כמה עשרות יועצים פרלמנטריים, החברים בוועד היועצים הפרלמנטריים בכנסת (בהקמה) מביעים דאגה לנוכח תביעת הדיבה שהגיש העיתונאי עמית סגל נגד אחד מיועציו של ח"כ יאיר גולן. לדברי היועצים, התביעה הוגשה נגד הדובר של ח"כ גולן משום שחבר-הכנסת עצמו מוגן בחסינות פרלמנטרית. משום שאחד הפרסומים שבבסיס התביעה הוא שיתוף שביצע הדובר לסטטוס שפרסם ח"כ גולן, היועצים טוענים כי התביעה מאיימת לפגוע בעבודתם של כל היועצים הפרלמנטריים בכנסת.

סגל, פרשן פוליטי בחדשות 12 וב"ידיעות אחרונות", הגיש לאחרונה שורה של תביעות נגד אזרחים בגין פרסומים על אודותיו ברשתות חברתיות. האחרונה שבהם, נכון להיום, הופנתה נגד עומר נחמני, דוברו של ח"כ גולן.

מכתבם של היועצים הפרלמנטריים נשלח בשבוע שעבר לעו"ד שגית אפיק, ממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת ישראל: "אנו סבורים כי הגשת תביעה כנגד אדם המשמש בתור יועץ/דובר ומשתף רשומה של חבר-הכנסת מעסיקו אינה מעשה ראוי ויש בה משום פגיעה בעבודתם השוטפת של היועצים הפרלמנטריים", נכתב מטעם היועצים.

הוועד, הנמצא בהליכי הקמה, זוכה לתמיכה רחבה בקרב יועצי חברי-הכנסת: 290 מתוך כ-363 יועצים, שעובדים עם חברי-כנסת מכל הסיעות, חתמו על הסמכה לתשעה מהמארגנים כדי שייצגו אותם מול המנכ"ל. לדברי גורם בוועד, חל ויכוח פנימי אם להוציא את המכתב, שכן חלק מהיועצים עובדים דרך קבע עם סגל. בסופו של דבר הוחלט בכל זאת להביע פומבית את הדאגה שאחזה ביועצים, לנוכח מה שהם תופסים כסכנה לעצמאותם. כ-60 יועצים החברים בקבוצת הווטסאפ של הוועד אישרו את נוסח המכתב, לאחר שרוכך.

מהלשכה המשפטית של הכנסת נמסר בתגובה, באמצעות הדובר שמוליק דהן: "המכתב התקבל ובצדו פניות רבות של יועצים פרלמנטריים אשר פנו ללשכה המשפטית וטענו כי לא נכתב בסמכות שכן הן הכותבים אותו והן הכתוב בו לא מייצג את העוזרים הפרלמנטריים בכנסת. יחד עם זאת, בלשכה המשפטית מבקשים להדגיש כי הטענות במכתב ייבדקו ותשובה תימסר במקרה הצורך".

סגל עצמו לא הגיב לפניית "העין השביעית".

"בטוח שתיהנה מהתביעה"

התביעה נגד נחמני הגיעה זמן קצר אחרי שסגל דרש מח"כ גולן להתנצל בפניו ואיים במרומז בתביעה, בשל הציוץ "הבוקר מיקי זוהר מאיים שאם מנדלבליט לא יבטל את משפט נתניהו יפורסמו עוד הקלטות. עכשיו זה ברור איך הארגון עובד – נתניהו אוסף את ההקלטות, עמית סגל מפרסם ומיקי זוהר מאיים. פשע מאורגן".

צילום ההודעות ששלח עמית סגל לעומר נחמני, כפי שפירסם אותן נחמני בחשבון הטוויטר שלו

צילום ההודעות ששלח עמית סגל לעומר נחמני, כפי שפירסם אותן נחמני בחשבון הטוויטר שלו

בתגובה לאיום, ח"כ גולן פרסם פוסט שבו הבהיר כי הוא אינו נרתע מאיומי הדיבה של סגל. דוברו נחמני שיתף את הפוסט, והוסיף את המלים: "הדרך היחידה לפרק ארגון פשע היא קודם כל לא לפחד ממנו". הפרסום הזה של נחמני, לצד אחרים, נכלל בתביעה של סגל, שעומדת על סך 400 אלף שקל. נחמני פרסם בחשבון הטוויטר שלו הודעה ששלח לו סגל סמוך לחצות, קודם להגשת כתב התביעה ואחרי שכתב לו שהוא מתכוון לתבוע אותו. "בטוח שתיהנה מהתביעה", כתב לו סגל, בתוספת "לילה טוב" ואימוג'י של נשיקה. הוא חתם ב"אגב הסכום 400,000. בהצלחה!".

לאחר הגשת התביעה פתח נחמני בקמפיין מימון המונים למימון ההגנה (נכון לשעת הפרסום, בדף הקמפיין מצוין כי סכום היעד, 100 אלף שקל, נאסף תוך 24 שעות וכי הכסף העודף, העומד על כמה עשרות אלפי שקלים, ישמש למימון הוצאות משפט של אחרים שייתבעו על-ידי סגל).

הגורם בוועד ששוחח עם "העין השביעית" מסביר כי לדעת חברי הוועד צריך להסתכל על החסינות הפרלמנטרית של חברי-הכנסת במבט רחב, כך שיכלול גם את הפעולות של יועציהם. "זה יהיה תקדים מסוכן לעבודה המקצועית של היועץ או הדובר, היה ושיתוף פרסום של חבר-הכנסת יהפוך עילה לדיבה", הוא אומר. "אתה כיועץ, ועל אחת וכמה כדובר, לא צריך לחשוש לעשות שיתוף לדברי חבר-הכנסת".

אותו גורם מדגיש כי לא מדובר בסוגיה פוליטית, אלא עקרונית. "ללא הבדל פוליטי בין סיעות הבית, כל יועץ באשר הוא, לא כל שכן דובר, זכאי לחופש פעולה אצל מעסיקו", הוא אומר.