עורך בכיר בחדשות 13 מתאר שגרה של הטיה פוליטית בחברת החדשות שהחלה לאחר מינוי מנכ"ל החברה, ישראל טויטו, לפני כשנה. העורך, ניר בכר, פוטר לאחרונה במסגרת גל פיטורים בחברת החדשות שבוצע בתום סכסוך עבודה ממושך עם הנהלת רשת 13. לסכסוך, כמו גם לפיטורים של גולן יוכפז, קודמו של טויטו, נלוו טענות חוזרות על נסיונות של רשת 13, בשליטת האוליגרך לן בלווטניק, לפגוע בחופש העיתונאי של חברת החדשות.

"אין שום דרך לייפות פיטורים שרירותיים, גם אם המנכ"ל מתעקש לטשטש עקבות ולא להיות חתום עליהם", כותב בכר בפוסט שפרסם היום (13.7) בדף הפייסבוק שלו, "מצטער, אחרי שלושים שנה במקצוע הזה, נגמר העידן שבו בועטים לעיתונאים בתחת מבלי לתת על כך דין וחשבון".

בכר טוען כי בחסות גל הפיטורים נפטרה הנהלת החברה מעיתונאים ביקורתיים, ללא קשר לביצועי רייטינג או שיקולים כלכליים. בכר מציין כי מהדורת השבת בעריכתו צמצמה בשבועות האחרונים באופן משמעותי את הפער ברייטינג מול התוכנית המקבילה של חדשות 12, ומוסיף כי טויטו עצמו החמיא לצוות התוכנית על "האיכויות העיתונאיות והדוקומנטריות שלה".

ניר בכר, עורך "המגזין" בערוץ 10 (צילום: אורן פרסיקו)

ניר בכר, עורך "המגזין" בערוץ 10 (צילום: אורן פרסיקו)

"שבוע בלבד לאחר שהחמיא לנו על הביצועים בקריאות עידוד מהיציע זומנתי גם אני לשימוע באשמת 'תפקודים נמוכים'", כותב בכר. "ומיד אחר-כך, עוד תפנית בעלילה: המנכ"ל מבקש למסור לי שאני עורך חזק, שמוזמן לערוך את 'שישי עם אילה חסון' בשכר מופחת של 30%. תגיד תודה. הורדנו לך שליש על התנהגות טובה".

בכר מתייחס גם לפיטוריו של עיתונאי נוסף, כתב התחקירים אבי עמית, שהגיש את פינת התחקירים "המפצח" במהדורת השבת. "קשה להפריז בחשיבות הפינה הזאת, שהצליחה לפרום מדי שבוע את הקשרים האפלים שבין ההון והשלטון, עם ערך מוסף חברתי וכלכלי, שנתח צפייה נאה בצדו: בשבוע שלפני הפיטורים עקף עמית את המתחרים בכ-30%, עם רייטינג ממוצע של כ-13%. הישג לא מבוטל בערוץ שרצועות האקטואליה שלו מדשדשות לעתים באזור ה-3%".

"מדוע החליט המנכ"ל להיפטר בעת הזאת דווקא מפינת התחקירים הבועטת ומתוכנית החדשות המצליחה והעקבית שלו, כפי הוא עצמו הדגיש בלא מעט הזדמנויות?", תהה בכר. "את התשובה צריך לחפש ברוח המפקד, שנחת על כסאו אחרי ששימש כיועץ התקשורת של השרים גדעון סער וישראל כץ – עניין תמוה ומטריד לכשעצמו. מיד עם הקפצתו לתפקיד, התברר שרוח המפקד – היא רוח בלפור, גם אם הדברים לא נאמרים במפורש".

כתב התחקירים אבי עמית נפרד מצופי חדשות 13: "היה שם מי שחשב למעלה, אנחנו לא יודעים בדיוק איפה למעלה, שאין מקום על המסך של חדשות 13 לסוג התחקירים שלי, שמפריעים לבעלי הממון והשררה" (צילום מסך)

כתב התחקירים אבי עמית נפרד מצופי חדשות 13: "היה שם מי שחשב למעלה, אנחנו לא יודעים בדיוק איפה למעלה, שאין מקום על המסך של חדשות 13 לסוג התחקירים שלי, שמפריעים לבעלי הממון והשררה" (צילום מסך)

בכר מתאר כיצד התנגד טויטו להחלטת יוכפז, בתקופת מערכות הבחירות הקודמות, שלא לראיין את נתניהו משום שראש הממשלה החרים את רביב דרוקר וסירב להתראיין אצלו. "מי קבע שרביב דרוקר חייב לראיין את ראש הממשלה?", אמר טויטו, אליבא דבכר.

עוד מספר בכר כי טויטו שאל אותו מדוע לא הזמין לאולפן את השר ישראל כץ, ושגער בו "בצרחות שנמשכו דקות ארוכות" על כך שפתח את המהדורה עם דיווח מעצרת לזכר רבין. לדברי בכר, טויטו גם התרעם על כך שבכתבה על תוכנית סיפוח השטחים הכתב המדיני ציטט את בני גנץ בעיצומה של מערכת הבחירות האחרונה. כמו כן, כתב בכר, טויטו טען שהפעילה שפי פז הוכתה במחאת "הדגלים השחורים", "ועוד ועוד הצעות לכתבות מגזין בספקטרום שנע בין הביביסטיות לאלירז שדה".

ישראל כץ עם בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

ישראל כץ עם בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

"הערוץ הבלתי תלוי שנתן בעבר בראש עם תחקירים ועיתונות לוחמת – הוא כעת חתלתול מבוית", מסכם בכר, "אפשר להשליך עד מחר את שק האינטרסים על הבעלים בלווטניק ועל מנכ"ל רשת [אבי] בן-טל. האחריות לעמוד השדרה העיתונאי של החברה מוטלת על העורך הראשי בלבד".

בכר חושף גם טפח מההתנהלות מאחורי הקלעים בעת סכסוך העבודה שהתחולל בחברה בחודשים האחרונים: "בחברת החדשות עובדים היום עיתונאים עצובים. בעיצומו של המאבק בתוכנית הקיצוצים התבכיין המנכ"ל שהם מבצעים נגדו הפיכה, ואפילו לא טרח לכנס אותם. הוא ניסה להטיל עליהם מורא עם הודעות מעורכי-דין, והתעלם בשיטתיות מעורכים, כתבים ומגישים. התחושה במסדרונות החברה היא שאיש-איש לנפשו. רק תנו לברוח משם".

"בתום שנה של ניהול כושל", מוסיף בכר, "אחרי ששטף את המסך בסדר יום פופוליסטי ומביך, רמס כמה מטובי העיתונאים שלו ודירדר את החברה לשפל חסר תקדים ביחסי אנוש, הגיע הזמן להראות לישראל טויטו את הדרך החוצה. התבלבלת, טויטו, התבלבלת. אתה מפטר אותנו?! אנחנו מפטרים אותך".

מחברת החדשות טרם נמסרה תגובה. בכלי תקשורת אחרים שדיווחו על הפוסט של בכר פורסמה התגובה הבאה מטעם חדשות 13: "בימים אלו אנו נמצאים בעיצומו של תהליך התייעלות לא פשוט, ארגונית ופרסונלית, עקב קיצוץ של עשרות מיליוני שקלים, כל זאת במטרה להבריא את החברה ולהמשיך לספק לצופים שידורי חדשות ברמה הגבוהה ביותר, כפי שעשינו עד כה. אנו נאלצים להיפרד מאנשי מקצוע מעולים, בניהם ניר בכר. צר לנו על הבחירה שלו לסיים ההתקשרות בנינו בטונים כאלו, ומאחלים לו הצלחה רבה בהמשך הדרך"..

* * *

הפוסט המאשים של ניר בכר