“דרמה באוסטרליה", דיווח "ידיעות אחרונות" בגיליון ראש השנה האזרחית, בידיעה שהוקדשה לשריפות הענק ביבשת. ב"מעריב", הידיעה על חגיגות הסילבסטר הוקדשה ברובה לאותו אסון טבע מהדהד. גם ב"ישראל היום" נמצא מקום בידיעה על החגיגות לאזכור "גל השריפות הגדול" באוסטרליה. עוד דבר היה משותף לכל אחת מהידיעות: בכולן לא נכתבה מילה על הסיבה לקטסטרופה: משבר האקלים.

"עיירות שלמות נשרפות, אלפי מפונים, ואוויר מלא באש ובעשן: אזורים שלמים באוסטרליה נראו אתמול כמו חלק מסרט אימה", כתבה ניצה לואסטין ב"ידיעות אחרונות", "אוסטרליה צפתה בתדהמה ובהלם במראות האפוקליפטיים". ב"מעריב" כתבו חיים איסרוביץ וגלי סגל על "אלפי תושבים ונופשים שנמלטו ביממה האחרונה", גופות שנסחפו לחוף ו"מחאה ציבורית נרחבת" ברחבי היבשת בשל ההחלטה לקיים מופע זיקוקים בסידני העשנה.

ב"ישראל היום", ששייך לבני הזוג האמריקאים שלדון ומרים אדלסון, מהתורמים הגדולים לנשיא ארה"ב, מאמצים את עמדת הכחשת האקלים של טראמפ וכותבים רק ש"הקריאות לבטל את החגיגות בעיר סידני נעשו בשלילה", מבלי להזכיר את המחאה, את ההרוגים, את הפליטים ואת הנזק.

אך כאמור, בכל העיתונים שולטים "התדהמה וההלם", למרות שיש פתרון לחידת האסון, פתרון שהכתבים והעורכים מעדיפים משום מה לא להזכיר אפילו במילה. 23 אנשים נהרגו מאז תחילת השריפות באוקטובר ויותר מ-1,700 בתים נהרסו. שריפות הן עניין שבשגרה בטבע האוסטרלי, אך בשום פנים לא שריפות בסדר הגודל של השבועות האחרונים. השנה האחרונה היתה החמה ביותר מאז תחילת המדידות באוסטרליה, וזאת כאשר השנים האחרונות שברו שיאי חום בזו אחר זו. בנוסף, המדינה סובלת מבצורת קשה, כאשר האחרונה היא החמורה ביותר מזה 400 שנה. השילוב של בצורת וחום קיצוני יצרו את שריפות הענק שאנו חוזים כיום.

אירועים אלה לא הגיעו ללא אזהרה. בשנת 2018 פרסם השירות המטאורולוגי האוסטרלי דו"ח שהתריע כי שתי הערים הגדולות באוסטרליה – סידני ומלבורן – צפויות לחוות טמפרטורות של מעל ל-50 מעלות צלזיוס עד שנת 2025: "אחת השנים החמות ביותר שנמדדה גלובאלית, שנת 2015, עלולה להיות שנה ממוצעת בשנת 2025". בנוסף, דיווח הארגון על ירידה של 11% בכמות הגשמים באזורים בהם השריפות משתוללות.

כדור הארץ התחמם מאז המהפכה התעשייתית בכמעלה אחת בממוצע כתוצאה מפליטה של גזי חממה שנוצרים בין היתר משריפה של דלק מאובנים כגון נפט וגז, מתעשיית הבשר והחלב, מתחבורה (רכבים ומטוסים) ועוד. העולם המדעי ניפק אזהרות חוזרות ונשנות בשנים האחרונות כי אם האנושות לא תצמצם לאפס את פליטת גזי החממה שהיא מייצרת, כדור הארץ ימשיך להתחמם ולפי תחזיות יגיע עד סוף המאה לעלייה על כחמש מעלות. תחזיות אלה גרמו למספר הולך וגדל של מדינות וערים להכריז על "מצב חירום אקלימי" בשל משבר האקלים ההולך ומחריף מסביב לעולם.

השריפות באמזונס ובאוסטרליה השנה הן רק דוגמה אחת לתופעה שתלך ותחריף עם עליית הטמפרטורות העולמיות, לצד בצורות שיחריפו, מפלס הים שימשיך לעלות ואירועי מזג אוויר קיצוניים שילכו ויתרבו. אבל אם העיתונאים ימשיכו לטמון את הראש בחול, לא יהיה מי שידרבן את מקבלי ההחלטות לאזור אומץ ולהתמודד עם האתגרים הקיומיים הללו.

מיטל לוקוף היא ראש צוות תקשורת בסניף הישראלי של "המרד בהכחדה" (XR)