מורן שגב, בת זוגו של ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן, הגישה תביעה בסך 500 אלף שקלים נגד מדינת ישראל בטענה כי פרטיותה נפגעה כשהמשטרה התקינה במכשיר הטלפון שלה רוגלה והשתמשה בה שלא כלשון הצו.

בכתב התביעה נטען כי לאחרונה נודע לשגב שמשטרת ישראל שאבה ממכשיר הטלפון שלה מידע פרטי במסגרת חקירה שניהלה נגד בן-זוגה גנדלמן, הנאשם בין היתר במרמה והפרת אמונים ובקבלת דבר במרמה.

לפי כתב התביעה, במסגרת החקירה נגד גנלדמן הגישה היחידה החוקרת במשטרת ישראל בקשה במעמד צד אחד להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים ביחס למכשיר הטלפון של שגב. הבקשה הוגשה בחודש ינואר 2017, לקבלת צו האזנה למשך חודשיים. השופטת רות לורך העניקה למשטרה את הצו.

"בעקבות הצו, הפעילה היחידה החוקרת בניגוד לדין תכנת פריצה (רוגלה) המכונה על ידה 'המערכת' אשר שאבה ממכשיר הטלפון של התובעת מידע פרטי הכולל הודעות ותיעוד שיחות ואף יתרה מכך, ביצעה פעולות החורגות מהצו, אשר הובילו לקבלת אנשי קשר ומספר פרטי מידע נוספים", נכתב בכתב התביעה.

לפי כתב התביעה, עובדה זו נודעה לשגב רק לאחרונה, אגב ניהול ההליך הפלילי נגד בן-זוגה, כשהמשטרה הודיעה על כך. בהודעת המשטרה, יש לציין, נאמר כי המידע הנוסף, שנשאב בחריגה מהצו, לא הועבר לצוות החקירה. תיק החקירה של גנלדמן, נכתב עוד בתביעה, נכלל בבדיקה שערכה ועדת מררי, שקבעה כי אכן היו חריגות ביכולות הטכנולוגיות של הרוגלה שבה עשתה המשטרה שימוש, מה שאיפשר לרוגלה לשאוב תוצרים שאינם מותרים לפי חוק האזנת סתר. לפי הדו"ח, לא נעשה שימוש בתוצרים אלו.

שגב טוענת שהמשטרה עשתה שימוש "בתכנת רוגלה בלתי חוקית" וכי היחידה החוקרת "עיינה וחיטטה [...] בפרטי מידע האישיים ביותר שהיו על גבי מכשיר הטלפון" וכן כי שאבה מידע באופן החורג ממגבלות הצו הן ביחס להיקף והן ביחס לתקופה שננקבה בצו.

"ברי כי המדובר בפגיעה חריפה בזכות הבסיסית של התובעת לפרטיות, בייחוד נוכח היכולות הייחודיות של תוכנת הרוגלה, אשר מאפשרות חשיפה למידע נרחב על אודות בעל מכשיר הטלפון, ובכלל זה תמונות, כתובות, ומספרי הטלפון של קרובים ומכרים, יומן, פתקי תזכורות, תכתובות אישיות, רשימת אפליקציות המותקנות במכשיר ועוד".

את שגב מייצגים עורכי-הדין עמית חדד וליאור אפשטיין, המייצגים במקביל גם את בן-זוגה גנדלמן.

27172-11-22