בשבוע שעבר (23-29.6) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,100 דוברים, מתוכם רק 97 היו ערבים (כ-3.1%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים. העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

בשבוע שעבר העפילו אל ראש מדד הייצוג שתי תוכנית של גלי-צה"ל: "מה בוער" ו"רינו צרור". 15.4% מהמרואיינים בכל אחת מהתוכניות הללו היו ערבים – שיעור ייצוג שמתקרב לשיעורם באוכלוסייה הישראלית.

בתוכניתו של רינו צרור (עורך: מירון ששון) התראיינו בין היתר ח"כ אחמד טיבי וחבר-הכנסת לשעבר טאלב א-סאנע, שדיברו על הגישושים של סביבת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לכריתת ברית פוליטית עם המפלגות הערביות. ב"מה בוער", בהנחיית רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, עסקו באותה סוגיה בראיון עם ח"כ אמטאנס שחאדה, יו"ר מפלגת בל"ד. באייטם אחר שוחח ברקאי עם מונדר אבו-אחמד, עורך-הדין שייצג את מחמוד קטוסה, אחרי ההחלטה לבטל את כתב האישום שהוגש נגדו בחשד שאנס ילדה בת שבע.

גם במקומות הבאים משובצות תוכניות המשודרות בתחנות רדיו ציבוריות: במקום השני מדורגת התוכנית "סדר יום" של רשת ב', בהנחיית קרן נויבך (עורכת: מירית הושמנד-מיטראני). בשבוע שעבר, 15% ממרואייני תוכניתה של נויבך היו ערבים. במקום השלישי מדורגת התוכנית "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, בהגשת ישי שנרב ובעריכת הדר איזק, עם 12.5%.

שיעור הייצוג הכללי של תחנת כאן ב' היה השבוע הגבוה ביותר מבין כלי התקשורת שנכללים במדד הייצוג: 5.4%. הנתון השני בטיבו שייך לערוץ קשת 12 (3.4%). אף שבראש טבלת התוכניות עומדות הפעם שתי תוכניות של גלי-צה"ל, התחנה עצמה השיגה שיעור ייצוג נמוך למדי – 2.5%. ערוץ כאן 11 השיג שיעור דומה (2.4%), אך הנתון הגרוע ביותר הוא זה של רשת 13: רק 2.1% ממרואייני הערוץ בשבוע שעבר היו ערבים.

בשבע מתוך 23 התוכניות שנכללות במדד הייצוג הודר הציבור הערבי באופן מוחלט (המדד, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

  • "אולפן שישי" של חדשות 12, בהנחיית דני קושמרו ובעריכת רון ירון.
  • "שישי עם אילה חסון" של חדשות 13, בהנחיית אילה חסון ובעריכת גילי ברוש.
  • "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, בהנחיית רינה מצליח ובעריכת דן דובין.
  • "חדשות השבוע" של כאן 11, בהגשת ירון דקל ובעריכת אילן ליאור ומוטי פרנג'י.
  • "המטה המרכזי" של חדשות 13, בעריכת הדס ריבק, שאותה הנחה השבוע ספי עובדיה.
  • "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, בהנחיית דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר ותירזה אליה-זיסמן.
  • "מהדורת השבת", תוכנית חדשה של חדשות 13 בהנחיית הילה קורח ובעריכת ניר בכר, שעלתה בשבוע שעבר במקום "המגזין" עם אושרת קוטלר.

בשבע התוכניות יחד התראיינו והתארחו בשבוע שעבר כ-140 משתתפים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה