פרויקט הכוחות הסמויים

פרויקט "הכוחות הסמויים" של "שקוף" - "העין השביעית" ועמותת "הצלחה" חושף ניגודי עניינים פוטנציאליים בוטים ברשות ניירות ערך: חברות ייעוץ תקשורתי מספקות במקביל שירותים לרשות ולגופים עליהם היא מפקחת. שתי החברות הן "בן חורין אלכסנדרוביץ" ו"אמיר דן עינת אורן ייעוץ תקשורת ואסטרטגיה בע"מ". רק השנה שילמה הרשות כרבע מיליון שקל לשתי החברות.

"בן חורין אלכסנדרוביץ'" מספקת במקביל שירותי ייעוץ לרשות ניירות ערך ולחברות המפוקחות ע"י הרשות כמו בתי ההשקעות אלטשולר שחם וקבוצת לפידות, חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה כמו טבע וחברת דירוג האשראי S&P. לפי אתר חברת "אמיר דן עינת אורן", גם היא מספקת במקביל שירותים לחברות עליהן הרשות מפקחת, כמו בתי ההשקעות אקסלנס נשואה, ישרס ועוד.

אמיר דן (צילום: פלאש90)

אמיר דן (צילום: פלאש90)

"בן חורין אלכסנדרוביץ'" סיפקה לרשות לניירות ערך שירותי ייעוץ אסטרטגי ותקשורת מזה מספר שנים, עבור מאות אלפי שקלים בשנה. לפני כשנה וחצי צומצמה ההתקשרות, ומאז החברה אחראית רק על הובלת קמפיין רשת לעידוד השקעות. הסיבה לצמצום ההתקשרות: הגבלות שהטילה הרשות על עבודתה של חברת היח"צ מול שוק ההון.

בתגובה שמסרה הרשות נטען כי "הרשות מעוניינת לרכוש את שירותיהן של חברות בעלות יכולות וניסיון, על מנת שאלו יוכלו לספק עבורה את השירותים הרלוונטיים. לנוכח מוטת הפיקוח הרחבה של הרשות סביר להניח כי חברות אלה יהיו פעילות במידה זו או אחרת גם מול גופים בסקטור הפרטי המפוקחים על-ידי הרשות". לפי הרשות, "הדבר מובא בחשבון לפני ההתקשרות ובמהלכה" (התגובה המלאה בהמשך הכתבה).

למרבה האירוניה, התגובה נמסרה ע"י מחלקת הדוברות של הרשות, בראשותה של הדר הורן. כמו כל גוף ציבורי גדול, גם ברשות פועלת מחלקה כזו, וממילא נשאלת השאלה מדוע יש צורך לשכור עוד ועוד יועצים חיצוניים לצרכים אלה בדיוק.

פוטנציאל נפיץ

רשות ניירות ערך היא גוף ציבורי שראשיו מתמנים ע"י שר האוצר, ותפקידו לשמור על האינטרסים של הציבור בחברות בורסאיות ובקרב יועצי השקעות. לרשות סמכויות ביקורת, חקירה ואכיפה והיא אמונה על שמירת החוק, התקנות והשקיפות בשוק ההון.

פעילותו התקינה של שוק ההון משפיעה על כל אזרח ואזרח גם אם אינו עוסק באופן פרטי בהשקעות בבורסה: חלק גדול מהפעילות הכלכלית במשק מתרחשת בחברות ציבוריות (המגייסות כספים באמצעות הבורסה) וכספי הפנסיה וחסכונות אחרים מושקעים בחברות בורסאיות ומושפעים מפעילותן.

טל אלכסנדרוביץ' (צילום מסך: ערוץ 2)

טל אלכסנדרוביץ' (צילום מסך: ערוץ 2)

לפעולתה של רשות ניירות ערך כשומר סף אחראי ונטול אינטרסים ישנה חשיבות משקית כמו גם משמעות ישירה לחסכונות הציבור. הפעילות התקשורתית והדוברותית של הרשות היא חלק בלתי נפרד מפעילותה, אולם כפי שאנחנו חושפים כאן היום, היא מתנהלת לכאורה בניגוד עניינים פוטנציאלי חריף.

"ייעוץ חיצוני הוא בעל פוטנציאל נפיץ של ניגוד עניינים ולכן כדאי לעשות בו שימוש רק כשאין ברירה וגם אז לוודא שיש מנגנון פיקוח מוצלח לזיהוי ניגודי עניינים כאלה", אומר עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, "מצב שבו רגולטור מקבל ייעוץ מאותו גוף שמייעץ למפוקחים הוא דוגמה מצויינת לניגוד עניינים מובהק כזה".

ניגוד העניינים אכן מובהק: בעוד רשות ניירות ערך אמורה לשקול את טובת הציבור בלבד באופן בו היא מטפלת בחברות ובגופים עליהם היא מפקחת, גם במימד התקשורתי, הרי שהאינטרס המובהק של יועצי התקשורת של הגופים המפוקחים הוא לשמור על התדמית של אותם גופים. במקרה שמדובר באותה חברת ייעוץ, ואולי אף באותו יועץ ממש, ניגוד העניינים זועק ממש.

גם למילים יש ערך

כאמור, הפעילות התקשורתית של רשות ניירות ערך היא חלק בלתי נפרד מעבודת הפיקוח והבקרה שלה: "לא הכל זה צווים ובתי משפט, גם לראיון בעיתון יש השפעה", מסביר הראל פרימק מעמותת "צדק פיננסי", "אפילו רק הצהרה תקשורתית של הרשות לניירות ערך לגבי עסקת בעלי עניין כלשהי יכולה להפיל אותה. אם ענת גואטה, יו"ר הרשות לניירות ערך, תגיד לרמי לוי שעסקת בעלי העניין שלו היא על הפנים - יש סיכוי אמיתי שהיא תיפול". לא רק למעשים, גם למילים של רשות ניירות ערך יש ערך, אך באופן אבסורדי אותן חברות המייעצות לרשות לגבי ההתנהלות התקשורתית שלה, מחויבות במקביל גם לגופים עליהם היא מפקחת.

איתי בן חורין (צילום מסך: הערוץ הראשון)

איתי בן חורין (צילום מסך: הערוץ הראשון)

שלמה קאשי, לוביסט ציבורי ב"לובי 99", מסביר גם הוא כי התנהלותה התקשורתית של הרשות היא חלק בלתי נפרד ממילוי תפקידה: "כשהרשות לניירות ערך נוקטת עמדה בנוגע לאירוע מסוים, יש לעמדה הזו משמעות. אם הרשות חושבת שחברה מסוימת צריכה לפרסם מידע או להתנהל אחרת בעסקה כלשהי, היא יכולה להצהיר מה לדעתה ההתנהלות הראויה כאן, ומניסיון של 12 שנה בשוק ההון - אני יכול להגיד לך שהיא מאוד מפחידה".

עמותת "הצלחה" הגישה בדצמבר האחרון תלונה לרשות ניירות ערך נגד חברת "ארנה סטאר גרופ", לפיה החברה החזיקה בפרט מידע מהותי עליו דיווחה באיחור למשקיעים. העמותה דרשה כי הרשות תפתח בבדיקה. אחת מחברות הייעוץ של רשות ניירות ערך שימשה עד לא מזמן כחברת היח"צ של ארנה סטאר גרופ. אם מצב כזה יקרה עם חברה שאחת מיועצי הרשות עובד בשבילה, איך נוכל להיות בטוחים שפיקוח רשות ניירות ערך נקי מאינטרסים?

במצב הנוכחי, בו אחד הרגולטורים החשובים במשק משתמש בשירותיהן של חברות ייעוץ המייעצות במקביל לגופים מפוקחים, לא נוכל להיות בטוחים שהפעילות התקשורתי של הרשות אינה מושפעת מאינטרסים חיצוניים של החברות המייעצות.

"22 שחקנים וכדור זה לא משחק כדורגל", אומר פרימק, "המשחק מתחיל כשיש שופט שקובע ואוכף את הכללים. הרשות לניירות ערך היא השופט של שוק ההון ושל כספי הפנסיה שלנו". ניתן לדמיין את צעקות השבר שהיו עולות מהיציע אם היינו מגלים שמאמן של אחת הקבוצות הוא גם מאמן הכושר של השופט.

זה בדיוק מה שקורה בשנים האחרונות ברשות ניירות ערך. והיא לא אחראית על תוצאות משחק כדורגל - אלא על ניהול הוגן של הכסף שלנו.

הרשות לניירות ערך: יש הסדר לניגוד עניינים

מהרשות לניירות ערך נמסר: "הרשות התקשרה באמצעות הליך מכרזי עם חברת 'דן אורן' לצורך אספקת שירותי ייעוץ אסטרטגי - תקשורתי ויחסי ציבור בתאריך 31/01/2021. ההתקשרות עם משרד 'בן חורין אלכסנדרוביץ', אשר נעשתה אף היא בהליך מכרזי, בעניין שירותי ייעוץ אסטרטגי - תקשורתי, הסתיימה בתאריך 15/08/2020, וממועד זה המשרד נותן רק שירותים בסיסיים יותר, שעניינם סיוע לרשות בפעילותה ההסברתית לציבור המשקיעים הרחב ברשתות החברתיות.

"מטבע הדברים, הרשות מעוניינת לרכוש את שירותיהן של חברות בעלות יכולות וניסיון, על מנת שאלו יוכלו לספק עבורה את השירותים הרלוונטיים. לנוכח מוטת הפיקוח הרחבה של הרשות סביר להניח כי חברות אלה יהיו פעילות במידה זו או אחרת גם מול גופים בסקטור הפרטי המפוקחים על-ידי הרשות. לאור האמור, הדבר מובא בחשבון לפני ההתקשרות ובמהלכה.

רשות ניירות ערך (צילום: פלאש 90)

רשות ניירות ערך (צילום: פלאש 90)

"כך, בהסכמי ההתקשרות של הרשות עם יועציה השונים נכלל הסדר למניעת ניגוד עניינים, המותאם למאפייניו הספציפיים של היועץ עמו מתקשרים, בשים לב לעיסוקיו האחרים.

"היה והיועץ אינו עומד בדרישות ניגוד העניינים שקבעה הרשות, הרשות ללא תתקשר עמו. בנוסף, הרשות מבצעת בקרה על מנת לוודא שהספקים פועלים על פי הסכמי ניגוד העניינים עליהם חתמו. במקרים בהם ראתה הרשות, במהלך התקשרות קיימת עם יועץ, שעלול להתהוות ניגוד עניינים ליועץ, בחרה הרשות לסיים את ההתקשרות עם הספק.

"במידה וקיים נושא או עניין ברשות אשר היועץ או הספק מצוי בניגוד עניינים לגביו, אזי הוא מגודר מפניו והרשות לא תדון בו עם ספק השירותים תוך שמירה על הפרדה ברורה בין הספק לבין הטיפול בנושא".

פרויקט "הכוחות הסמויים" של "שקוף" ו"העין השביעית" חושף את הקשרים בין יועצים אסטרטגיים, יועצות תקשורת ואנשי יח"צ לבין פוליטיקאים, רשויות וגופים ציבוריים