פרויקט הכוחות הסמויים

היחצנית איילת פריש זכורה בעיקר מהתקופה בה עבדה כדוברת של הפוליטיקאי המנוח שמעון פרס. פריש ממשיכה לעבוד בייעוץ תקשורתי, ובמקביל מופיעה כפאנליסטית קבועה בתכניות אקטואליה בערוץ 12: "חדשות הבוקר" של קשת ועד לפני מספר חודשים גם ב"פגוש את העיתונות" של חברת החדשות של קשת, חדשות 12. במקביל, כך נודע ל"העין השביעית", פריש מייעצת תקשורתית ליוסי כהן, ראש המוסד הפורש ומי שקודם בתקשורת לא אחת כ"יורשו" של רה"מ לשעבר בנימין נתניהו.

כהן הסתבך לאחרונה במספר פרשיות מתוקשרות, בין השאר לאחר ראיון שנתן לאילנה דיין בתוכנית אחרת של קשת, "עובדה". לפי "הארץ", היועץ המשפטי לממשלה בוחן כעת ארבע תלונות שהוגשו נגד יוסי כהן: קבלת 20 אלף דולר במתנה מאיש העסקים ג'יימס פאקר, מעורבות בסכסוך עסקי בין יבואני הרכב רמי אונגר ומיכאל לוי וטענה כי כהן מסר מידע סודי לדיילת שהיה איתה בקשר. הטענה הרביעית היא כי פרסם מידע סודי בראיון ב"עובדה".

בתגובה לפניית "העין השביעית" ביקשה פריש לשוחח "אוף רקורד" אולם סירבה למסור תגובה. יוסי כהן לא הגיב לפניית "העין השביעית". בקשת ובחדשות 12 ענו במהירות וביעילות לפניית "העין השביעית", ומסרו כי כי בהופעותיה בטלוויזיה פריש אינה מדברת על לקוחותיה. שירי לוי, דוברת קשת, מסרה כי "איילת פריש אינה מתייחסת בפאנל ללקוחות שאותם היא מייצגת, ובמידה שתעשה זאת יינתן גילוי נאות", ואילו אלון שני, דובר חדשות 12, מסר כי "איילת פריש מוזמנת מפעם לפעם כמו יועצי תקשורת אחרים ולא עסקה אצלנו בענייני יוסי כהן. בוודאי שכאשר יקרה כך הדבר יצויין".

האם בקשת ובחדשות 12 אכן מקפידים כי היחצנית-פרשנית שלהם לא תעסוק בענייני לקוחותיה ומקורביה בהופעותיה בערוץ? האם הם מקפידים שיינתן גילוי נאות במקרה שכן? והאם הם בכלל יכולים לדעת את מלוא האינטרסים של היחצנית-פרשנית, על מנת לדרוש שלא תעסוק בהם בשידור?

איילת פריש מקדמת את ענייניה ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" בערוץ 12 (צילום מסך)

איילת פריש מקדמת את ענייניה ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" בערוץ 12 (צילום מסך)

חיפוש שטחי ביותר בתוכניות "חדשות הבוקר" הזמינות ברשת מעלה מיד מקרה בו פריש מקדמת את ענייניה מעל גבי המסך. בתוכנית מספטמבר 2018 הוקדש אייטם שלם לקידום פרויקט ספורט בינלאומי שפריש היתה מעורבת בו. במקרה זה אכן סופק גילוי נאות רפה, כששתי דקות לתוך האייטם הפטיר רסקין "למען הגילוי הנאות, צריך לומר את עובדת עם דני בן נעים". במקרים אחרים כלל לא ניתן גילוי נאות, כך השנה התייחסה פריש ב"חדשות הבוקר" לפחות בשתי הזדמנויות שונות לגוף רשמי אותו היא מייצגת תקשורתית, כעולה מתלונות ששלחה עמותת הצלחה לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.

אלא שהבעיה האמיתית אינה מקרה נקודתי כזה או אחר, או יחצן מסוים כזה או אחר. פריש היא רק דוגמה ובערוץ 12, כמו גם בערוצים אחרים, מופיעים יחצנים רבים נוספים כפרשנים מתחלפים וקבועים, כמו רונן צור, נדב שטראוכלר, ליאור חורב, אבי בניהו ועוד ועוד. הבעיה היא עצם הרעיון האנטי-עיתונאי, שבשנים האחרונות הפך פופולרי להחריד, לפיו לגיטימי להציב יחצנים כפרשנים בתוכניות אקטואליה. זאת למרות שמעצם הגדרתם, אנשי יחסי ציבור - או בשמותיהם האחרים: יועצי תקשורת, יועצים אסטרטגיים וכו' - נמצאים בניגוד עניינים קבוע ומתמשך מול כל כלי תקשורת באשר הוא.

בקשת ובחדשות 12 מדגישים כי הם נזהרים מכך שניגודי העניינים הפוטנציאלים יתממשו, ומצהירים שבמקרה שאכן יתממשו, ינסו לרכך את הבעיה ע"י גילוי נאות, אבל מדוע בכלל להיכנס למלכודת המיותרת הזו? אם גופי חדשות היו נמנעים מלכתחילה מהצבת דמויות עם אינטרסים תקשורתיים מסועפים בכיסא של פרשן עיתונאי, הם לא היו צריכים כלל להיטרד בשאלה אם אותו יחצן-פרשן משרת כעת את לקוחותיו או את ציבור הצופים.

דוד רגב, נציב תלונות הציבור של הרשות השנייה, סיפק התייחסות נוקבת לסוגיה זו בתגובה לפנייה של "הצלחה". כלי התקשורת צריכים להימנע משימוש ביחצנים כפרשנים, ובטח ובטח שלא כפרשנים קבועים, הוא קובע. ואם בלית ברירה יחצן הוזמן לשמש כפרשן, הרי שהופעתו צריכה להיות מלווה בגילוי נאות מפורש שיופיע על המסך בצורה ברורה.

נציב תלונות הציבור של הרשות השנייה גם ממליץ כי יחצנים שמתעתדים להופיע כפרשנים יחוייבו למסור את רשימת הלקוחות שלהם למערכות המזמינות אותם. בהקשר זה אפשר לציין כי בשיחה עימה, סירבה פריש למסור את רשימת הלקוחות שלה.

נציב התלונות של הרשות השנייה: "מומלץ כי שיתופם של יועצי תקשורת ואנשי יחסי ציבור כחברי פאנל יהיה בבחינת ברירת מחדל במקרה ולא יימצאו פרשנים מקצועים אחרים"

"יש לדעתי טעם לפגם בשילובם של יועצי תקשורת ואנשי יחסי ציבור כפרשנים ובעיקר כפרשנים קבועים. שילוב זה יוצר העדפה לא הוגנת לטובתם על פני יועצי תקשורת ואנשי יחסי ציבור אחרים", כתב רגב לעו"ד אלעד מן, יועמ"ש הצלחה ויו"ר עמותת "העין השביעית", "בנוסף שילוב חלקם באופן קבוע בתוכניות עלול להביא למצב שבו הם מביעים את עמדתם גם על נושאים הנוגעים לתחום עיסוקם וללקוחותיהם.

"אני סבור כי ניתן לשלב יועצי תקשורת ואנשי יחסי ציבור כפרשנים, זאת בלית ברירה ובהעדר אפשרות לשלב פרשנים מקצועים אחרים מתחום האקדמיה או מתחומים אחרים. במקרה בו הוחלט לשלב יועצי תקשורת ואנשי יחסי ציבור יש לנהוג לטעמי בזהירות מוגברת ובתנאים הבאים תוך שקיפות מלאה: מומלץ כי שיתופם של יועצי תקשורת ואנשי יחסי ציבור כחברי פאנל יהיה בבחינת ברירת מחדל במקרה ולא יימצאו פרשנים מקצועים אחרים".

נציב תלונות הציבור כתב עוד כי "במקרה והוחלט לשלבם, מומלץ כי על יועצי התקשורת והפרשנים ייאסר להביע בדיון אליו הוזמנו עמדות הנוגעות לתחומי עיסוקם הנוכחים וללקוחותיהם באופן ישיר או עקיף. מומלץ כי במקרה בו יוזמנו להשתתף בדיון הנוגע לתחום עיסוקם ינתן גילוי נאות שיופיע על מסך הטלוויזיה בצורה בולטת. מומלץ כי יועצי התקשורת ואנשי יחסי הציבור יעבירו לידי הגורמים המשדרים את רשימת לקוחותיהם בכדי למנוע מצב של שילובם בדיון הנוגע ללקוחותיהם".