"כמעט 43 מעלות בירושלים, שיא של יותר ממאה שנה. כ-49 מעלות באילת, היום הכי חם בעיר מאז ומעולם", כך נפתחה מהדורת "אולפן שישי" ששודרה בשישי האחרון. בהמשך המשדר בישרה חזאית חדשות 12 אילנית אדלר כי "בירושלים אתמול נשבר השיא מאז 1902 והיום נשבר השיא שנשבר אתמול". דיווחים דומים הופיעו גם במהדורות המתחרות, של כאן 11 וחדשות 13. "שיאי הטמפרטורה לחודש ספטמבר נשברו היום", אמר ירון דקל, מגיש "חדשות השבוע" בכאן 11. "גל חום כבד, אחד הכבדים והארוכים שישראל ידעה מאז ומעולם", הגדיר זאת חזאי חדשות 13 טל שמאי.

צופי שלוש המהדורות קיבלו עוד שלל פרטים על גל החום. תמיר סטיינמן דיווח לצופי חדשות 12 על צעיר שהתייבש ומת במהלך מסיבת טבע. עמיתו יואב אבן דיווח כי 186 אנשים פונו על ידי מד"א בשל פגיעות חום והוסיף כי בשל החום הכבד פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו התיר למי שנמצא לבד בפארק להסיר את המסיכה. בכאן 11 דיווחה אורלי אלקלעי על גל החום התקדימי, תוך המלצה כללית לבלות מחוץ לבית רק בים או בנחלים ולהימנע מחשיפה ממושכת לשמש. בחדשות 13 היה זה אלמוג בוקר שדיווח על הצעיר שמת במסיבת הטבע ואלי לוי שהביא תמונות מרחבי המדינה.

המספרים, האזהרות וההמלצות הם כולם דיווחים עיתונאיים לגיטימיים, אך בשלוש חברות החדשות לא הצליחו לספק לצופים את הפרט היותר חשוב ומשמעותי בקשר לגל החום. פרט שנעדר לגמרי מן הדיווחים על מזג-האוויר החריג: ההקשר. באף מהדורה לא נאמרה מילה אחת על משבר האקלים העולמי, שרק הולך ומחריף. ממש כמו בדיווחים על גל החום הראשון של הקיץ הנוכחי, בדיווחים על ההצפות של החורף לפניו, או בדיווחים על השריפות באוסטרליה, התקשורת הישראלית מדווחת רק על הרמה השטחית ביותר: הקטסטרופה הנראית לעין. הסיבות, והקשר של התנהגות האנושית למשבר האקלים, מושתקים.

את "חדשות הערב" בכאן 11 ערכו אילן ליאור ודדי מרקוביץ'. את "אולפן שישי" של חדשות 12 ערך רון ירון. את "שישי עם אילה חסון" של חדשות 13 ערך אסף כשר. פנינו לכתבים ולעורכים כדי לשמוע מהם מדוע החליטו לסקר את מזג האוויר החריג תוך שהם מתעלמים מהפן היותר משמעותי ורלוונטי של הסוגיה.

אל העיתונאים הרלוונטים נשלחה השאילתא הבאה: גל החום הנוכחי אמנם חריג בעוצמתו (שבירת שיא בירושלים מאז תחילת המדידות, 47 מעלות בכפר בלום בצפון), אבל השירות המטאורולוגי מתריע מזה זמן רב על כך שמשבר האקלים יגרום בישראל להחרפה של גלי החום, לצד העלייה בתדירות שלהם ובאורך שלהם במקביל לירידה דרסטית בכמות המשקעים.

מדוע בסיקור שלכם את גל החום הנוכחי התייחסתם אליו כאל תופעה שעוברת ותחלוף, ולא התייחסתם להקשר של משבר האקלים, ולכך שמדובר במגמה שבוודאות תלך ותחריף?

האם לדעתכם לא חשוב להבהיר לצופים את המשמעויות ההרסניות של משבר האקלים לאזורים רגישים כמו ישראל, אשר יהפכו את עצם הקיום פה, עבור ילדיהם, למסוכן וקשה בהרבה?

מדוע אין התייחסות לעובדה שכרגע, על פי מירב המדענים בעולם, עוד אפשר לנקוט בצעדים שימתנו את ההשלכות ההרסניות ביותר של משבר האקלים?

תגובתו של אסף כשר, עורך המהדורה של חדשות 13, היתה "מה?? משבר האקלים??", והפנייה לדוברת הערוץ. הדוברת, שרון בן דוד, הגיבה במילים אלו: "לא נמסרה תגובה".

פנינו גם לכתבי חדשות 12 תמיר סטיינמן ויואב אבן ולעורך רון ירון, אך הם סירבו להתייחס והפנו לדובר. דובר חדשות 12, אלון שני, הגן על הדיווח במהדורה במספר טענות. לדבריו, "כותרת על המסך ומיסגור כללי של: הכי חם ב-100 שנה" משקפים את משבר האקלים גם מבלי לומר את המילים "משבר האקלים" או להתייחס אליו בדרך כלשהי. למותר לציין כי זו בדיוק הבעיה בגינה פנינו לקבלת התגובה.

עוד טען דובר חדשות 12 כי "קיץ 2020 היה קריר מהממוצע", אלא שגם אם הדבר נכון (ביחס לאיזה ממוצע?), הרי שמשבר האקלים גורם למזג האוויר להיות קיצוני יותר, לאו דווקא חם יותר, ובכל מקרה הוא נמדד במגמת הטמפרטורות לאורך השנים ולא בשנה בודדת כזו או אחרת.

עוד טען דובר חדשות 12 כי דו"ח השירות המטראולוגי שהתריע מפני משבר האקלים הוא מן השנה שעברה ואילו בדו"ח שיצא השנה "מדובר אפילו על מיתון הנתונים". הדברים אינם נכונים. דו"ח השירות מ-2019 עסק בתחזיות עד שנת 2050, הדו"ח הנוכחי, שיצא בשבוע שעבר, הוא השלמה לדו"ח הקודם ועוסק בשנים 2050-2100. הוא צופה עלייה של עד 5 מעלות וירידה של כמעט רבע בכמות הגשמים עד סוף המאה.

פנינו גם לכתבת כאן 11 אורלי אלקלעי, שהפנתה לדובר חטיבת החדשות אילון ברוך. ברוך מסר כי "לכאן חדשות יש מספר רב של פלטפורמות אשר עיקר הסיקור שלהן הוא משבר האקלים והן מדגישות בפני הצופים/מאזינים את חשיבות הנושא, חומרתו והשלכותיו".

ברוך סיפק שתי דוגמאות לדבריו: "מוסף הטלוויזיה הסביבתי 'הזמן הירוק' בהנחיית יפעת גליק. המוסף היחיד בתקשורת הישראלית שעוסק בענייני סביבה מדי שבוע ובאופן נרחב, משודר במהדורה המרכזית 'חדשות הערב' ובנוסף פרקיו משודרים בערוצי הדיגיטל כהסכת (פודקאסט)", ובנוסף "דיווחי מזג האוויר בתחזית בהנחיית שרון וכסלר, בהם נקשר הנושא למשבר האקלים ולהשפעותיו המקומיות, ובנוסף, סרטוני תוכן חדשותי בהנחיית שרון וכסלר אשר עוסקים בהתחממות הגלובלית ומיועדים לערוצי הדיגיטל (פייסבוק ויוטיוב). כאן חדשות מקפידה על סיקור ענייני ומקיף לנושאים האקטואליים שעל סדר היום ובתוך כך גם נושא משבר האקלים".

יצוין כי מבדיקת "העין השביעית", משבר האקלים הוזכר בחטף פעם אחת בלבד בתחזית מזג האוויר בשבוע החולף, שכאמור היה מן החמים ביותר אי פעם, ואילו המוסף המשובח "הזמן הירוק" משודר רק פעם בשבוע. כך או כך, במהדורת שישי, בה דווח בהרחבה על מזג האוויר הקיצוני, לא נאמרה מילה על משבר האקלים.