סוף לסכסוך העבודה הנוכחי בחדשות 13: ועד העובדים ומנכ"ל החברה ישראל טויטו הודיעו שהמשא-ומתן על תוכנית הקיצוצים הסתיים בהסכמות. לפי הודעת ארגון העיתונאים, שבו מאוגדים עובדי חדשות 13, בהנהלה הסכימו לצמצם באופן ניכר את תוכנית הקיצוצים ולפטר רק 42 עובדים שכירים (כ-13% ממצבת העובדים), במקום 110 כפי שתוכנן. העובדים הנותרים יזכו להגנה מפני פיטורי צמצום למשך שנה לפחות.

לפי הודעת הארגון, שהופצה הלילה סמוך לשעה חצות, חברת החדשות תחזור להפיק תוכניות אקטואליה שהועברו להפקה של חברת רשת וחברות חיצוניות. "הצמצום ברשימת המפוטרים הושג בין היתר בזכות הסכמה לשמר ואף להגדיל את היקף השידורים של חברת החדשות בערוץ 13", נמסר בהודעה.

"בניגוד לכוונה המקורית, שלוש הרצועות הקיימות של החברה – 'היום שהיה', 'חדשות ארבע' ו'המטה המרכזי' – יישארו בהפקה פנימית, כשאליהן תצטרף המהדורה המוקדמת ב-17:00, שחוזרת לביתה הטבעי בחדשות 13. בכך הובטח כי החברה תישאר מפיקה מרכזית בלוח שידוריו של הערוץ הממוזג, ולא תידחק לשוליו כפי שצפוי היה לקרות כתוצאה מהקיצוץ".

מתן חודורוב, העורך הכלכלי של חדשות 13 (צילום: אורן פרסיקו)

מתן חודורוב, העורך הכלכלי של חדשות 13 (צילום: אורן פרסיקו)

בארגון העיתונאים מסרו כי העובדים שיישארו בחדשות 13 יזכו לחסינות מפני פיטורי צמצום לתקופה של שנה וחצי. ואולם, משך החסינות עלול להתקצר: אם במחצית הראשונה של 2021 יצטמק סך ההכנסות של רשת ביותר מ-10% ביחס לתקופה המקבילה ב-2020, תקופת החסינות שתינתן לעובדים תסתיים אחרי שנה אחת בלבד. עם זאת, הוסיפו בארגון, "בתנאים מסוימים, המפורטים בהסכם, ההגנה מפיטורים יכולה להתארך עד סוף יוני 2022". ההסכם עצמו טרם פורסם.

לפי הודעת הארגון, הצדדים החליטו גם על תוכנית פרישה מרצון שתכלול פיצויים מוגדלים לעובדים שיבחרו לסיים את דרכם בחברת החדשות. "עובדים השוהים בחל"ת שיזמה החברה במשבר הקורונה יזכו בפיצויים מיוחדים – אף מעבר לתנאים המשופרים שיוצעו לכלל המפוטרים", הוסיפו בארגון. זמן קצר לפני פרסום הדברים הודיעה המגישה הבכירה טלי מורנו כי פוטרה מעבודתה בחברת החדשות.

"בחבילת הפיצוי המוגדל דאגנו כמובן לכלול גם את ששת עובדי מחלקת הרדיו, שמסיימים את דרכם בחברה במקביל לתוכנית הקיצוצים, על רקע הפסקת שידורי המבזקים לתחנות האזוריות", הוסיפו בוועד.

ההסכם כולל גם גזירה בנוגע לתנאי העובדים שיישארו בחברה: עובדים שהחברה מפרישה עבורם כספים לקרן השתלמות ייאלצו לספוג הקפאה בהפרשת הכספים למשך חמישה חודשים, מאוקטובר 2020 ועד פברואר 2021. "זהו מהלך המבטא את מחויבותם רבת השנים של עובדי חדשות 13 לתמוך בחברה בשעותיה הקשות, כדי לוודא את היציבות התעסוקתית בשורותיה", נמסר בהקשר זה.

בארגון העיתונאים הציגו את ההסכם כהישג, אך הברכות שנלוו להודעה רצופות הסתייגויות והבעות צער. מתן חודורוב, הפרשן הכלכלי של חדשות 13 ואחד מחברי הוועד, מסר: "אין קיצוצים שמחים. גם כשיצאנו למאבק שנראה כחסר כל סיכוי, מול כוונת רשת לחתוך עד 50% מתקציב חדשות 13 בעיצומו של הסגר הקורונה, ידענו שנצליח לצמצם את הפגיעה בחברה ובעובדיה רק בעזרת שילוב של נחישות ונכונות לפשרה.

"בחודשים האחרונים עברנו טלטלה חסרת תקדים בתולדות חברת החדשות וגם במתכונתו המרוסנת, הקיצוץ שיבוצע אצלנו בקרוב יהיה העמוק והכואב ביותר מאז הקמת חדשות 10. מנגד, למרות השעה הקשה, הוכחנו יחד כושר עמידה, אומץ, יצירתיות, נכונות להיאבק על עקרונות – ובקיצור: סולידריות, שהצילה את מטה לחמן של עשרות משפחות ומנעה פגיעה אנושה בעשייה העיתונאית של כולנו למען ציבור הצופים. דווקא על סמך התקופה הזו, שבה גילינו את הפנים היפות ביותר של אנשי חדשות 13, מותר לקוות באופטימיות שעוד נדע ימים טובים מאלה".

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי (צילום: פלאש 90)

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי (צילום: פלאש 90)

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, מסר: "זה היה אחד המאבקים החשובים שהתרחשו בשנים האחרונות בעולם התקשורת, ושוב הוכח שכשעיתונאים מאוגדים הם יכולים גם להגן על חופש העיתונות שלהם וגם על הביטחון התעסוקתי. כל הכבוד לוועד המעולה של חדשות 13 ולעובדים שנרתמו והיו נכונים להיאבק ולשלם מחירים כדי לשמור על עצמאות החברה ולצמצם משמעותית את היקף הפיטורים".

מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו, בהודעה שהופצה בנפרד על-ידי דוברת חברת החדשות, הגדיר את ההסכם הקיבוצי כ"הסכם לא קל". "החברה תיפרד מעובדים שהיו ותמיד יהיו חלק מהותי בבנייתה, בביסוסה ובחוזק העיתונאי שלה", הודיע טויטו. "נהיה חברה עם פחות עובדים, אבל לא נוריד את הראש. נמשיך לעשות את העבודה בכל הכוח – בכישרון, חריצות והרבה שכל. כולנו נתגייס כדי להמשיך ולבסס חברת חדשות חזקה וטובה ולהתמקד במה שאנחנו הכי טובים – עיתונות וטלוויזיה".

טויטו מצא לנכון לשבח את מנכ"ל רשת 13, אבי בן-טל, שעמד במרכז מחאת העובדים – שהאשימו אותו בניסיון לסרס את חברת החדשות ולפגוע בעצמאותה. "הנהלת חברת החדשות, בתמיכתו של מנכ"ל רשת אבי בן-טל", הצהיר טויטו, "עשתה הכל על מנת לשמור על חוסן ואיתנות גם ביום שאחרי ביצוע תהליך ההתייעלות". בן-טל עצמו ועמיתיו להנהלת הערוץ טרם התייחסו להסכם.