נגיף הקורונה שוב מרים ראש ועימו ההגבלות הקשות על הפרט ועל החברה והחשש מסגר כללי. המשבר הכלכלי הקשה הולך ומעמיק, זעם הציבור הולך ומתעצם, אבל  כל אלה לא מפריעים לחברי הממשלה והכנסת להמשיך ולצפצף על הכללים שהם עצמם קובעים. כמו בסבב הקודם, הם מפרים את ההנחיות, לעיתים בפומבי ובאופן בוטה, וכשהם נתפסים הם מספקים תירוצים, אם אין ברירה מתנצלים - עד לפעם הבאה שההגבלות לא יבואו להם טוב.

ביום שישי האחרון, כשממדי התחלואה כבר היו ברורים וחרב ההגבלות ריחפה מעל כולנו, ובעיקר מעל מאות אלפי מובטלי הסבב הקודם, ישב השר צחי הנגבי באולפן התוכנית "אופירה וברקו" ואמר, בלי שמץ של בושה, ש"השטויות האלה שאין לאנשים מה לאכול זה חארטה". הרוחות סערו, הנגבי התנצל, וגם ראש הממשלה נאלץ להודות שהדברים לא היו במקומם.

אבל הנגבי התכוון לזה, שלא תתבלבלו. איך אני יודע? כי את הזלזול בציבור ואת הניתוק מהמציאות שהדגים הנגבי בדבריו, מפגינים חברי הכנסת שוב ושוב במעשיהם.

אתמול, רגע לפני שנחתמה החלטת הממשלה לסגור לאלתר שוב את מוסדות התרבות, אולמות האירועים, הבריכות וחדרי הכושר, הראה לנו סגן שר הבריאות הנמרץ, ח"כ יואב קיש, מהי משמעותה של דוגמה אישית. במקביל לריצה מערוץ לערוץ כדי לספר לנו שהממשלה מתנהלת על הצד הטוב ביותר ודואגת רק לציבור, הוא נתפס מתאמן בחדר הכושר של הכנסת.

אנחנו מכירים את ההתנהגות הנפשעת והמזלזלת הזו של נבחרי הציבור מסבב הקורונה הראשון. לא חברי כנסת משולי המשכן, אלא לא פחות מנשיא, ראש ממשלה ושר בריאות, שנתפסו מפרים את ההנחיות שהם עצמם קבעו, ואיתם עוד שרים וח"כים.

רה"מ נתניהו חוגג את הפסח עם בנו, בניגוד להנחיות (צילום מסך)

רה"מ נתניהו חוגג את הפסח עם בנו, בניגוד להנחיות (צילום מסך)

כך היה בארוחת ליל הסדר, כשאנחנו חגגנו עם בני הבית בלבד, והנשיא רובי ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונבחרי ציבור נוספים, הרשו לעצמם להפר את ההוראות שקבעו ולהזמין לביתם אורחים מבחוץ. כשניסו לתרץ את ההפרה חשפו כי הם גם קימבנו לקרוביהם בדיקות קורונה בהזמנה אישית.

או חבר הכנסת ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים לשעבר, שנתפס חוגג במסיבה המונית - בניגוד להנחיות. וכמובן שר הבריאות הקודם, יעקב ליצמן, שנחשף כי הפר את הנחיות הבידוד.

אלו רק מי שנתפסו. בחודש שעבר העיד שר הבריאות הנכנס יולי אדלשטיין מעל בימת הכנסת כי חברי הכנסת מצפצפים על חובת לבישת המסכה, אך כשהם חוששים כי נחשפו לנגיף, הם מפעילים פרוטקציה כדי לזרז בדיקות קורונה לעצמם.

כרגיל, מי שחושפת את האמת העירומה והעלובה, בלי תירוצים והתנצלויות, היא מירי רגב. שרת התחבורה הגיעה היום לטקס השקת מחלף, שלא רק שעלה הון רב על חשבוננו (200 אלף שקל), וכלל כיבוד יוקרתי והופעה של זמר (למרות שאולמות ההופעות כבר נסגרו), הוא גם לא עמד בחוקים שאישרה הממשלה ערב לפני כן, וכלל יותר מ-20 אנשים.

השרה רגב לא חשבה לרגע לוותר על הטקס או לדרוש שיתקיים רק אם כל ההנחיות ימולאו מיד, אלא עמדה על הבמה ואמרה, בלי להסמיק: "אני משתתפת בטקס בניגוד להנחיות משרד הבריאות. בפעם הבאה נקפיד יותר". כך, קבל עם ועדה, כאילו היתה מירי אנטואנט. בכך גילתה לנו רגב מה שנבחרי הציבור שלנו מאמינים בו באמת: חוק אחד לציבור, חוק אחר להם.

מיותר לציין שבמקרים הללו הפקחים נותני הדו"חות אינם, השוטרים המכים והמחשמלים נעלמים, ורק העיתונאים עדיין שם, לצלם את גזירת הסרט. צריך אם כן הסדר חדש. אם נבחרי הציבור לא מוכנים לציית להגבלות, הגיע הזמן שהתקשורת תוציא הגבלות משלה על מי שמחרטטים אותנו. לא לתת להם מיקרופון פתוח, להפסיק עם מסיבות העיתונאים נטולות השאלות, לשים מסיכות - ולהוריד את הכפפות.