אזרח ישראלי שהורשע בהסתה לגזענות ולאלימות כשהקים קבוצת פייסבוק בשם "ערבי גבר זה ערבי בקבר" ירצה תשעה חודשי מאסר בעבודות שירות. השופט יובל ליבדרו מבית-משפט השלום בבאר-שבע קבע אתמול (7.7) כי אין צורך במאסר בפועל, בין היתר משום שנתוני הצפייה בפרסומים המסיתים והגזעניים שפרסם היו "לא משמעותיים" והפרסומים לא הובילו בפועל לכל פגיעה פיזית בערבים.

בשנת 2014, על רקע חטיפת ורציחת גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח בידי מחבלים פלסטינים, הקים האזרח ליאור כהן קבוצת פייסבוק בשם "ערבי גבר זה ערבי בקבר" ופרסם בה תכנים המסיתים לאלימות ולגזענות כלפי אנשים ממוצא ערבי.

"לכל מי שרוצה נקמה אנחנו פה כדי להגשים לכם אותה", כתב ב-1 ביולי 2014, יום לאחר מציאת גופותיהם של הנערים החטופים. "הצטרפו אלינו לזיין ולפוצץ כל ערבי שצץ לכם מול הפנים!!!". בהמשך שיתף תמונה של ערבי פצוע וכתב: "זה מה שאנחנו צריכים לעשות לכולם!!".

בתגובה לפרסום זה קיבל כהן תמונות אחרות של ערבים פצועים לצד המסר "ככה זה יותר נכון". במענה השיב כהן: "זה ש[ב]תמונה זה המחבל הבן זונה הזה... צריך לזיין אותם". המגיב הציע לארגן צוות, "ונתחיל לקרוע אנשים", וכהן השיב: "זה הרעיון פה אחי, לאסוף כמה שיותר אנשים, לקבוע מקום ושעה ולהתחיל לרסק להם את הצורה בכל מקום". עוד באותו היום שיתף כהן תמונה מעמוד הפייסבוק של מיכאל בן-ארי שבה נראים מיידי אבנים על אוטובוס, וכתב: "צריך להוסיף כמה שיותר אנשים ופשוט לצאת אליהם!! בואו נתאחד ולא רק בפייסבוק!!!!".

למחרת כתב כהן בקבוצה שהקים: "יהודים יקרים, זה כבר לא הפעם הראשונה או השנייה וגם לא השלישית שקורה אירוע אלים כלפי אחינו וחברנו, צריך לעשות לזה סוף ולא לסתום את הפה ואחרי 3 ימים לשכוח מזה ולהמשיך לחיות, צריך להכניס בהם פחד שהם לא ירצו להסתובב לנו ברחובות, אני יודע שהמשטרה המדהימה שלנו תנסה לעצור אותנו ואני מאמין שיהיו מעצרים, אבל אנחנו נעשה הכל, אבל הכל, בשביל להסביר לאט ובעדינות שזאת לא הארץ שלהם, זו ארץ ישראל, מדינת היהודים!! אז כל מי שמעוניין שישלח לי הודעה לפרטי".

באותו היום, וככל הידוע בלי כל קשר לפרסומים של כהן, מחבלים יהודים חטפו ורצחו הנער הפלסטיני מוחמד אבו-חדיר.

כשנחקר במשטרה הסביר כהן: "לא תכננתי שזה יהיה משהו אלים או משהו כזה. אני לא גזען והיתה לי חברה רוסייה, רק יש לי בעיה עם ערבים". בהמשך הוסיף: "אין לי בעיה עם רוסים, אתיופים ואפילו הודים, יש לי אפילו חבר, מכר דרוזי, אבל לגבי ערבים, אני שונא אותם, הם לא מסתדרים לי בראש, הם לא אנשים, הם חיות".

עוד טען כי כשהקים את הקבוצה אכן ביקש להביא לפגיעה ממשית בערבים, אולם בהמשך המניע הזה נעלם. כשנשאל על-ידי החוקרים על הפרסום שבו כתב "אבא שבשמיים בבקשה תמחוק את כל הערבים האלה", השיב כי אכן התכוון ל"כל הערבים".

בתשובה לשאלה האם לא מדובר באמירה גזענית טען כהן: "לא, פשוט רצחו לך את הילדים – אז שימותו, מי שרצח את הילדים שלך מגיע לו סבל בייסורים... לדעתי זאת לא אמירה גזענית, ואם מישהו שהוא ערבי נפגע מזה, אז שייפגע, שימות. כולנו בני אדם אבל הם חיות, גם חיות קשה להגדיר אותם".

בעקבות הפרסומים, ולאור דבריו בחקירה המשטרתית, הועמד כהן לדין ולפני כשנתיים הורשע בהסתה לאלימות וגזענות.

במסגרת הטיעונים לעונש הזכירה המדינה, באמצעות עו"ד ברוך יעקובי מפרקליטות מחוז דרום (פלילי), כי לכהן יש עבר פלילי הכולל ריצוי מאסר של שנה בגין סחר בסמים, איומים, תקיפה והסגת גבול פלילית, ושבשל אחת מהרשעותיו מרחף מעליו מאסר מותנה של תשעה חודשים אם יעבור עבירה מסוג פשע.

עוד ציינה הפרקליטות כי במקרים אחרים שבהם הורשעו אזרחים בגין הסתה לאלימות בפייסבוק באותה תקופה מתוחה של קיץ 2014, גזרי הדין היו חמורים יותר. כך, למשל, על סאמי דעיס, שהורשע ב-18 עבירות של הסתה לאלימות ושש עבירות תמיכה בארגון טרור, הוטלו שמונה חודשי מאסר. על אברהים עאבדין, צעיר בן 18 ללא עבר פלילי, שהורשע בעבירות הסתה לאלימות ותמיכה בארגון טרור בשל כ-40 פרסומים בפייסבוק, הוטלו עשרה חודשי מאסר.

על עודי ביומי, שהורשע בהסתה לאלימות ותמיכה בארגון טרור בגין 33 פרסומים בפייסבוק, הוטלו 17 חודשי מאסר. ועל עומר שלבי, שהורשע בשבע עבירות הסתה לאלימות ושתי עבירות תמיכה בארגון טרור, הוטלו תשעה חודשי מאסר. אזרחים אלו לא היו יהודים, אלא ערבים.

בשל כל זאת דרשה המדינה לגזור על כהן עונש של בין שמונה לעשרים חודשי מאסר בפועל. בא-כוחו של כהן, עו"ד יריב בן-דוד, טען לעומת זאת כי אין לגזור על מרשו עונש מאסר ממושך, אם בכלל, שכן "סגנון ההסתה של נאשמים ערבים הוא הסתה נגד לגיטימיות של המדינה, נגד כוחות הביטחון, ולא בכדי ההסתה שלובה בעבירות נוספות שלא מיוחסות לנאשם" (בהמשך הוחלף הייצוג של כהן והועבר לעו"ד אלכסי גלפנט, במקומו של בן-דוד, שמונה לשיפוט).

יצוין כי מאז הציגו הצדדים את טיעוניהם לעונש נידון האזרח אליהו מועלם, שאף הוא הסית לאלימות נגד ערבים בפייסבוק בקיץ 2014, לחצי שנת מאסר בפועל.

השופט ליבדרו החליט שלא לשלוח את כהן למאסר בפועל. הנאשם אמנם "פגע [...] בערכים המוגנים של שלומו ובטחונו של הציבור בכללותו ושל בני המיעוט הערבי בפרט, בכבוד האדם, בשלטון החוק, בסדר הציבורי ובמרקם העדין ביחס החברה לבני המיעוטים", כתב השופט, וההתבטאויות שלו "היו בעלות ממד גזעני ואף כללו קריאה לאלימות פיזית של ממש כלפי האוכלוסייה הערבית", כל זאת בתקופה "המתוחה והרגישה" של חטיפת הנערים היהודים ורציחתם, מה שהעצים את החשש שהסתה שכזו תוביל למעשים – אולם בפועל לא היתה לפרסומיו בפייסבוק תפוצה רחבה, ו"למעט הפגנה אחת שהתקיימה בעקבות אותם פרסומים, הפגנה שהנאשם לא נטל בה חלק, ואשר לא הובילה למעשה אלימות כזה או אחר, פרסומי הנאשם לא הובילו לכל פגיעה פיזית במאן דהוא או לכל התארגנות ממשית אחרת".

בשל החרטה שהביע כהן והזמן שחלף מאז הסית לגזענות ואלימות, שבמהלכו לא שב להסתבך בפלילים, ועל רקע התסקירים של שירות המבחן, החליט השופט ליבדרו לגזור על כהן שישה חודשי מאסר. עוד קבע השופט ליבדרו כי יש להפעיל את המאסר המותנה בן תשעת החודשים שהוטל על כהן בעבר כך ששישה חודשים ירוצו בחפיפה למאסר בגין התיק הנוכחי, ושלושה חודשים ירוצו בנוסף לעונש החדש שהוטל על הנאשם. העונש כולו, בן תשעת החודשים, ירוצה בעבודות שירות. בנוסף הטיל השופט ליבדרו על כהן שנת מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, אם יעבור שוב את אחת העבירות שבהן הורשע.

41705-08-14

* * *

לעיון בגזר הדין

להורדת הקובץ (PDF, 292KB)