קבוצת "ידיעות אחרונות" מנסה לנצל את מגפת הקורונה כדי לקבוע עובדות בשטח תוך עקיפת ועדי העובדים היציגים, כך טוענים בוועדים של "ידיעות אחרונות", ynet ורשת המקומונים של הקבוצה. בקבוצת "ידיעות אחרונות" מסרבים להכיר בוועדים כארגונים היציגים על רקע העובדה שלאחרונה עברו יחד עם ארגון העיתונאים מההסתדרות הכללית לעמותה עצמאית חדשה.

היום (18.3) הגיש ארגון העיתונאים בקשה לבית-הדין לעבודה בתל-אביב–יפו כדי שיאסור על הנהלת "ידיעות אחרונות" לבצע "צעדים חד-צדדיים העלולים לפגוע בעובדים בצורה מיידית, בלתי מידתית ולפחות בחלק מהמקרים בלתי הפיכה".

לפי הבקשה, שהוגשה על-ידי עורכי-הדין מורן סבוראי ואמיר בשה, ביום ראשון השבוע קיבלו חלק מעובדי הקבוצה מכתב שבו התבשרו כי הנהלת הקבוצה החליטה "לנקוט מספר צעדים שמטרתם להביא לקיצוץ משמעותי, ביניהם הוצאת עובדים לחל"ת (לתקופה העולה על 30 ימים) וקיצור שבוע עבודה". במכתב הובהר כי "עובד/ת אשר יסרבו לשינוי יישקל המשך העסקתו/ה בכפוף לשימוע".

אתמול (17.3) שלחה ההנהלה הודעה לחלק מהעובדים לפיה "לאור ההשלכות הנרחבות של התפשטות הנגיף על המצב הכלכלי" בכוונתם להוציא "עובדים לא חיוניים" לחופשה ללא תשלום לתקופה של למעלה מ-30 יום, לעבור לשבוע עבודה מקוצר "בחלקים נרחבים בקבוצה", זאת תוך קיצוץ שכר בהתאמה "אך ללא פגיעה בהפרשות הסוציאליות".

ורד סוטו-אורגד, סמנכ"ל משאבי אנוש בקבוצת "ידיעות אחרונות" (צילום: אורן פרסיקו)

ורד סוטו-אורגד, סמנכ"ל משאבי אנוש בקבוצת "ידיעות אחרונות" (צילום: אורן פרסיקו)

עובדים אחרים קיבלו הודעות כי הם נשלחים לחופשה ללא תשלום החל ממחר (19.3) ועד ל-1.5. "מדובר בצעדים הכרחיים לשם שמירה על מקום העבודה של כולנו", נכתב במכתב. אותם עובדים קיבלו אולטימטום של ארבע שעות להביע התנגדות למהלך. "אנו מקווים כי תקופת החל"ת לא תעלה על חודשיים ימים", הוסיפו תוך הבהרה כי "בתקופת החל"ת אינך רשאי/ית לעבוד, במישרין או בעקיפין, או בכל דרך אחרת, בכל עיסוק מתחרה בחברה ו/או בכל עסק או תאגיד המתחרה בחברה במישרין או בעקיפין".

בארגון העיתונאים טוענים כי המכתב שנשלח ביום ראשון הועבר ישירות לעובדים ולא לנציגיהם המוסמכים בוועדים, זאת בניגוד למקובל במקומות עבודה מאורגנים, כולל מערכות תקשורת אחרות המתמודדות בימים אלה עם קשיים דומים. אחרי שבארגון פנו לסמנכ"לית משאבי אנוש בקבוצה, ורד סוטו-אורגד, בדרישה לקיים פגישה דחופה על הצעדים הצפויים ב"ידיעות אחרונות" הבהירו להם בהנהלת "ידיעות אחרונות" כי הם כלל אינם מכירים ביציגות הוועדים.

כאמור, בחודש אוקטובר האחרון נפרד ארגון העיתונאים מההסתדרות הכללית. כחלק מהסכם ההיפרדות והעברת החברים והוועדים לעמותה החדשה, סוכם עם ההסתדרות על רצף ייצוגי כך שלא ייפגעו זכויות העיתונאים. בתחילת החודש הודיע ארגון העיתונאים לקבוצת "ידיעות אחרונות" על העברת היציגות בכלי התקשורת של הקבוצה וצירף להודעתו את טפסי ההצטרפות לארגון החדש. לפי הארגון, בקבוצת "ידיעות אחרונות" לא טרחו להגיב עד לרגע שבו פנה הארגון בבקשה להבהרות לגבי הצעדים האחרונים.

אריאל שמר, 29.9.13 (צילום: "העין השביעית")

אריאל שמר, 29.9.13 (צילום: "העין השביעית")

ב"ידיעות אחרונות", לעומת זאת, טוענים שכבר למחרת קבלת ההודעה על המעבר לארגון החדש הודיעו כי הטפסים שהועברו מטעם הארגון החדש אינם עונים על הנדרש על פי דין. "הטפסים שנשלחו מלמדים, כביכול, על רצונם של העיתונאים להצטרף לארגון העיתונאים אך זאת מבלי שהעיתונאים האמורים הודיעו על פרישתם מההסתדרות הכללית", כתב עו"ד אריאל שמר מטעם הנהלת "ידיעות אחרונות". "הואיל ועובד אינו יכול להיות חבר בשני ארגונים, וחברות כפולה נוגדת איננה מקובלת ואף אסורה בהסתדרות הכללית, הרי שלא ניתן להביא בחשבון את אותם עובדים שמבקשים להיות חברים בשני ארגוני עובדים בו זמנית".

שמר, יש לציין, מנהל תביעת דיבה נגד חבר ועד לשעבר ב"כלכליסט", העיתון הכלכלי של קבוצת "ידיעות אחרונות", בשל דברים שכתב עליו במסגרת ההתנהלות בין הוועד לבין הנהלת העיתון. חבר הוועד לשעבר, שפוטר מהעיתון בשל הדברים, טען בפני בית המשפט כי מדובר בתביעת השתקה.

בארגון העיתונאים דוחים את טענות ההנהלה מכל וכל. לגרסתם מדובר בהעברת יציגות מוסכמת מההסתדרות לעמותה החדשה וכי זו אינה אסורה או מנוגדת לדין. בתשובה הבהיר עו"ד שמר כי אינו מקבל את עמדת הארגון והוסיף "צו השעה מחייב את מרשתי בנקיטת צעדים קיצוניים ומרחיקי לכת על מנת לשמר את מקום העבודה של העובדים אותם אתם כביכול מייצגים".

אין זו הפעם הראשונה שבקבוצת "ידיעות אחרונות" מנסים לסכל את ההתארגנות של העיתונאים. ארגון העיתונאים ניהל, בתקופה שפעל תחת ההסתדרות, מאבקים משפטיים ארוכים שהגיעו לא אחת עד לבית-הדין הארצי לעבודה כדי לחייב את הנהלת "ידיעות אחרונות" להכיר בוועדים שהקים. כך היה באתר ynet, כך ב"ידיעות אחרונות" וכך גם ב"ידיעות תקשורת". לא אחת מתח בית-הדין ביקורת נוקבת על הנהלת החברה בשל ניסיון לסכל את העבודה המאורגנת בתחומיה.

מחר (19.3) בבוקר ייפגשו הצדדים באולמה של השופטת הדס יהלום.

* * *

38307-03-20

להורדת הקובץ (PDF, 17.92MB)