בעיתון "מעריב" התפרסמה ידיעה על סקר שנערך בקרב יהודים בלבד, אף שהתייחס לסוגיה הנוגעת במידה זהה גם לערבים. ממצאי הסקר, שהוזמן על-ידי חברת תכשיטים, הוצגו באופן מטעה, כאילו הם מייצגים את עמדת יהודים ולא-יהודים כאחד.

תחת הכותרת "גל גדות מביסה את בר רפאלי" דיווחה הבוקר (7.11) יוספה קמחי על ממצאי סקר דעת קהל שנערך על-ידי מכון רושינק לרגל "יום הגבר הבינלאומי" במטרה לבחון את העדפותיו של הגבר הישראלי. בגוף הידיעה צוין כי הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של גברים יהודים דוברי עברית שגילם 18–64, אולם לאורך כל הידיעה, וגם בכותרת הגג וכותרת המשנה, תוארו הממצאים ככאלה שמייצגים את "הגבר הישראלי", או פשוט את "הגברים".

מעבר לסקסיזם העקרוני של הסקר (והגילנות הגלומה בהדרת גברים בני 65 ומעלה), הסקר שעליו דווח התעלם כליל מכחמישית מאזרחי מדינת ישראל שאינם יהודים. הללו לא נשאלו האם הם מעדיפים את גל גדות או בר רפאלי (מלשון הידיעה לא ברור מה בדיוק הם מעדיפים לעשות עם אחת מהן), וגם לא נשאלו האם הם מעדיפים בילוי רומנטי עם בת זוגם על פני פגישה עם גברים אחרים בבר, ומה התכשיט החביב עליהם.

"מעריב", 7.11.2019

"מעריב", 7.11.2019

עריכה ופרסום של סקרי אפרטהייד, סקרים שבוחנים את עמדות הציבור היהודי בלבד אף שהם עוסקים בנושאים שרלבנטיים גם לחברה הערבית בישראל, אסורים על-פי תקנון האתיקה של מועצת העיתונות. שתי ערכאות בבית-הדין לאתיקה של המועצה קבעו כי מדובר בנוהג פסול ובעל השלכות מסוכנות. "כללי האתיקה משמיעים בקול גדול שחופש העיתונות אינו החופש לפרסם דברים המדירים קבוצה מסוימת, ובפרט לא קהילה, עדה או מיעוט", פסק בית-הדין לאתיקה.

גם הטעיית הציבור פסולה מבחינה אתית, כפי שקבע בית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות: "הצגתה בכותרת של עמדת 'הישראלים', 'תושבי ישראל' או ה'ציבור', כאשר הלכה למעשה מדובר בעמדת מדגם ה'יהודים' – פשוט מטעה. לא היה כל קושי לומר במפורש בכותרת כי מדובר בעמדת ה'יהודים'. לא היה כל צורך להאריך את הכותרת על מנת לדייק. מכאן, שהרושם המטעה העולה מן הכותרת – אין מקורו בניסיון לתמצת את העיקר".

עורך "מעריב": "אין תגובה"

אף ש"מעריב" אינו חבר במועצת העיתונות, העקרונות האתיים הבסיסיים, ובכללם הימנעות מאפליה, אמורים להנחות גם את עורכיו, כמו את כל יתר כלי התקשורת בישראל. בעבר טען אחד משני עורכי "מעריב", גולן בר-יוסף, כי כותרת מטעה לידיעה על סקר ליהודים בלבד ניתנה בטעות. הפעם מסר בר-יוסף במענה לפניית "העין השביעית": "אין תגובה".