האזרח אליהו מועלם, שהסית לאלימות נגד ערבים באמצעות חשבון הפייסבוק שלו, נידון לחצי שנת מאסר בפועל. העונש המקסימלי הקבוע בחוק על ריבוי עבירות של הסתה, שבהן הורשע מועלם, עומד על חמש שנות מאסר. השופט מנחם מזרחי מבית-משפט השלום ברמלה התחשב בגורמים שונים כדי לקבוע את עונשו של מועלם ברף התחתון של הענישה.

בשנת 2014, על רקע חטיפת ורציחת גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח בידי מחבלים פלסטינים, פרסם מועלם בפייסבוק קריאות רבות למעשי אלימות נגד ערבים. על-פי גזר הדין, מועלם פרסם "באופן שיטתי, בהזדמנויות רבות מאוד, בתפוצה רחבה, קריאות ישירות למעשי אלימות וטרור נגד ערבים פלסטינים, ערבים ישראלים, באשר הם, דברי שבח, אהדה, עידוד, תמיכה והזדהות כלפי מעשים כאמור, מתוך מטרה להסית לגזענות נגד אלו, באשר הם, קרא למעשי אלימות וטרור, ובכלל זה כלפי מעשי אלימות וטרור נגד יהודים ישראלים המחזיקים בדעה פוליטית".

כך, בין היתר כתב מועלם: "במקום שקבוצת ימנים תתחיל לחטוף פלשתינאים... המלצה לחטיפה ראשונה – חנין זועבי"; "נתניהו, ליברמן, לבני, לפיד ומשטרת ישראל, הרצח שלהם באשמתכם. למה לא לרצוח את זועבי"; "לכל אלו שחושבים שאפשר לחיות עם ערבים אני אומר: לכו לעזה... תג מחיר והפעם לא עם כתובות נאצה... יאללה לרצוח בלי לבדוק הרבה מי הוא אותו בן אדם, אבל בלי להיתפס"; "ערבי טוב זה ערבי... אתם יודעים את ההמשך, לא כולם, רק 90 אחוז מהם"; "מוות לערבים!".

אחרי שמחבלים יהודים חטפו ורצחו את הנער הפלסטיני מוחמד אבו-ח'דיר פרסם מועלם: "מוות לכל הערבים... לרצח הערבי הבא... טוב מאוד שהנרצח היה בן 16... נקווה שהערבים הבאים שיירצחו יהיו גם בגילאים קטנים יותר"; "ימותו השמאלנים לפני הערבים"; "מוות לכל הערבים – בין אם הם בני 3 ובין אם בני 83"; וכן "ערבי טוב – ערבי מת. ערבי גבר – ערבי בקבר... מוות לכל הערבים".

כך הלאה והלאה, עוד ועוד קריאות נגד ערבים, עד לפרסום האחרון בסדרה, שקרא: "יש לי רק דבר אחד להגיד: ימותו כל הערבים!... אה, ועוד לפני כן השמאלנים הבוגדים".

מועלם נחקר, הודה והורשע בעבירות רבות של הסתה לאלימות והסתה לגזענות. התביעה, באמצעות עו"ד רועי רייס, דרשה עונש שבין 10 ל-24 חודשי מאסר. בא-כוחו של מועלם, עו"ד אלי מסטרמן, ביקש לגזור עליו מאסר על תנאי בלבד.

השופט מזרחי הזכיר בגזר דינו שלל מקרים קודמים שבהם נגזרו מאסרים בפועל על מי שהורשע בהסתה, וציין כי לחובתו של הנאשם עומדים לא רק הפרסומים עצמם אלא גם התקופה הרגישה שבה פרסם אותם. מנגד, ציין השופט מזרחי, למועלם לא היה כל עבר פלילי, הוא הודה בעבירות, זמן רב חלף ממועד הפרסומים המסיתים ועד להגשת כתב האישום, ובנוסף מועלם נטל אחריות על מעשיו והביע חרטה כנה. לפי השופט מועלם, ראוי היה במקרה זה לגזור עליו עבודות שירות בלבד, אולם בשל טעמים בריאותיים ואחרים נקבע כי מועלם אינו כשיר לבצע עבודות שירות.

"חוסר כשירות זו אינה מובילה למסקנה כי יש להקל בענישה עם הנאשם הקלה נוספת אשר עלולה להעביר מסר מקל מדי", כתב השופט מזרחי בגזר הדין, וגזר על מועלם שישה חודשי מאסר בפועל ועוד שישה חודשי מאסר על תנאי.

בשבוע הבא, אגב, אמור להיגזר דינו של אזרח יהודי נוסף שהורשע בעבירות הסתה רבות בגין פרסומים באותה התקופה ממש: ליאור כהן, שהקים את קבוצת הפייסבוק "ערבי גבר זה ערבי בקבר".

45798-02-16

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 382KB)