מכל הדרמה שהתחוללה בסוף חודש מרץ במליאת הכנסת לא ראיתי צילום עיתונאי אחד. לא מהתפטרות היו"ר אדלשטיין, לא ממינוי היו"ר הזמני פרץ ולא ממינוי היו"ר הקבוע (לעת עתה) גנץ. האמנם היה זה נגיף הקורונה ששיתק את עבודת צלמי העיתונות בעין הסערה, במליאת הדמוקרטיה הישראלית?

הכנסת הטילה על עצמה "הגבלת שהות" של עד עשרה אנשים באולם המליאה. לכן, על פי דובר הכנסת, מר שמוליק דהן, "מְצַלמת דוברות הכנסת תמונות המופצות בכל יום לאמצעי התקשורת". למרות תודעת השירות והרצון הטוב, תצלום דוברות אינו צילום עיתונאי. הדובר מייצג את הארגון ואת האינטרסים המיוחדים לו, והפעם השתוללה בתוך הארגון, בכנסת, סערה מהמאיימות שידעה הדמוקרטיה שלנו מאז ומעולם.

דוברות הכנסת דיבררה את הסערה הזו בצילומי סטילס וגם בוידיאו בשידור חי, ממנו יכלו העורכים להקפיא תמונות. לצלמים הותר לצלם במתחם מיוחד שהוקצה להם מחוץ למליאה. במליאה עצמה, זירת ההתרחשות, לא היתה מצלמה של עיתונאי, אלא של הארגון.

את יציע העיתונאים אימצה דוברות הכנסת, שאגב צילמה לא רק ממנו אלא מיציע האורחים כולו. בדמוקרטיה, את המרחב הזה יש לפתוח בפני צלם/ת שאינו עובד/ת עבור הכנסת

המספר "עשרה" שנקבע לכמות הנוכחים במליאת הכנסת הוא מספר שרירותי שיכול להדהד את חברי המניין לתפילה, כמו המספר השרירותי 12 שמרמז על מספר שבטי ישראל. גם 13 (בר מצווה) יעשה את המלאכה. בסניפי המרכולים שהכניסה אליהם מבוקרת ומוגבלת כיום, יש עשרות לקוחות בכל רגע נתון בכל סניף, מפתיחה ועד לסגירה.

באופן דומה ניתן היה להכניס ליציע העיתונאים צלמי עיתונות באופן מבוקר ובמתכונת של "פול". מתכונת נדירה זו מתקיימת למן התקדימים ההיסטוריים של מלחמות פוקלנד ב-1982 והמפרץ ב-1991 ומבצעים צבאיים כאן בישראל, וגם באירועים פחות מסוכנים כמו משפט יו"ר תאגיד IDB נוחי דנקנר ב-2016  ופגישת ראש ממשלת יפן שינזו אבה עם ראש הממשלה נתניהו ב-2018. למרות המגבלות הברורות והבעיות המתועדות של שיטת ה"פול", היא תמיד עדיפה על פני דיברור מטעם. לפנינו עוד כינוסי מליאה בשגרת קורונה כך שאפשר להתארגן בהתאם.

אבל בפרפורי הדמוקרטיה של מרץ 2020, את יציע העיתונאים אימצה דוברות הכנסת, שאגב צילמה לא רק ממנו אלא מיציע האורחים כולו. בדמוקרטיה, את המרחב הזה יש לפתוח בפני צלם/ת שאינו עובד/ת עבור הכנסת.

בגיליון "הארץ" של יום שישי שלאחר הסערה (27.3.2020), פורסם רישום של ערן וולקובסקי במקום התצלום שבדרך כלל מוצג בעמוד הראשון. נתניהו נראה שם מחויך ומחבק את גנץ העגמומי. אולי זה קרה במליאה באמת, ולא היה שם צלם עתונות זריז לצלם את זה. לא נדע.

יאיר גיל, אקטיביסט מדיה, מלמד צילום במכללה האקדמית גורדון בחיפה ובחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה