"פרקליט בכיר במשפט נתניהו שיתף השבוע בהערכתו העדכנית לגבי משך המשפט: 'תיק 4000' ייקח עוד שתי שנות משפט, 'תיק 2000' ו'תיק 1000' שנה כל אחד, עוד חצי שנה לסיכומים ועוד שנה לכתיבת פסק הדין, שיתפרסם, לפיכך, בואכה 2027. כמה זה בשנים של כנסת? שתי מערכות בחירות? אולי שלוש?", כותב עמית סגל ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות", עיתונו של הנאשם ארנון (נוני) מוזס.

התחזית לגבי אורך המשפט משמשת את סגל כדי לדבר על תרחיש שבו הצדדים יחליטו לחתוך וללכת על עסקת טיעון. "כל מתווה אפשרי לעסקת טיעון כולל את הורדת סעיף השוחד ב'תיק 4000' ואת ביטול האישום נגד נתניהו ב'תיק 2000'", הוא טוען.

באופן רשמי, הטור של סגל עוסק בנתניהו ובדעות על תיקיו בקרב בכירי מערכת המשפט. מוזס, המו"ל שלו והנאשם בשוחד ב"תיק 2000", מוזכר שם רק כבדרך אגב, במקום שבו סגל כותב שלדעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי "חילופי הדברים בין נתניהו ומוזס אינם מגיעים לפלילים". כנהוג ב"ידיעות אחרונות", סגל לא מזכיר לקוראים מיהו אותו מוזס, שמבליח בטור ללא שם פרטי או תואר. וכפי שעשה כשכתב על תרחיש ורוד אחר מבחינת הנאשמים – מתן חנינה בטרם הרשעה – גם כאן הוא לא מציין שביטול האישום של נתניהו ב"תיק 2000" יסייע גם למוזס בנסיונו להשיג עסקת טיעון.

"מגעים קודמים לעסקה או חנינה בתיקי נתניהו התנפצו אל קרקע קשה וקפואה של חוסר אמון במשולש של היועמ"ש מנדלבליט, ראש הממשלה נתניהו והנשיא ריבלין. האחרון הוחלף ביצחק הרצוג, שרואה בסיום הסאגה משימה לאומית. ואילו מנדלבליט יפרוש בקרוב לטובת מועמד אחר", כותב סגל.

מי ראוי להחליף את מנדלבליט? סגל מזכיר שם אחד. באופן פלאי ובלתי צפוי כמו עקיצת יתוש באמזונס, השם שסגל מזכיר הוא שמו של רז נזרי, המועמד שכביכול מאמין שלמשא-ומתן המושחת בין נתניהו למוזס אין משמעות פלילית. "לכאורה, שם מתאים מאין כמוהו לממשלה שמבקשת להציג אחדות ושיתוף פעולה: גם בשר מבשרה של המערכת, אבל גם בעל גישה שמרנית והבנה לדרך שבה פועלת המערכת הפוליטית", טוען סגל, ומנבא: "אם ייבחר, ייפתח פתח לעסקה".

מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, משפשף מרפקים עם עו"ד עמית חדד, מפרקליטיו של בנימין נתניהו, מחוץ לבית-המשפט המחוזי ירושלים. 8.2.2021 (צילום: אורן פרסיקו)

מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, משפשף מרפקים עם עו"ד עמית חדד, מפרקליטיו של בנימין נתניהו, מחוץ לבית-המשפט המחוזי ירושלים. 8.2.2021 (צילום: אורן פרסיקו)

הנה מה שאומר סגל בטורו, בניכוי הכתיבה המתפתלת ועם כמה תוספות מתבקשות: נכון, עם חשיפת תמלילי השיחות של נתניהו ומוזס תהיתי איך זה שהאיש הזה עוד אוחז בתפקיד מו"ל "ידיעות אחרונות". נכון, מאז חלו שינויים וכעת אני מקבל ממנו שכר נדיב. ואמנם יש הטוענים שהאינטרס הציבורי המובהק הוא שכל שלושת התיקים יתבררו עד תום בבית-המשפט – ואז סוף-סוף נגלה אם ראש הממשלה הקודם של מדינת ישראל היה באמת עבריין, או שמא מדינת העומק תפרה לו תיקים. אבל אל תהיו ילדים. המציאות יותר מורכבת.

המסקנה של סגל ברורה, וניתן לתמצת אותה כך: למרות כל הדברים שכתבתי לעיל, מנסיוני כעיתונאי שמכיר את הפוליטיקה הישראלית לעומקי עומקים, וכפי שכבר הסביר עמיתי נחום ברנע, אני יכול להגיד לכם שמה שמערכת אכיפת החוק (בניכוי רז נזרי, שזכאי לקידום) הגדירה כעסקת שוחד הוא בסך הכל "הדרך שבה פועלת המערכת הפוליטית". וכן, כך פועלת גם התקשורת. כך שאם פוטרים את נתניהו, ראוי לפטור גם את מוזס. ולא, אני לא כותב את זה כי שילמו לי.

והנה מה שנוני מוזס לא יגיד לעולם משום שהוא אינו נוהג להתראיין או לצייץ: עמית סגל? היה שווה את הכסף.