בשבת האחרונה שולב קדימון לתוכנית בידור של קשת באמצע מהדורת חדשות, לכאורה בניגוד לחוק הרשות השנייה, לכללי הרשות ולסעיפי הרישיונות שקיבלו קשת וחברת החדשות. שילוב הקדימון נמחק מגרסת התוכנית שהועלתה לאתר N12 ולאפליקציה של חברת החדשות.

במסגרת המהדורה המוקדמת של "חדשות סוף השבוע" התקיים באולפן חדשות 12 דיון על מגפת הקורונה בהנחית העיתונאית דנה ויס. ויס שוחחה עם פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח שיבא תל-השומר ועם פרופ' רן בליצר, מנהל מכון המחקר של קופ"ח כללית וחבר בצוות ההיערכות למגיפות של משרד הבריאות, כשלפתע, באמצע משפט של פרופ' רהב, קטעה את הדיון.

"אז זהו, אבל ברשותכם אפילו למדנו שנשיאת בית המשפט העליון מאוד מתעניינת במה שאני אספר לכם עכשיו", אמרה ויס בחיוך, "כי אנחנו עושים אתנחתה קלה והנה מה שמצפה לנו הערב ב'חתונה ממבט ראשון'. הנה בוא נראה הצצה". בשלב זה שודרה פרסומת לתוכנית שארכה קרוב לדקה, וכללה קטעים מהפרק ששודר מאוחר יותר באותו מוצאי שבת.

בתום הקדימון חזר השידור לאולפן חדשות 12, שם קיבלה ויס את הצופים בצחוק קל. "אני רואה שכולכם מרותקים, אז זה מיד אחרינו", אמרה, "האמת שאני תמיד מפספסת ואחר כך צריכה להשלים כי אני מגיעה מהאולפן". מיד בהמשך אותו משפט חידשה ויס את הדיון על מגיפת הקורונה עם אורחיה שבאולפן החדשות.

דנה ויס קוטעת דיון על מגפת הקורונה בחדשות 12 כדי לקדם את תוכנית הריאליטי שתשודר בערוץ לאחר מכן (צילום מסך)

דנה ויס קוטעת דיון על מגפת הקורונה בחדשות 12 כדי לקדם את תוכנית הריאליטי שתשודר בערוץ לאחר מכן (צילום מסך)

בטור שהתפרסם אתמול ב"עין השביעית" עמד יובל דרור על האופי הביזארי, הלא מקצועי והאנטי-עיתונאי של ההחלטה העריכתית הזו. אלא שבנוסף לכך, השילוב של קדימון באמצע תוכנית חדשות, ולא בהפסקת פרסומות כמקובל, מפר שורה של סעיפים בחוק ובכללים המסדירים את שידורי חדשות 12 וקשת. מעבר להפרת הכללים, וכפי שציין דרור בטורו, בחדשות 12 גם פעלו כדי להעלים את קטיעת השידור וההקדמה לקדימון מהקלטת תוכנית החדשות שעלתה לאתר N12 ולאפליקציה.

בסעיף 82 לחוק הרשות השניה מובהר כי "תשדיר פרסומת בשידורי טלויזיה ישודר בתחילתה של תכנית או בסופה, ובנפרד ממנה". בהמשך מצויין כי למרות זאת מותר לשלב תשדיר פרסומת "גם באתנחתאות שבמהלכה של תכנית, בהתאם לכללים שקבעה המועצה". מעניין לציין שויס השתמשה במילה "אתנחתא" כשהעבירה את השידור לקדימון.

יוליה שמאלוב-ברקוביץ', יו"ר מועצת הרשות השנייה (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

יוליה שמאלוב-ברקוביץ', יו"ר מועצת הרשות השנייה (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

כפי שמוזכר בחוק, מועצת הרשות השנייה קבעה כללים לשיבוץ תשדירי פרסומת. גם שם מובהר כי "לא ישובץ תשדיר פרסומת וקדימונים במהלכה של תכנית אלא באתנחתא" ואף מוגדר במפורש מהי אותה "אתנחתא": "הפסקה בהמשכיות התכנית שהיתה מתרחשת מאליה, גם ללא שיבוץ תשדיר הפרסומת, באופן שאינו מפר את שלמות התכנית או פוגם בערכה". במקרה של וייס ו"חתונה ממבט ראשון", הקדימון שודר באופן שמפר באופן בוטה את שלמות התוכנית, ממש באמצע דיון, באמצע משפט.

בסעיף נפרד, המוקדש לשיבוץ תשדירי פרסומת בתכנית חדשות, מובהר בכללי הרשות השנייה כי מותר "לשבץ מקבצי פרסומת באתנחתות של תכנית חדשות" כאשר "קביעת מקום האתנחתא לשיבוץ תשדירי הפרסומת בתכנית חדשות טעונה אישור מנהל חברת החדשות או אישור עורך תכנית החדשות שהוסמך לכך בידי מנהל חברת החדשות".

במילים אחרות, האחראי לשיבוץ הקדימון באמצע הדיון שנערך בתוכנית של חדשות 12 הוא מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס. את מהדורת "חדשות סוף השבוע" ערכו בשבת האחרונה קלי בן-יאיר ואליק מרגלית.

אבי ניר, מנכ"ל קשת (צילום: מרים אלסטר)

אבי ניר, מנכ"ל קשת (צילום: מרים אלסטר)

בנוסף, קטיעת תוכנית החדשות מפרה לכאורה גם את סעיפי הרשיונות שקיבלו קשת וחברת החדשות מהרשות השנייה.

בסעיף 27.4 לרישיון שקיבלה קשת מהרשות השנייה נכתב כי "בעל הרישיון לא יעשה כל פעולה שיש בה כדי לקדם בשידורי החדשות, במישרין או בעקיפין, את תוכניותיו".

בסעיף 13.7 לרישיון שקיבלה חברת החדשות מהרשות השנייה מובהר כי "בעל הרישיון יקפיד שלא יהיה בשידורי החדשות כדי לקדם, במישרין או בעקיפין, את
תכניותיו של בעל הרישיון לשידורי טלוויזיה אלא אם קידום עניין כאמור הנו תוצאה
נלווית הכרחית לשידור המשודר שלא מתוך מטרה לגרום לקידום כאמור".

מחדשות 12 לא נמסרה תגובה או הסבר מדוע הפרו את החוק והתקנות, גם מקשת לא נמסרה תגובה או הסבר.

מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס (צילום: אורן פרסיקו)

מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס (צילום: אורן פרסיקו)

הכללים, כך נראה, ברורים. אולם הרגולציה הישראלית אינה נוטה לאכוף אותם. למעשה, יו"ר הרשות השנייה הצהירה בראיון שנתנה לאחרונה ל"גלובס" כי אין בכוונתה לאכוף את הכללים המגבילים את קידום תוכניות בעל הרישיון בשידורי חברת החדשות שלו, וזאת כדי לסייע לבעלי הרישיון להגדיל את הכנסותיהם.

"אני חושבת שאנחנו נמצאים במקום שהערוצים המסחריים באמת זקוקים, כדי להחזיק מעמד, צריכים לעשות הכל כדי שיהיה להם רייטינג יותר גבוה", אמרה יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ל"גלובס". "אני הייתי מעדיפה שהחדשות יהיו נקיות לחלוטין, חדשות זה חדשות, תוכניות זה תוכניות. אבל, אני לא יכולה להיתמם ולהגיד לך שלצערי הרב אנחנו במאה ה-21, כשיש לך את כל הגופים הלא מפוקחים שפשוט בולעים את הפרסום מטלוויזיה ורדיו מסחריים, והם צריכים לשרוד. וכדי שהם ישרדו אנחנו צריכים גם לראות את האינטרס הציבורי וגם את האינטרס הכלכלי".

גם ברשות השנייה לא הגיבו לדברים או סיפקו הסבר כלשהו.