צלם הפפראצי ג'יי דונלי, שצילם את אהוד ברק מחוץ לביתו של בעל ההון והעבריין המנוח ג'פרי אפשטיין, תובע 2.2 מיליון שקל מכלי תקשורת ישראליים שפרסמו את תמונותיו. התיעוד של ברק בפתח ביתו של אפשטיין בניו-יורק פורסם ביולי באתר האינטרנט של הצהובון הבריטי "דיילי מייל", ותוך זמן קצר גם בשורה של כלי תקשורת בישראל. שלושה מהם – "הארץ", "וואלה" ותאגיד השידור הציבורי – נתבעים כעת בגין הפרת זכויות היוצרים של הצלם.

את הסכום הגבוה ביותר, 1.09 מיליון שקל, דורש דונלי מאתר "וואלה". בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד עודד הכהן, נטען כי ב"וואלה" פרסמו את תמונותיו של דונלי ללא אישור 14 פעמים, וברוב המקרים גם לא העניקו לו קרדיט. מלבד תצלומיו של ברק, ב"וואלה" פרסמו גם תצלום של אפשטיין שצילם דונלי ותצלומים של צעירות מטופחות שנכנסו לבניין.

מתאגיד השידור הציבורי דורש הצלם 640 אלף שקל בגין שמונה שימושים בתצלומיו בשידורי הטלוויזיה ובאתר האינטרנט. "הארץ" פִרסם את התצלומים כתצלומי מסך מתוך אתר ה"דיילי מייל", והם כוללים את סמליל הצהובון, אך בכל זאת נדרש לשלם פיצויים בסך 480 אלף שקל, בגין שישה פרסומים.

כלי תקשורת נוספים שאליהם נשלחו מכתבי התראה, אך טרם נתבעו, הם "ידיעות אחרונות", mako, רשת וחדשות 12

"הצילומים הם פרנסתו של התובע, והוא מקפיד לאכוף בקפדנות ובנחישות את זכויותיו בצילומים", כתב עו"ד הכהן בשלושת כתבי התביעה, שהוגשו אתמול (2.10) לבית-משפט השלום בירושלים.

עורך-דינו של דונלי מציין כי בשלושת המקרים קיבלו כלי התקשורת מכתבי התראה שבהם נדרשו להסיר את התמונות מהרשת באופן מיידי ולשלם פיצויים בסך מאות אלפי שקלים. לפי כתבי התביעה, ב"הארץ" וב"וואלה" לא סיפקו מענה ענייני לדרישות, ובתאגיד לא הגיבו כלל. כלי תקשורת נוספים שאליהם נשלחו מכתבי התראה, אך טרם נתבעו, הם "ידיעות אחרונות", mako, רשת וחדשות 12.

תצלומיהם של ברק, אפשטיין והצעירות פורסמו לראשונה ב"דיילי מייל" ב-2016. ברק הוגדר אז בדיווח כ"גבר בלתי מזוהה". בחודש יולי האחרון, לאחר מעצרו של אפשטיין, פרסם הצהובון מחדש את התצלומים, וציין כי הגבר הוא אהוד ברק, "פוליטיקאי ישראלי נשוי". כלי התקשורת בישראל מיהרו לפרסם את התמונות מחדש ולשבץ אותן בדיווחים על מערכת היחסים העסקית והחברית בין ברק לאפשטיין, שטרם נחשפה במלואה. ברק עצמו הצהיר כי יתבע את ה"דיילי מייל", אך ככל הידוע טרם עשה זאת.

2365-10-19
2578-10-19
2663-10-19