אסף אוני הוא כתב "גלובס" באירופה.

בזמן שאירופה נלחמת וגשרים בוערים, ישראל בוחרת וצעירים בוערים: קווים מקבילים או שהכל קשור?

לא חושב שיש קשר בין תזמון הבחירות בישראל למה שקורה באירופה. הממשלה בישראל התפרקה מסיבות פוליטיות פנים-ישראליות. אירופה נלחמת ומתמודדת עם שורת משברים רצינית, שהמניע הרציני ביותר שלהם הוא המלחמה שבה פתחה רוסיה על אדמת אוקראינה והתגובה האירופית אליה.

הזכרת משברים: איך חווה אירופה את הבחירות בישראל מבחינת השפעה ורמת עניין? יש לא מעט סוגיות פנימיות (מלחמה, משבר אנרגיה, משבר אקלים, משבר כלכלי וברקזיט בבריטניה, משבר פליטים מתמשך) שאולי גוזלות את תשומת הלב.

אני חייב לציין שנכון לעכשיו כמעט אין סיקור של הבחירות בישראל בתקשורת האירופית. מניח שככל שנתקרב למועד הבחירות עצמו, יצוצו מעט דיווחים עם כותרות כמו "ישראל שוב הולכת לבחירות, בפעם החמישית", אבל עד כה - די דממה. האמת היא שכמו שציינת, אירופה מתמודדת בימים אלה עם שורת משברים רצינית, אולי החמורים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, ויש לאירופאים תיאבון מועט בלבד לחדשות חוץ מהמזרח התיכון, במיוחד כשמדובר בדבר שהפך לכמעט מחזורי - כמו בחירות בישראל.

כעיתונאי בכלי תקשורת ישראלי: האם הבחירות משפיעות על מיקוד תשומת הלב של הקורא הישראלי ודוחקות לקרן זווית סוגיות בינלאומיות וחדשות חוץ? אתה מזהה מגמות שונות בכלי תקשורת שונים או שמדובר במגרש ישר אחד?

אנחנו רגילים לייצא חדשות, פחות לייבא, ויש קרתנות מסוימת בכלי התקשורת הישראלים. אבל אני מקווה שזה משתנה

אני חושב שחדשות חוץ בישראל באופן כללי די נדחקות מבחינת הסיקור, לא לשוליים, אבל הן לא ניצבות במרכז. זה השתנה מעט עם מגיפת הקורונה, לדעתי, כשפתאום היה עניין אדיר במצב הגלובלי, מה מדינות עושות ואיך הן מתמודדות ובמיוחד איך ישראל יכולה ללמוד מהן, אם בכלל, אבל שב לרגע ודעך.

אנחנו רגילים לייצא חדשות, פחות לייבא, ויש קרתנות מסוימת בכלי התקשורת הישראלים. אבל אני מקווה שזה משתנה, וגם לוקח חלק באופן פעיל בניסיון לשקף את המצב באירופה כדי שיתרום לחיים הישראלים. במהלך בחירות, מהניסיון של ארבע המערכות האחרונות, יש דעיכה קטנה נוספת בהיקף סיקור החוץ, אבל אז חוזרים לנורמה. עניין של שבוע בלבד.

אם היית צריך לבחור את שלוש הסוגיות הפנים-ישראליות שיש להביא לידיעת קוראי חו"ל בקשר למערכת הבחירות הנוכחית, מה הן היו? 

בתור עיתונאי, קצת קשה לי לחשוב במונחים של "מה צריך". אבל חשוב אולי לציין שהייצוג של ישראל כמדינה בתקשורת האירופית עובר בימים אלה שינוי די מהותי, בעיקר בגלל המלחמה באוקראינה, אבל גם על רקע המשבר הכלכלי ומשבר האנרגיה. מערכת הגנה מטילים בליסטיים שיוצרה בישראל (ביחד עם ארה"ב) הולכת להגן בקרוב על כל מרכז אירופה, זה מטורף לגמרי. גז מישראל (בכמויות קטנות) עובר למצרים ומשם מיוצא לאירופה, זה גם יוצא דופן. האינפלציה בארץ נמוכה יחסית והשקל חזק. אלו דברים שהולכים ומשתקפים בתקשורת האירופית.

כלומר, שהתרומות האלה לאירופה אמורות להביא את תושביה לתמוך בצד מסוים בבחירות? מי שבתקופתו קרו הדברים האלה או שקידם את התהליכים הללו?

ישראל עברה במהירות שיא ממצב של מדינה מתפתחת למדינה מפותחת. אולי דרך הצגת כמה מנגנונים כלכליים או חברתיים-ציבוריים שמתנהלים בהצלחה כאן באירופה, החיים בישראל יכולים להשתפר

כאמור, העניין בבחירות הנוכחיות בישראל, ואפילו בפוליטיקה הפנים-ישראלית, הוא לא מאוד גבוה באירופה. פשוט ציינתי שהפוקוס שהיה בעבר על הסכסוך הישראלי-פלשתיני עובר לנושאים אחרים, חדשים לגמרי. ולגבי שיקוף המצב האירופי לישראל: אני חושב שכמדינה, ישראל עברה במהירות שיא ממצב של מדינה מתפתחת למדינה מפותחת. אולי דרך הצגת כמה מנגנונים כלכליים או חברתיים-ציבוריים שמתנהלים בהצלחה כאן באירופה, החיים בישראל יכולים להשתפר. לנסות ללמוד ממדינות מפותחות אחרות שאינן ארה"ב, לדעתי, הוא פעילות רלוונטית מאוד לציבור בארץ.

ומהן סוגיות החוץ האירופאיות שרלוונטיות להחלטת הבוחר בישראל?

שמע, אירופה נמצאת כעת במלחמה עקיפה. היא בחרה צד. נכון לעכשיו, הציבור ברוב המדינות לפי הסקרים תומך באוקראינה למרות המחיר הכבד שהוא משלם וישלם מבחינת אנרגיה ומבחינה כלכלית. זו הסוגייה האירופית החשובה ביותר, וכמובן שהיא חורגת מהיבשת והופכת לסוגייה עולמית. ישראל לא בחרה צד באותה תקיפות כמו האיחוד. התמיכה שלה באוקראינה היא רפה. לא יודע עד כמה זה רלוונטי להכרעת הבוחר הישראלי, אבל זו כמובן הסוגיה החשובה ביותר, שתופסת את כל המקומות הראשונים.

איך משתקפת ישראל בדיווחים באירופה? יש מגמות בולטות?

נכון לעכשיו אין ממש דיווחים, לפחות בתקשורת האירופית הכללית שאני עוקב אחריה. קשה לי להכליל ולומר משהו על אופן הסיקור של ישראל בתקשורת האירופית. יש כלי תקשורת מעמיקים, יש הרבה כתבים זרים שנמצאים בארץ, אפילו לאורך שנים, ומדווחים במהימנות. אבל יש גם כלי תקשורת שממחזרים ידיעות וכותבים לפי האג'נדה שלהם.

כמו בישראל, גם התקשורת האירופית נמצאת במגמת דעיכה וצמצום. אבל היא אטית יותר. יש עדיין המון מנויי דפוס ולעיתונים ולכלי התקשורת יש תנאים מסחריים טובים יותר, או שהממשלות מקצות תקציבים גדולים לתקשורת.

יוצא לך להיחשף לדיווחים בתקשורת הישראלית על הבחירות? מה דעתך עליהם?

האמת שבהקשר הזה אני לא ממש עוקב, לשמחתי.

אולי תוכל לשפוך אור על עוד עניין מרכזי בבחירות בישראל: סקרים. איך הכלי ומכשיר הניבוי הזה נתפס באירופה, במערכות הבחירות שם? עדיין מרכזי ומשפיע? מדוייק יותר מבישראל? או שגם שם יש הרהורי כפירה במרכזיותו ובחשיבותו?

זו שאלה מצוינת, ולדעתי זה מאוד משתנה בין מדינה למדינה. בגרמניה זה נחשב לכלי מאוד חשוב למדד הלכי הרוח בציבור, לא רק בתמיכה במפלגות אלא גם בנושאי מדיניות כמו אנרגיה או ביטחון. יש "ברומטר פוליטי" שמתפרסם בתוכנית החדשות המרכזית בערוץ הממלכתי כל שבוע, מקדישים לו הרבה זמן, והוא נועד לנטר את המצב. לבדוק ש"הדברים לא יוצאים משליטה". שיש סדר.

לסקרים יש גם תפקיד חשוב במערכות הבחירות, הדיוק היחסי שלהם מקנה להם אמינות באירופה

לסקרים יש גם תפקיד חשוב במערכות הבחירות, הם מדויקים בדרך כלל. בבריטניה, לעומת זאת, הסקרים הפוליטיים די נכשלו בבחירות הקודמות ואפילו בניבוי ה"ברקזיט". בצרפת, הנשיא מקרון השתמש בהם לקמפיין הגוועלד שלו כדי להיבחר לנשיאות מול מרין לה-פן. בסך הכל חושב שהדיוק היחסי שלהם מקנה להם אמינות באירופה, וחשיבות.

לסיום, תן לי הצעה למרואיין למדור ושאלה אחת לשאול אותו. 

דבר עם פרופ' חנוך גוטפרוינד. אתה מוזמן לשאול אותו מה איינשטיין היה חושב על כל מה שנעשה עכשיו בישראל. והוא אחד האנשים החכמים ביותר שיצא לי לפגוש.

בכלל, לפעמים אני חושב שהציבור לא לגמרי מבין שכל המומחים שמרואיינים בתקשורת בעיקר שם בגלל שהם רוצים להיות שם. הם מוכנים לקום בחמש בבוקר בשביל תוכנית בוקר או להתייבש על הקו חצי שעה עד לראיון ללא תשלום. יש הרבה אנשים מרתקים וחכמים שפשוט לא חשוב להם להידחף ולצעוק. להם כדאי להקשיב.