אגודת העיתונאים בירושלים פנתה ליו"ר ועדת הקורונה בכנסת ח"כ עופר שלח בבקשה כי יפעל להקמת קרן סיוע כלכלית לפרילאנסים, אולם בוועדה מסרבים נכון לעכשיו להחריג את העיתונאים מתוכנית הסיוע הכללית למשק.

בשבוע שעבר פנתה האגודה הירושלמית אל ח"כ שלח בקריאה "לפעול מול מנגנוני האוצר ורשות המיסים ליצירת קרן סיוע כלכלית לעיתונאים וצוותי צילום עיתונות המוגדרים כפרי-לנסרים ואין להם עתה כל מסגרת או משענת כלכלית". האגודה הציעו לפעול "להקלת מיסוי, למתן הלוואות בתנאים נוחים, למענק הישרדות מקצועית גם לאלה שהוצאו לחופשה ללא תשלום - עד ליציאה מן המשבר".

ברחבי העולם עלו דרישות דומות, הן ביחס לפרילנסרים והן כסיוע כללי לכלי התקשורת, המוצאים את עצמה תחת המגיפה במצב אבסורדי: מצד אחד תפקידם חיוני מתמיד, אך מנגד רבים מהם בסכנת פשיטת רגל.

בארצות מסויימות כבר החליטו לסייע לעיתונות על רקע משבר הקורונה, במדינות אחרות שוקלים, אך זו הפעם הראשונה מאז פרוץ המגיפה שעולה דרישה דומה גם בישראל

בארצות סקנדיביה, קנדה ואוסטרליה כבר החליטו לסייע לעיתונות על רקע ההפסדים שספגו בשל מגפת הקורונה, ובמדינות אחרות שוקלים בימים אלה תוכניות סיוע אך זו הפעם הראשונה מאז פרוץ המגיפה שעולה דרישה דומה גם בישראל.

"מקצוע העיתונאי איננו ככל המקצועות", טענו באגודת העיתונאים, "הוא והצוות הצמוד אליו יוצאים בימים אלה לזירת האירועים הקשים כדי להציג לציבור בישראל את תמונת המצב כמות שהיא. אנו רואים בעיתונות מקצוע חיוני לרקמת החיים הדמוקרטיים בישראל, מקצוע שהוא שליחות. [...] אך בימים אלה, ימי הקורונה, בהם המציאות התעסוקתית קשה עוד יותר נשמטו הביטחון הכלכלי ויכולת הקיום מן המקצוע מתחת לרגלי רבים שבחרו בעיתונות כשליחות".

באגודה אף הזכירו לשלח את עברו העיתונאי. "התחלת את דרכך המקצועית בעיתונות כפרי-לנסר", כתבו לו. "מסלול המכשולים הכלכלי של כל עיתונאי נטול הכנסה קבועה ומועד לפיטורין מהירים או העדר הזמנה לבצע מטלות – ידוע ומוכר לך. אנו מקווים כי תושיט יד למקצוע בו בחרנו כשליחות גם בימים קשים אלה".

אולם נראה כי בוועדה המיוחדת להתמודדות המדינה עם משבר הקורונה רואים את הדברים אחרת. עו"ד שירה פרץ, יועצת פרלמנטרית של ח"כ שלח, השיבה לאגודה הירושלמית באלה המילים: "המצוקה מובנת, ואולם אין הבדל מהותי בין פרילנסים בעיתונות לעצמאיים בתחומים אחרים. אנו עוסקים במציאת פתרונות הולמים לכולם, והעצמאיים בתחום העיתונות בכלל זה".

חיים שיבי, מחותמי המכתב באגודת העיתונאים, השיב לעו"ד פרץ כי לדעת האגודה העיתונאי אינו ככל העובד, והציע לספק עדויות ונתונים. נכון לעכשיו, לא נראה כי מוועדת הקורונה בכנסת תבוא ישועתם של העיתונאים הפרילנסרים.