ארגון העיתונאים וכמה מבכירי חדשות 13, יחד עם עמותת הצלחה, עתרו הבוקר לבג"ץ כדי למנוע מהנהלת רשת 13 לסקר את פתיחת משפט נתניהו ללא כתבי חברת החדשות של הערוץ. העתירה מופנית בראש ובראשונה לרשות השנייה, בטענה כי עליה מוטלת החובה לאסור על רשת לפעול בניגוד לחוק ולתנאי הרישיון שהעניקה לערוץ.

בין עיתונאי חדשות 13 להנהלת חברת החדשות ולהנהלת חברת האם רשת מתחולל סכסוך עבודה שהולך ומחריף בשבועות האחרונים. ברשת פועלים לקצץ כשליש לפחות מתקציב חברת החדשות ולצמצם את פעילותה לשידור מבזקים ומהדורה בלבד, מה שבעיני עיתונאיה מתפרש כניסיון לסרס את החברה ולפגוע בחופש העיתונאי שלה.

אתמול (21.5) פורסם ב"דה מרקר" כי בהנהלת רשת החליטו להדיר את עיתונאי חדשות 13 מיום השידורים המיוחד שיתקיים ביום ראשון הקרוב, עם פתיחת משפטם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס. על רקע הפרסום, שלא הוכחש, הוגשה העתירה.

בעתירה נטען כי כבר לפני שבועות תוכנן כי עיתונאי חדשות 13 יסקרו את פתיחת משפט נתניהו, כמקובל. לטענת העותרים, החלטתו של אבי בן-טל, מנכ"ל רשת, להדיר את עיתונאי חברת החדשות היתה מנוגדת לחוק הרשות השנייה ולתנאי הרישיון.

"החלטה זו לא רק שהיא מנוגדת לדין האמור, אלא שהיא יורדת לשורשם של יסודות המשטר בישראל ובעיקר לשורש השמירה על חופש העיתונות ועל הרשות המבקרת (שהעיתונות החופשית היא חלק ממנה) וכן סותרת באופן מפורש את תכלית החקיקה שהורתה על ביצוע שידורי חדשות בערוצים מסחריים באמצעות חברת חדשות נפרדת ורק באמצעותה, ומכאן החשיבות והדחיפות בהתערבותו של בית המשפט העליון הנכבד", נטען בעתירה.

בהמשך מובהר כי "שידור משפט ראש הממשלה הוא שידור חדשותי מובהק ולא ניתן לקרוא לו בכל כינוי או שם אחר", ועל כן חוק הרשות השנייה ותנאי הרישיון של רשת מחייבים אותה לאפשר לחברת החדשות של הערוץ לסקר את האירוע. "מאז ומתמיד, גם בערוץ המתחרה, תכנים כאלה במיוחד בשידור ישיר ובמיוחד בשידור מהשטח, נעשים באמצעות עיתונאים של חברות החדשות (וגם באולפנים תמיד מדובר בתכנים כאלה על דיווח ופרשנות על ידי עובדי חברת החדשות), ולא על ידי גורם שאינו עיתונאי ואינו אמון על שידורי חדשות מבחינת מקצועו", נטען בעתירה.

על העתירה חתומים ארגון העיתונאים בישראל, במסגרתו התארגנו עיתונאי חדשות 13, וכן כמה מבכירי חברת החדשות: ברוך קרא, אביעד גליקמן, ספי עובדיה, עקיבא נוביק ואבישי בן חיים. בנוסף הצטרפה לעתירה גם עמותת הצלחה (שהיועץ המשפטי שלה עו"ד אלעד מן מכהן כיו"ר עמותת "העין השביעית"). היא הוגשה נגד יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב-ברקוביץ', המנכ"ל ניר שוויקי, הרשות עצמה, חברת רשת מדיה בע"מ ומנכ"לה בן-טל. העתירה הוגשה באמצעות עורכי-הדין מורן סבוראי, אמיר בשה, גלעד זבידה ואלעד מן.

בג"ץ 3315/20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 3.37MB)