סגנית וממלאת מקום ראש עיריית קריית-ים, ואחיה, תובעים 700 אלף שקלים מתושב העיר ומי שהכריז על עצמו כאופוזיציה ו"שומר סף" בעירייה, בגין שלושה פוסטים שפרסם בפייסבוק.

בחודש מאי 2020 פרסם אמיר ווסקובויניק פוסט על פיטורי המצילים בעיר. בין היתר כתב כי "זו בושה וחרפה שדאגו להשאיר בתפקיד מציל אחד מבין כולם וזאת לכאורה לאור העובדה כי יש לו ייחוס משפחתי מקרבה ראשונה למשנה לראש העיר, עו"ד שיראל בר".

עו"ד בר, ואחיה ליעד, שיגרו מכתב התראה לווסקובויניק ובו דרישה להסיר את הפוסט ולהתנצל בתוך 24 שעות, אחרת תוגש נגדו תביעת דיבה בדרישה לפיצוי בסך 1.4 מיליון שקלים לכל אחד מהם בנפרד. ווסקובויניק, המכונה ווסקו, לא התנצל אלא פרסם פוסט נוסף, שאליו הצמיד את מכתב ההתראה שקיבל, וקבל על "תביעת השתקה ובריונות לשמה" באמצעותה מנסה עו"ד בר להלך עליו אימים. ווסקובויניק הבטיח "להמשיך את המאבק למיגור השחיתות בעיר".

למחרת פרסם ווסקובויניק פוסט נוסף שבו הציג את תגובתו למכתב ההתראה, שנוסחה באמצעות עו"ד משה פרץ. גם בפוסט זה הבטיח להמשיך "להילחם ולהיאבק בשם הצדק והיושרה תוך מיגור הקומבינות והשחיתות גם אם לכאורה".

בגין שלושת הפוסטים הללו הגישו עו"ד בר ואחיה תביעה נגד ווסקובויניק. באמצעות עו"ד דורי שוורץ הם טוענים כי מדובר ב"פרסומים זדוניים שבאמצעותם הנתבע מנסה למנף את מעמדו הציבורי, על גב התובעים" וכי מדובר בפוסטים "שקריים מיסודם". לגופו של עניין טוענים התובעים כי האח אכן הועסק ע"י העירייה כמציל עונתי, פוטר במסגרת תוכנית הבראה ובהמשך החל לעבוד מחדש כמציל דרך קבלן כוח אדם. אולם לטענתם, "כמעט כל המצילים הזמניים" שהועסקו בעירייה ופוטרו חזרו לעבוד דרך הקבלן ולא כפי שניתן היה להבין מפרסומיו של ווסקובויניק.

עו"ד בר ואחיה טוענים כי ווסקובויניק פרסם את הפוסט הראשון על רקע היכרות מוקדמת עם מצילים קבועים בחופי העיר אשר הועברו לתפקידים אחרים בעירייה, ומנהלים עקב כך מאבק נגדה. בשל העובדה כי הנתבע שיתף את הפוסטים שלו בבמות שונות בפייסבוק טוענים התובעים לחשיפה גבוהה במיוחד, ומכאן גם סכום התביעה.

ווסקובויניק טען בתגובה, באמצעות עו"ד פרץ, כי התביעה הוגשה במטרה להשתיקו ולסתום את פיו, וכדי להדוף "ביקורת ציבורית לגיטימית ועניינית". הנתבע טוען כי כל מה שפרסם הוא "אמת למיטב ידיעתו" וכי פעל "בתום לב מוחלט".

לדבריו, על אף שהיה בידיו מידע על כך שאחיה של סגנית וממלאת מקום ראש העירייה החל לעבוד בעירייה כשאחותו כבר בתפקידה, הוא לא פרסם זאת אלא רק "ביטא באופן מכובד ומכבד את הדרוש בדיקה". עוד טוען ווסקובויניק כי פרסומיו בפייסבוק הם בגדר הבעת דעה, לפיה יש לתהות על קשר אפשרי בין העסקתו של המציל לבית משפחת בר בעיריית קריית-ים בר לבין תפקידה של אחותו בעירייה.

ווסקובויניק מוסיף וטוען כי פרסם את הפוסטים משום שהוא "מנסה להוות את האופוזיציה שאין בעירו ו/או את מבקר הפנים שאף הוא לא קיים בעירייה". הוא מעיד על עצמו כי בשל היעדר אופוזיציה עירונית ומבקר פנים הוא מזה תקופה ארוכה נוטל חלק בכל ישיבות מועצת העיר כדי "להוות שומר הסף של העירייה".

29067-06-20