שער ספורט "מעריב" מיום שלישי שעבר (30.6.09) זוכה בשלב דירוג הביניים של הפגרה בתואר השער הכי מלפפוני של הקיץ. הוא מסמל את הרע בעונת השממה: איבוד דרך, גישוש באפלה וניסיון כמעט נואש לצייר את המציאות באופן יצירתי. הניסיון מעניין, אבל נופל בשלב האודישנים.

הצילום מראה שחקנים מתאמנים, הכותרת שואלת "מי אלה?". ואכן, גם אוהד כדורגל שבקיא בפרטים לא יזהה רבים מהשחקנים. כותרת המשנה מגלה: מדובר באוסף מקרי של שחקני מכבי תל-אביב, שקובצו מפה ומשם.

שער ספורט "מעריב", 30.6.09

שער ספורט "מעריב", 30.6.09

הצילום נועד להמחיש ולחדד את אי-הוודאות במועדון, שכמו קבוצות אחרות, מתחבט בבעיות כלכליות. זה נושא שספורט "מעריב" החליט למקם בראש סדר היום שלו, והניח בגדול בחזית חלון הראווה. עד כאן הכל לגיטימי. אלא שכל קורא ממוצע ומטה מבין שהסיפור מס' 1 בתפריט אמור לקבל מיקום בולט ושטח גדול. בכל זאת, הכתבה המרכזית. "מעריב" בוחר להפתיע: סיפור השער מוקם בעמ' 7 כידיעה שנייה, הצילום פחות או יותר אותו צילום מהשער, הפסקה הראשונה תימצתה את כל האירוע, ופיניטו לה קומדיה. אפשר לומר זאת גם כך: פסקה אחת בידיעה שנייה באמצע העיתון הפכה לסיפור שער.

הידיעה בעמ' 7

הידיעה בעמ' 7

זה עומד בניגוד לכל היגיון עיתונאי, ולא רק. תארו לכם שהכותרת הראשית של "מעריב" תעסוק בפגישת נתניהו עם סרקוזי, אבל כדי לקרוא את הידיעה ייאלצו הקוראים לכתת אצבעות עמוק לתוך העיתון, ולגלות שגם אי-שם היא אפילו לא פותחת עמוד. אפשר להפוך כל דבר לכותרת ראשית, אבל אי-אפשר לתת לכותרת ראשית יחס של סוג ב' בתוך העיתון עצמו. זו הונאת קוראים והוצאת אוויר מאייטם שנופח באופן מלאכותי. הייתי שמח יותר לחשוב ש"מעריב" ניסו כאן להמציא איזשהו גלגל, אבל אני חושד שמדובר בלא יותר משיקול דעת הזוי וחפוז אי-שם בקצה הדדליין.

כספי את בנוביץ'

סיקור עמרי כספי ברגעי הדראפט היה סיפור בלעדי של ערוץ הספורט, שהיה היחיד שתיעד את הדרמה מבית המשפחה לפנות בוקר. הרושם היה כאילו לאף אחד אחר אין חשק לשלוח צלם בשעות הקטנות של הלילה. כעת מתברר שבתכנון המקורי היו אמורים גם צוותים של "מעריב" ו"הארץ" להיות בבית המשפחה, וייתכן שגם עיתונאים וצלמים ממקומות אחרים. אלא שבלילה שלפני האירוע החליט כספי שעמר בנוביץ' מערוץ הספורט יקבל בלעדיות בסלון שלו, והוציא הודעה לתקשורת כי יקיים בצהרי יום שישי מסיבת עיתונאים.

בפני העיתונאים הממורמרים נימק זאת כספי בכך שערוץ הספורט רכש את הזכויות של הדראפט. תירוץ סתמי. לערוץ הספורט היו זכויות על הדראפט, אבל לא על כספי. מצד שני, זכותו של השחקן להחליט מי ייכנס אליו הביתה. נראה שערוץ הספורט לחץ על כספי, שנעתר להעניק לו מונופול על תיעוד רגעי השמחה שלו. באותה הזדמנות גם נפטר מגדוד של אנשי תקשורת שהיה מתנחל אצלו בסלון ויושב לו על הווריד ברגעים אישיים מלחיצים, נוסף לבני המשפחה והחברים. כספי זכה לשקט יחסי, ערוץ הספורט נהנה מבלעדיות, וכל היתר אכלו את הלב.

בלעדי לקוראי ONE

כמה אפשר להאכיל את הקוראים בלוקשים? בתחום הזה ל-ONE אין מתחרים. היריב הגדול שלהם, ערוץ הספורט, שלח לארה"ב כתב שהתלווה לכספי בימיו הראשונים בסקרמנטו ותיעד אותו חמש פעמים ביום, כולל ראיונות. מה עשו ב-ONE כדי להקטין את המכה? פירסמו "ראיון בלעדי" עם השחקן. הראיון ניתן בכלל לתוכנית הספורט ברדיו 103, שמגישה עורכת האתר, אופירה אסייג. חותמת ה"בלעדי" שהוצמדה לכותרת מלמדת שב-ONE בטוחים שאפשר לעבוד על הקוראים שלהם בקלות.

3 קטנות

לא נאה. ביום שלישי שעבר פירסמו בוואלה וב"גלובס" ראיונות עם רענן כץ, מבעלי מכבי תל-אביב, שהציתו שריפה גדולה במועדון ועשו רעש בעולם הספורט. למחרת פירסם רפאל נאה, הכתב הוותיק של "ידיעות אחרונות", את עיקרי הדברים מאותם ראיונות, בלי לתת קרדיט. בשתי המערכות זעמו, כולל טלפון עצבני לעורך שילה דה-בר. ביום חמישי פירסם נאה שוב כמה ציטוטים של כץ מהראיון שפורסם יומיים קודם, הפעם עם קרדיט מתאים. אין זו הפעם הראשונה שנאה מעתיק מאתרי אינטרנט בלי לתת קרדיט. בעבר היו אלה אנשי ynet, מקבוצת "ידיעות אחרונות", שהתלוננו על נאה בפני עורכי מדור הספורט.

"הארץ" במיטבו. שבעה עמודים על הטור דה-פראנס היו המתנה של ספורט "הארץ" לקוראיו ביום ראשון. טניס, כדורסל, כדורגל מהעולם וגם חצי עמוד צנוע על כדורגל ישראלי. כך עושים מדור ספורט בעונה היבשה.

פינת המייל. "רציתי לספר לך על הפדיחה היומית של ערוץ הספורט: הם העבירו שני משחקים בשידור ישיר מרבע גמר טורניר ווימבלדון. משחק אחד (מארי-פרר) בערוץ חמש והשני (דיוקוביץ'-האס) בחמש פלוס לייב. שני המשחקים החלו במקביל, אלא שבעוד המשחק בחמש פלוס לייב יצא לדרך ושודר, בערוץ חמש לא היה כלום. ניגשתי לאתר של וימבלדון וראיתי שמארי כבר מוביל 0:1. צילצלתי לערוץ הספורט ושאלתי למה המשחק לא משודר, המרכזנית הביעה תמיהה ביחד איתי ותוך כדי כך שאלה את הקולגות מה קורה. ואז ענתה: 'כנראה שעלו על זה, כבר מתחילים לשדר'. אם לא היינו מצלצלים, מעניין באיזה שלב של המשחק הם היו מתעוררים". 

לתגובות: yegerm9@walla.co.il