הבנקים הם חיה מוגנת מיוחדת ברוב חלקי העיתונות הישראלית. מעבר להיותם מפרסמים מהגדולים במשק, הם גם ספקי האשראי של בעלי כלי התקשורת. סבר פלוצקר, הפרשן הכלכלי של "ידיעות אחרונות", הוא מהעיתונאים הכלכליים הבולטים המעניקים שירותי עיתונות כאלה. מזה שנים הוא מנהל מלחמת חורמה להגנת הבנקים הגדולים ונגד רפורמות במערכת הבנקאות.

ביום שישי ה-15 לאפריל פירסם פלוצקר עוד טור, אחד מני רבים, המנגח את רפורמות בכר ושטרום, שנועדו לתקן את הריכוזיות בשוק הבנקאי המונופוליסטי בישראל. הפעם היה לפלוצקר תנא דמסייע. פלוצקר ציטט גורם עלום שם מקרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס, שמכרה לאחרונה את חברת כרטיסי האשראי MAX (לאומי קארד) לכלל אחזקות. הרכישה של MAX בידי הקרן התאפשרה בזכות רפורמת שטרום, שהפרידה את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים. ולכן למכירת החברה קשר להצלחתה של הרפורמה.

לפי פלוצקר, הקשר הוא שלילי, כמובן. הפרשן הכלכלי מצטט את "אנשי קרן ורבורג פינקוס" שאומרים "יצאנו מישראל כי אחרי הרפורמות של בכר ושטרום השוק הפיננסי כאן מעוות לגמרי". עוד הוסיף פלוצקר כי "לדעתם", כלומר לדעת אנשי הקרן, "הגיע הזמן לבטל אותן", כלומר את הרפורמות, וזאת "לטובת הציבור הישראלי". פלוצקר חותם "לא רק לדעתם".

ובכן, כנראה שאפילו לא לדעתם. זאת משום שבקרן ורבורג פינקוס טוענים שפלוצקר המציא את הדברים מדמיונו הקודח.

ירון בלוך הוא יו"ר MAX ונציג ורבורג פינקוס בישראל. שאלתי את בלוך אם אכן, כפי שכתוב ב"ידיעות אחרונות", קרן ורבורג יוצאת מהארץ כי השוק הפיננסי מעוות לגמרי בגלל רפורמות בכר ושטרום, ואנשיה חושבים שצריך לבטל אותן ושמוטב היה שהחיסכון הפיננסי וחברות כרטיסי האשראי ישובו להיות מנוהלים בידי הבנקים.

"במילה אחת - לא. בשתי מילים - קישקוש מוחלט", הגיב בלוך. "מעולם לא אמרתי את הדברים האלה ואני גם לא חושב כך. האיש ממציא. אף אחד מוורבורג לא אמר דבר כזה כן לייחוס או לא לייחוס. אף אחד מוורבורג מעולם לא דיבר עם סבר פלוצקר".

סבר פלוצקר, "ידיעות אחרונות", 15.4.22

סבר פלוצקר, "ידיעות אחרונות", 15.4.22

פניתי לפלוצקר וביקשתי את תגובתו. האם המציא ציטוט שמעולם לא נאמר, כדי לשרת את עמדותיו, והחביא אותו מאחורי דובר אנונימי? פלוצקר שלח את התגובה האניגמטית הבאה: "מעולם לא ציטטתי דברים שלא נאמרו ולא נחשדתי בכך. ויש מאחוריי אינספור מאמרים וציטוטים".

ובכן, פלוצקר בהחלט נחשד בכך שציטט דברים שלא נאמרו, לפחות פעם אחת: כעת. בקרן שהוא טוען שמי מטעמה אמר לו שצריך לבטל את רפורמות בכר ושטרום, אומרים כי מעולם לא דיברו איתו. שאלתי את פלוצקר אם אנשי ורבורג פינקוס משקרים, אך פלוצקר ביכר שלא להמשיך בשיחה.

האם פלוצקר מחזיק בידו הקלטה של גורם בקרן ורבורג פינקוס, שמשום מה בחר להתכחש לדברים, או שפלוצקר פשוט משקר כדי לקדם אג'נדה? יתכן שניתן ללמוד על התשובה הנכונה ע"י בחינת חלק אחר בטורו של פלוצקר:

באותו טור טוען פלוצקר כי המכירה של קרן ורבורג פינקוס את חברת כרטיסי האשראי MAX היא סימן לכישלון רפורמת שטרום, משום שהמכירה היתה מאולצת והעסקה כולה היתה כושלת. "נשבר לה", הוא ההסבר של פלוצקר למכירה. הקרן, קובע פלוצקר, סיימה את המכירה "בלי להרוויח דבר מהעסקה".

במציאות, מדווח "כלכליסט" מקבוצת "ידיעות אחרונות", העיתון המעסיק את פלוצקר, עסקת המכירה של MAX תעניק לקרן ורבורג פינקוס תשואה יפה של 27% על ההשקעה, תוך שלוש שנים בלבד (פלוצקר, אגב, גם לא ספר נכון את השנים, וכותב ארבע).