ניצחון לעובדים והצלת חברת החדשות או דחיקת הקץ בשבועות ספורים? הודעת הנהלת ערוץ רשת 13 אתמול (10.5) לבית הדין לעבודה, חושפת את גודל הקיצוץ שאושר בחדשות 13, חברת הבת של הערוץ, והוא לכאורה קטן באופן משמעותי מהקיצוץ המסיבי שאיימו בהנהלה לבצע. אלא שעיון בפרטי ההודעה מעלה כי פניה של רשת להוציא לפועל את הקיצוץ במלואו.

תקציבה של חברת חדשות 13, שבבעלות מלאה של רשת, עומד במרכזו של סכסוך עבודה עליו הכריזו עיתונאי החברה כבר לפני שבועות אחדים. מתחילת הסכסוך טוענים העובדים בחברת החדשות כי חברת רשת, שנשלטת בידי האוליגרך לן בלווטניק, מנצלת את משבר הקורונה כדי לסרס את חברת החדשות ולפגוע בעצמאותה העיתונאית. את ועד עיתונאי חדשות 13 וארגון העיתונאים מייצגים עורכי-הדין מורן סבוראי ואמיר בשה.

ברשת איימו תחילה לקצץ את תקציב חברת החדשות בשיעור של 40%-50%, ובהמשך העמידו את הקיצוץ הצפוי על 35%. במסגרת המאבק המשפטי שהתנהל באמצעות ארגון העיתונאים הגישו עיתונאי חדשות 13 חוות דעת מאת פרופ' ירון זליכה התומכת בעמדתם, לפיה גם קיצוץ שכזה אינו ראוי, אינו יעיל ואינו חוקי.

בשבוע שעבר, שעות ספורות לפני כינוס ישיבת הדירקטוריון של רשת שבה הוחלט על תקציב חברת החדשות להמשך השנה, פנו עיתונאי חדשות 13 לבית-הדין בדרישה לצרף את רשת להליך. למחרת היום פורסם כי בעל השליטה בלווטניק הודיע שיזרים לרשת עוד 10 מיליון שקלים כדי לאפשר את תשלום המשכורות, בין היתר של עובדי חברת החדשות.

בתגובה של רשת לבקשה לצרפה להליך בבית-הדין, שהוגשה אתמול באמצעות עו"ד יורם בונן, נטען כי יש לדחות את הבקשה לצרף את רשת להליך משלל סיבות, בין היתר משום האישור של התקציב למחצית השנייה של השנה.

לפי ההודעה, דירקטוריון רשת אישר בישיבתו האחרונה להעמיד את תקציב חברת החדשות של הערוץ בחציון השני של השנה על סך של 31.2 מיליון שקל, ובסך הכל להביא את תקציבה לכל שנת 2020 לכ-80 מיליון שקל. במילים אחרות, הקיצוץ נדחה עד לתחילת חודש יולי, אז פג ההסכם הקיבוצי בין עיתונאי חדשות 13 להנהלת החברה האוסר על פיטורי צמצום.

על פי פרסומים בעיתונות, תקציבה השנתי של חברת החדשות בערוץ עומד על כ-96 מיליון שקל, כך שהקיצוץ בתקציב יהיה בהיקף של כ-17%. שיעור זה נמוך באופן ניכר משיעור הקיצוץ שבו איים מנכ"ל רשת אבי-בן טל אך לפני חודש. עם זאת, מדובר בקיצוץ חצי שנתי - כך שהיקף הקיצוץ השנתי דומה לזה שהנהלת רשת איימה לקצץ לפני שהחל מאבק העובדים.

בנוסף, בהודעת רשת אין מילה על היקף התקציב המתוכנן לחדשות 13 בשנת 2021. אם היקף הקיצוץ עליו הוכרז כעת למחצית השנייה של 2020 יימשך גם לתוך שנת 2021 ויתפרס על פני כל השנה, הרי שחברת החדשות תפעל בשנה הבאה עם תקציב שנתי של כ-62 מיליון שקל, שמגלם קיצוץ של כ-35% מתקציבה. יש לציין כי תקציב כזה נמוך מהמחויבות הרגולטורית המוטלת על רשת (אלא אם כן יקטן מאוד גם תקציבה שלה עצמה).

מעבר לכך, הודעת רשת לבית הדין לעבודה מגלה כי בהנהלת הערוץ קרובים לראות בחברת החדשות סרח עודף, יותר מאשר ספינת דגל (כפי שהיתה חדשות 10 בערוץ 10).

הודעת רשת לבית המשפט אמנם מציינת כי "חשיבותה, מקצועיותה ועצמאותה של חברת החדשות מצויות תדיר בראש מעייניהם של הנהלת רשת והדירקטוריון שלה", אולם יתר שמונת עמודי ההודעה מוקדשים להסרת אחריותו של הערוץ מחברת החדשות (בין השאר, בטענה שכך נשמרת עצמאותה של החברה), ולקביעה מצמצמת של אופי פעולתה של החברה.

לפי הצהרת הנהלת הערוץ, מחויבותו התקציבית היא רק לשידורי המהדורה, ואילו תוכניות האקטואליה השונות המשודרות בו יכולות באותה המידה להיות משודרות ע"י הערוץ עצמו או כל חברת הפקה שיבחר בה. לפרשנות זו של החוק ותנאי הרישיון יכולה להיות משמעות מרחיקת לכת לגבי תקציבה של חברת החדשות ומוטת פעילותה, אף מעבר לקיצוץ המסיבי שנדחה כעת.

5779-04-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 2.61MB)