אם ארגון זכויות אדם קובע כי במדינה שבה הוא פועל קיים משטר אפרטהייד ואף אחד לא מדווח על כך, האם המדינה נותרת דמוקרטיה?

השבוע יצא ארגון בצלם בהודעה חריגה: המשטר בשטח שבין הירדן לים הוא משטר אפרטהייד. לפי הניתוח של ארגון זכויות האדם, מהוותיקים והבולטים בישראל, המשטר באזורינו מתאפיין בעליונות זכויות היהודים על פני הפלסטינים ופועל להנציח את העליונות הזו. זו הפעם הראשונה מאז נוסד בצלם בשנת 1989 שהארגון מפרסם דו"ח המתייחס גם למצב בתחומי מדינת ישראל הריבונית ולא רק בשטחים הכבושים.

כמקובל, במקביל לפרסום הדו"ח המלא באתר בצלם שיגר הארגון הודעות לעיתונות לכלי תקשורת בישראל ובעולם. בעקבות זאת פורסמו ידיעות על הכרזת בצלם בשלל כלי תקשורת מוכרים ומכובדים, בהם ה"גרדיאן", "לה מונד", "אל פאיס", NPR, CNN, NBC, ABC, ה"וושינגטון פוסט", ה"לוס-אנג'לס טיימס", בלומברג, ה"אינדיפנדנט", סוכנות AP, רשת RFI, ו"פוליטיקן".

אך בעוד מחוץ לתחומי ישראל לא התקשה בצלם לקבל הד לעמדתו החדשה, בישראל ההשתקה היתה כמעט מלאה.

אפשר להסכים עם עמדת בצלם, אפשר גם להתנגד לה, אבל האם לא ראוי לפחות לדווח עליה? בחדשות 12, חדשות כאן, גלי-צה"ל (למעט ציוץ), "ידיעות אחרונות", "מעריב", "וואלה" ועוד שלל כלי תקשורת הפועלים בישראל השיבו בשלילה. כך קרה שדווקא האנשים שחיים תחת מה ש"בצלם" מגדיר כעת כמשטר אפרטהייד לא קיבלו הזדמנות ראויה להיחשף לעמדת הארגון, שבוודאי רלוונטיות יותר למציאות חייהם מאשר לזו של קוראי "לה מונד", "אל פאיס" או ה"וושינגטון פוסט".

היו אמנם כלי תקשורת ישראלים שפרסמו ידיעה על הודעת "בצלם", אך בשפה האנגלית. קוראי האתרים "ג'רוזלם פוסט" ו-Times of Israel למדו על הודעת הארגון לפיה הישראלים חיים תחת משטר אפרטהייד.

חריגה במיוחד היתה החלטת כמה כלי תקשורת ישראלים בעלי אתרים בעברית ובאנגלית לפרסם ידיעה על עמדת בצלם בשפה האנגלית בלבד. קוראי "הארץ" באנגלית, לדוגמה, שחלק נכבד מהם מתגורר מחוץ לתחומי מדינת ישראל, קיבלו דיווח על הודעת "בצלם", אך דווקא קוראי "הארץ" בעברית, שרובם חיים בישראל, לא זכו לקרוא ידיעה על עמדת הארגון. לא בעיתון המודפס ואף לא באתר האינטרנט של "הארץ". בידול דומה נעשה גם באתרים של ynet ו-"ישראל היום". באנגלית דיווחו על עמדת בצלם, אך המידע נחסך מקוראי האתרים בעברית.

למעשה, מלבד טור נרחב ב"שיחה מקומית", מאת אחת מחברות הנהלת "בצלם", וטור מאת מנכ"ל הארגון ב"מקום הכי חם בגיהנום", כלי התקשורת היחיד שפרסם מידע על הכרזת הארגון היה אתר חדשות 13. כתב חברת חדשות 13 אור הלר חתום על ידיעה המתבססת על ההודעה לעיתונות שהוציא הארגון.

והיה גם את אבי יששכרוף, שהזכיר את הדו"ח באגביות בשיחה שקיים עם אראל סג"ל ברדיו 103FM. "אנחנו לא מדברים על הפלסטינים", העיר באותה הזדמנות יששכרוף, "אבל יש פה איזושהי מציאות שאנחנו צריכים להתמודד איתה". לפי יחס התקשורת הישראלית להודעת "בצלם", החלק הראשון של המשפט נכון בהחלט. לגבי החלק השני יש עדיין מי שמעדיף להכחיש, ותקשורת שמסייעת לו.

"העין השביעית" פנתה לשלושת כלי התקשורת שפרסמו ידיעה על דו"ח בצלם באנגלית אך לא בעברית, כדי לקבל את תגובתם.

עורך "הארץ" אלוף בן מסר כי מדובר בשתי מערכות עיתונאיות הפועלות בנפרד, כשלכל אחת שיקול דעת משלה מה לפרסם ומתי. לפי ציוץ של רועי ילין, מנהל אגף פעילות ציבורית בארגון בצלם, מ"הארץ" בעברית נמסר להם ש"המערכת לא חושבת שזה חדשותי".

מ"ישראל היום" ו-ynet לא התקבלה תגובה.