היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתבקש לאשר הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל הפרת חוק הבחירות (דרכי תעמולה). ככל שיסרב לעשות כן, מגישי הבקשה מבהירים כי יעתרו לבג"ץ כדי לאלצו להאשים את נתניהו בהפרת חוק הבחירות.

אתמול (24.9) הוגש כתב אישום נגד בכירים בקמפיין הליכוד ושתי תחנות רדיו בגין פרסום סקרים אסורים בסמוך למועד פתיחת הקלפיות בבחירות האחרונות לכנסת, וזאת בניגוד לחוק. מי שנכנס בנעלי המדינה לצורך הגשת כתב האישום הם עו"ד גיא בוסי, בא-כוח רשימת "צדק בראשות אבי ילאו", המיוצג על-ידי עורכי-הדין שחר בן-מאיר ויצחק אבירם. לפי סעיף 18 בחוק הבחירות (דרכי תעמולה), "רשאים גם חבר של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ובא-כוח של רשימת מועמדים לכנסת להביא אדם בפלילים בשל עבירה לפי חוק זה".

במקביל נשלחה על-ידי עורכי-הדין בן-מאיר ואבירם בקשה ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט כי יעמיד לדין את נתניהו בגין עבירות דומות, וזאת בהתאם לחוק יסוד: הממשלה, המבהיר כי ראש ממשלה יואשם אך ורק על-ידי היועץ המשפטי לממשלה.

נתניהו, כך נטען בבקשה, עבר בעצמו עבירות על חוק הבחירות, ועל כן יש להעמידו אישית לדין. לבקשה אף מצורף כתב אישום נגד נתניהו, לשימושו של היועץ מנדלבליט, ובו פירוט של שלושה אישומים: שני אישומים של פרסום סקר בחירות במועד הסמוך לפתיחת הקלפיות; ואישום שלישי בגין שידור תעמולת בחירות.

כפי שדווח בזמן אמת באתר "העין השביעית", ב-16 בספטמבר, ערב הבחירות, עלה ראש הממשלה נתניהו לשידור חי בפייסבוק ובטוויטר לצד הסוקר ג'ון מקלוקלין. במהלך השידור הציג ראש הממשלה לסוקר את השאלה האם רשימת עוצמה-יהודית תעבור את אחוז החסימה. "It's too close right now", השיב הסוקר. "אנחנו לא יודעים", אמר נתניהו לצופים. "בכך ביצע הנאשם [נתניהו] עבירה של שידור ופרסום של סקר בחירות", נטען בכתב האישום שצורף לבקשה.

אישום נוסף נוגע לשימוש שעשה נתניהו בצ'אט-בוט של חשבון הפייסבוק שלו. "במסגרת פעילות הצ'אט-בוט", נכתב בכתב האישום שצורף לבקשה, "ביום הבחירות, שידר הליכוד תעמולת בחירות למאות אלפי אנשים. במסגרת אותה תעמולה הפיץ הליכוד, בידיעה ובהנחיה מפורשת של הנאשם, תוצאות של סקרי בחירות".

"הסקרים שלנו מראים שאנחנו קרובים מאוד לממשלת שמאל". מתוך המסנג'ר של נתניהו

"הסקרים שלנו מראים שאנחנו קרובים מאוד לממשלת שמאל". מתוך המסנג'ר של נתניהו

אישום שלישי נוגע לראיונות שהעניק נתניהו לתחנות הרדיו גלי-ישראל וקול-חי בסמוך למועד פתיחת הקלפיות, ובהם השמיע דברי תעמולה אסורים, לטענת המאשימים.

על-פי סעיף 17 לחוק הבחירות, "המפר הוראה מהוראות חוק זה או אינו מקיים חיוב שהוטל עליו לפי הוראותיו על-ידי יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, דינו – מאסר שישה חדשים", או קנס שגובהו עד 29,200 שקל.

"אי-הגשת כתב אישום על-ידיך כנגד מר נתניהו", נכתב בבקשה שנשלחה למנדלבליט, "בעוד ששותפיו (שאינם זוטרים אך הם המבצעים המשניים) עומדים בפני כתב אישום כאמור, מהווה פגיעה מהותית בעקרון השוויון בפני החוק".

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.07MB)