אדם שהקים קבוצת פייסבוק וקרא לפגיעה בערבים הורשע בשבוע שעבר בהסתה.

בשנת 2014, על רקע חטיפת ורציחת גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח בידי מחבלים פלסטינים, הקים האזרח ליאור כהן קבוצת פייסבוק בשם "ערבי גבר זה ערבי בקבר" ופרסם בה תכנים המסיתים לאלימות ולגזענות כלפי אנשים ממוצא ערבי.

"לכל מי שרוצה נקמה אנחנו פה כדי להגשים לכם אותה", כתב ב-1.7.2014, יום לאחר מציאת גופותיהם של הנערים החטופים. "הצטרפו אלינו לזיין ולפוצץ כל ערבי שצץ לכם מול הפנים!!!". בהמשך שיתף תמונה של ערבי פצוע וכתב "זה מה שאנחנו צריכים לעשות לכולם!!". בתגובה לפרסום זה קיבל כהן תמונות אחרות של ערבים פצועים לצד המסר "ככה זה יותר נכון". במענה השיב כהן: ""זה ש[ב]תמונה זה המחבל הבן זונה הזה...צריך לזיין אותם". המגיב הציע לארגן צוות "ונתחיל לקרוע אנשים", וכהן השיב: "זה הרעיון פה אחי לאסוף כמה שיותר אנשים לקבוע מקום ושעה ולהתחיל לרסק להם את הצורה בכל מקום". עוד באותו היום שיתף כהן תמונה מעמוד הפייסבוק של מיכאל בן-ארי, שבה נראים מיידי אבנים על אוטובוס, וכתב: "צריך להוסיף כמה שיותר אנשים ופשוט לצאת אליהם!! בואו נתאחד ולא רק בפייסבוק!!!!".

למחרת כתב כהן בקבוצה שהקים: "יהודים יקרים זה כבר לא הפעם הראשונה או השנייה וגם לא השלישית שקורה אירוע אלים כלפי אחינו וחברנו צריך לעשות לזה סוף ולא לסתום את הפה ואחרי 3 ימים לשכוח מזה ולהמשיך לחיות צריך להכניס בהם פחד שהם לא ירצו להסתובב לנו ברחובות אני יודע שהמשטרה המדהימה שלנו תנסה לעצור אותנו ואני מאמין שיהיו מעצרים אבל אנחנו נעשה הכל אבל הכל בשביל להסביר לאט ובעדינות שזאת לא הארץ שלהם זו ארץ ישראל מדינת היהודים!! אז כל מי שמעוניין שישלח לי הודעה לפרטי".

באותו היום, וככל הידוע בלי כל קשר לפרסומים של כהן, מחבלים יהודים חטפו ורצחו הנער הפלסטיני מוחמד אבו ח'דיר.

במקביל לפרסומים בקבוצה שהקים, העלה כהן תכנים דומים לעמוד הפייסבוק הפרטי שלו. בין היתר כתב שם "משחקים לנו בכיפה עד שנגמור עליהם!! מוות לערבים ולשונאי ישראל ובנימה אהבתית מאוד שבת שלום", וכן "לכל השמאלנים החמודים למיניהם...לא מאחל לכם למות בכל זאת אתם יהודים אבל מה שכן אני מאחל לכם לחיות בסבל כל חייכם!".

"לגבי ערבים, אני שונא אותם, הם לא מסתדרים לי בראש, הם לא אנשים, הם חיות"

כשנחקר במשטרה הסביר כהן: "לא תכננתי שזה יהיה משהו אלים או משהו כזה. אני לא גזען והייתה לי חברה רוסיה, רק יש לי בעיה עם ערבים". בהמשך הוסיף: "אין לי בעיה עם רוסים, אתיופים ואפילו הודים, יש לי אפילו חבר, מכר דרוזי, אבל לגבי ערבים, אני שונא אותם, הם לא מסתדרים לי בראש, הם לא אנשים, הם חיות". עוד טען כי כשהקים את הקבוצה אכן ביקש להביא לפגיעה ממשית בערבים אולם בהמשך המניע הזה נעלם. כשנשאל על ידי החוקרים על הפרסום שבו כתב "אבא שבשמיים בבקשה תמחוק את כל הערבים האלה" השיב כי אכן התכוון ל"כל הערבים". בתשובה לשאלה האם לא מדובר באמירה גזענית טען כהן: "לא, פשוט רצחו לך את הילדים – אז שימותו, מי שרצח את הילדים שלך מגיע לו סבל בייסורים... לדעתי זאת לא אמירה גזענית ואם מישהו שהוא ערבי נפגע מזה, אז שיפגע, שימות. כולנו בני אדם אבל הם חיות, גם חיות קשה להגדיר אותם".

באישור היועץ המשפטי לממשלה הוגש נגד כהן כתב אישום בגין עבירות על סעיף איסור פרסום הסתה לגזענות שבחוק העונשין וכן בגין עבירות על סעיף הסתה לאלימות או לטרור.

הפגנה למען החזרת גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח, 29.6.2014 (צילום: תומר נויברג)

להגנתו טען כהן, באמצעות עורך-הדין יריב בן-דוד, כי אמנם הקים את הקבוצה ופרסם את הפרסומים שבכתב האישום אולם לא התייחס בהם לכל הערבים אלא כיוון רק למחבלים ורוצחים. בנוסף טען כי החשיפה הדלה של הפרסומים לא יכולה היתה להביא לאפשרות ממשית של נקיטת אלימות מצד אחרים. על פי נתוני פייסבוק, הקבוצה "ערבי גבר זה ערבי בקבר" מנתה בסך הכל 196 חברים והפוסטים שהעלה כהן זכו לכעשרים צפיות ולייקים בודדים כל אחד. הפוסטים בעמוד הפייסבוק הפרטי של כהן זכו לכמה עשרות לייקים כל אחד לכל היותר.

עוד טען כהן לאפליה בינו לבין משתמשים רבים אחרים המפרסמים תכנים דומים בפייסבוק ולא מוגש נגדם כתב אישום. לצורך הוכחת הטענה לאכיפה בררנית דרש וקיבל מהמדינה נתונים על אישומים בעבירות דומות. כך התברר, בין היתר, כי בשלוש השנים שקדמו לבקשה היה רק מקרה אחד במחוז דרום שבו יוחסו לנאשם עבירות של הסתה לגזענות או הסתה לאלימות ללא עבירות נלוות, הוא המקרה של כהן עצמו.

השופט ד"ר יובל ליבדרו מבית-משפט השלום בבאר שבע דחה את טענת כהן לאכיפה בררנית. ליבדרו קיבל את טענת בא-כוחה של המדינה, עו"ד ברוך יעקובי, לפיה אין מקום לבחון את העמדתו לדין ביחס למקרים אחרים במחוז דרום בלבד אלא ביחס למקרים ברחבי המדינה, שכן ההחלטה על העמדתו לדין התקבלה בפרקליטות המדינה ובאישור היועמ"ש. בחינה של המצב בכל המחוזות העלתה, על פי רשימה שהעבירה המדינה לבית-המשפט, עוד כמה וכמה מקרים שבהם הוגשו כתבי אישום בגין עבירות של הסתה לגזענות והסתה לאלימות או לטרור, ללא עבירות נלוות.

כך, לדוגמה, באותה התקופה ממש, של חטיפת הנערים היהודים ורציחתם, הקים אזרח בשם שלומי אברהם עמוד פייסבוק שבו קרא לאלימות נגד ערבים. אברהם הואשם בפרסום הסתה לגזענות והסתה לאלימות או לטרור, והתיק שלו עדיין מתנהל. גם אזרח בשם ידיד ברנשטיין, שהקים פרופיל פייסבוק בשם "נצרתים בפייס (פייסבוק ליהודים בלבד)" ופרסם שלל פוסטים בגנות ערבים בעיר נצרת עילית, הועמד לדין בגין הסתה לגזענות והסתה לאלימות וגם התיק שלו עדיין מתנהל. אזרח בשם אליהו מועלם פרסם באותה התקופה שלל פוסטים ובהם קריאות לאלימות נגד ערבים והואשם בעבירות של הסתה לגזענות והסתה לאלימות. גם התיק שלו עדיין מתנהל. בנוסף, בחודש יוני האחרון הורשעו אברהם בנימין ויהושע הס, שני פעילים בקבוצת "הקול היהודי", בעבירות של הסתה לאלימות והסתה לגזענות, והם מצפים כעת לגזר דינם.

אדם אחר שהועמד לדין בשנים האחרונות בגין הסתה לאלימות והסתה לגזענות, ללא עבירות נלוות, הוא חאלד מוגרבי, דרשן במסגד אל אקצא. מוגרבי טען בין היתר כי היהודים עומדים מאחורי ההתקפה על ארה"ב בספטמבר 2001, כי הם מייצגים את השטן וכי בעבר השתמשו בדמם של ילדים לאפיית מצות. מוגברי נמצא אשם בעבירות שיוחסו לו ונגזרו עליו אחד עשר חודשי מאסר בפועל.

"סבורני כי אין מדובר באכיפה בררנית של המאשימה כי אם באכיפה חלקית, מותרת, כאשר לא הוכח על ידי הנאשם שזו נעשתה שלא על פי שיקולים מקצועיים בלבד"

בנוסף התברר מהמידע שהעבירה המדינה כי היו כמה וכמה מקרים בשנים האחרונות שבהם הוגשו כתבי אישום בגין הסתה לאלימות או לטרור לצד עבירת תמיכה בארגון טרוריסטי. אברהים עאבדין, שהקים קבוצת פייסבוק על רקע חטיפת ורצח הנער הערבי אבו ח'דיר, הורשע בעבירות אלו ונידון לעשרה חודשי מאסר בפועל. נאסר הדמי, שבאותה התקופה ועל רקע מבצע "צוק איתן" שבא מיד בהמשך לחטיפה והרצח, פרסם בחשבון הפייסבוק שלו קריאות ישירות למעשי אלימות וטרור נגד יהודים, הורשע בעבירות אלו ונידון לעשרה חודשי מאסר בפועל. סאמי דעיס, שבאותה תקופה פרסם אף הוא בפייסבוק קריאות שעודדו רצח יהודים, הורשע בעבירות אלו ונידון לשמונה חודשי מאסר בפועל. עומר שלבי, שאף הוא באותה תקופה פרסם קריאות לפגיעה באזרחים יהודים וכוחות הביטחון, הורשע בעבירות אלו ונידון לתשעה חודשי מאסר בפועל.

"סבורני כי אין מדובר באכיפה בררנית של המאשימה כי אם באכיפה חלקית, מותרת, כאשר לא הוכח על ידי הנאשם שזו נעשתה שלא על פי שיקולים מקצועיים בלבד", כתב השופט ליבדרו בהכרעת הדין של כהן. "[...] יש לזכור, כי מעבר לשיקולי משאבים מוגבלים וסדרי עדיפויות, כמו גם קושי מובנה של איתור ומיצוי דין מהיר בעקבות כל פרסום ברשת, קיימת מלכתחילה מדיניות של אכיפה מוגבלת, נוכח הפגיעה בחופש הביטוי הכרוכה בעבירות דנן, פגיעה אותה ראוי לצמצם".

השופט ליבדרו הרשיע את כהן בעבירות של פרסום הסתה לגזענות והסתה לאלימות או לטרור וזאת על סמך תוכן הפרסומים, גרסתו בחקירה המשטרתית ויתר הראיות שהונחו בפניו. הוא דחה את טענת כהן כי כיוון בפרסומיו למחבלים בלבד ולא לערבים כולם וקבע שגרסתו לא מהימנה. השופט דחה גם את הטענה בדבר מיעוט הצפיות בפרסומים. "הנאשם בחר לפרסם באתר 'פייסבוק', רשת חברתית מובילה המהווה פלטפורמה הנגישה וחשופה לקהל רב", כתב בהכרעת הדין. "[...] פרסום ברשתות חברתיות כמוהו 'כאש בשדה קוצים', מתפשט ואין לדעת עד לאן יגיע וכמה יפגע".

כעת צפויים הצדדים להציג בפני בית-המשפט את טיעוניהם לעונש.

41705-08-14

להורדת הקובץ (PDF, 2.43MB)