מדינת ישראל הגישה היום (24.9) כתב אישום נגד בכירים בקמפיין הליכוד ושני כלי תקשורת בגין פרסום סקרים אסורים בסמוך למועד פתיחת הקלפיות בבחירות האחרונות לכנסת, וזאת בניגוד לחוק הבחירות (דרכי תעמולה).

מי שנכנס בנעלי המדינה לצורך הגשת כתב האישום הם עו"ד גיא בוסי, בא-כוח רשימת "צדק בראשות אבי ילאו", המיוצג על-ידי עורכי-הדין שחר בן-מאיר ויצחק אבירם. לפי סעיף 18 בחוק הבחירות (דרכי תעמולה), "רשאים גם חבר של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ובא כוח של רשימת מועמדים לכנסת להביא אדם בפלילים בשל עבירה לפי חוק זה".

כתב האישום הוגש נגד הסוקר הראשי של קמפיין הליכוד ג'ון מקלוקלין, דובר הקמפיין יונתן אוריך, מנהל הקמפיין עופר גולן, וכן נגד תחנות הרדיו גלי-ישראל ורדיו קול-חי, שבהן פורסמו הסקרים. עוד צוין בכתב האישום כי כתב אישום נוסף יוגש נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך זאת באמצעות הגשתו קודם לכן לאישור היועץ המשפטי לממשלה, כפי שמחייב החוק.

כפי שדווח בזמן אמת באתר "העין השביעית", ערב הבחירות, ב-16 בספטמבר, עלה ראש הממשלה נתניהו לשידור חי בפייסבוק ובטוויטר לצד הסוקר מקלוקלין. במהלך השידור הציג ראש הממשלה לסוקר את השאלה האם רשימת עוצמה-יהודית תעבור את אחוז החסימה. "It's too close right now", השיב הסוקר. "בכך ביצע נאשם מס' 1 [מקלוקלין] עבירה של שידור ופרסום של סקר בחירות", נטען בכתב האישום.

עופר גולן, מנהל קמפיין הליכוד (מימין) ויונתן אוריך, דובר הקמפיין (צילומי מסך)

עופר גולן, מנהל קמפיין הליכוד (מימין) ויונתן אוריך, דובר הקמפיין (צילומי מסך)

בכתב האישום מצוין כי עוד קודם לפרסומים האסורים של קמפיין הליכוד הוציא השופט חנן מלצר, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, צו ארעי שבהמשך הפך לקבוע ובו הבהיר כי אין לפרסם תוצאות סקרים, שכן הדבר מנוגד לחוק. "קיומה של הוראת החוק והחלטה מפורשת של כבוד יו"ר ועדת הבחירות לא הרתיעו את הנאשמים מלעבור עבירות על חוק דרכי תעמולה", נכתב בכתב האישום.

נאשמים מס' 2 ו-3, אוריך וגולן, מואשמים בכך שהפיצו סקרים באמצעות הצ'אט-בוט בפייסבוק של בנימין נתניהו והליכוד, התוכנה שזכתה לכינוי "ביבי-בוט". באמצעות ה"ביבי-בוט" הפיצו בליכוד בין היתר גם תוצאות סקרים, כולל במועד האסור לפי חוק הבחירות. אישום נפרד מתייחס לאוריך, גולן ותחנות הרדיו גלי-ישראל וקול-חי בגין שידור ראיונות עם נתניהו בסמוך למועד הבחירות, וזאת בניגוד לחוק.

על-פי סעיף 17 לחוק הבחירות, "המפר הוראה מהוראות חוק זה או אינו מקיים חיוב שהוטל עליו לפי הוראותיו על-ידי יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, דינו – מאסר שישה חדשים", או קנס שגובהו עד 29,200 שקל.

תיקון: בגרסה קודמת נכתב סכום קנס שגוי.

57778-09-19

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 686KB)