כ-37 אלף דוברים הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים ברבעון הראשון של 2019. מתוכם, רק 1,030 היו ערבים, כ-2.8%, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות של מדד הייצוג, המדרגת את 23 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בכאן 11, כאן ב', קשת 12, רשת 13 וגלי צה"ל, ניצבת "אולפן שישי" של קשת 12, שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון. מעל 16% מכלל הדוברים שהופיעו בתוכנית ברבעון הראשון של 2019 היו ערבים, קרוב מאוד לשיעור האזרחים הערבים במדינת ישראל. עם זאת, ולהבדיל מתוכניות אחרות שהגיעו לחלק העליון של טבלת מדד הייצוג, "אולפן שישי" נעה בין ייצוג רב בשבועות מסוימים לאפס ייצוג בשבועות אחרים.

עיקר הייצוג של החברה הערבית בכל המהדורות של "אולפן שישי" ששודרו ברבעון הראשון היה בשתי כתבות ששודרו בחודש מרץ. האחת, מאת קושמרו עצמו והפרשן אמנון אברמוביץ', הציגה את השניים משוחחים עם אזרחים ערבים לקראת הבחירות לכנסת. השנייה, מאת יגאל מוסקו, עסקה בצמח העכוב. בכל אחת מהכתבות הופיעו דוברים רבים לפרקי זמן קצרים, וזאת להבדיל מתוכניות אחרות שבהן חלק ניכר מהדוברים הערבים היו מומחים בתחומם שקיבלו פתחון פה נרחב.

גם התוכנית שהגיעה למקום השני בטבלה היא תוכנית מגזין שבועית, הפעם "חדשות השבוע" של כאן 11, שהגישו אמיר בר-שלום וירון דקל ועורך אילן ליאור. כמו "אולפן שישי", גם "חדשות השבוע" הציגה שבועות מרובי דוברים ערבים לצד שבועות שבהן לא הופיע בתוכנית אפילו דובר ערבי אחד. שיעור הדוברים הערבים הממוצע ב"חדשות השבוע" ברבעון הראשון של 2019 היה 10%.

במקום השלישי, לעומת זאת, תוכנית יומית. מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, "חדשות הערב", שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין, הגיעה לשיעור ייצוג של כ7.7%. המהדורה הגיעה לשיעורי ייצוג גבוהים לא מעט בזכות הפינה השבועית "קול איסראיל" של ערן זינגר, המתמקדת בנעשה בחברה הערבית בישראל.

כפי שניתן לראות בטבלת התוכניות המלאה שבהמשך, "אולפן שישי" חריגה בכך שזו התוכנית המרכזית היחידה שהגיעה לשיעורי ייצוג גבוהים מהממוצע ואשר אינה משודרת בערוץ ציבורי. מלבדה, כל תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות של הערוצים המסחריים השיגו שיעור ייצוג נמוך מהממוצע. ומלבד "נכון להבוקר" של גלי צה"ל, תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות של הערוצים הציבוריים השיגו שיעור ייצוג גבוה מהממוצע.

היתרון המובהק של השידור הציבורי בולט גם בפילוח שיעור הייצוג לפי ערוצים. עם זאת, כפי שניתן לראות בטבלה שלעיל, במקרה זה נוצר פער בין שני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי לבין תחנת הרדיו גלי צה"ל. כאן 11 וכאן ב' מגיעים לראש טבלת הערוצים ואילו גלי צה"ל, שאף היא תחנה ציבורית, ניצבת בתחתית הטבלה.

שלוש תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות שהדירו את החברה הערבית יותר מכל היתר ברבעון הראשון של 2019, שודרו בשני ערוצי הטלוויזיה המסחריים. בולטת לרעה "המטה המרכזי" של חדשות 13, התוכנית הפוליטית המרכזית של הערוץ, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק. שלא שיתפה אפילו דובר ערבי אחד בשלוש החודשים הראשונים של השנה, זאת על אף שמדובר בתקופת בחירות.

"המגזין", אף היא של חדשות 13, ניצלה משיעור ייצוג אפסי בזכות דובר ערבי אחד בלבד שנכלל באחת ממהדורותיה. התוכנית, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר, הגיע בזכותו לשיעור ייצוג של 0.4%. במקום השלישי ניצבת תוכנית הבוקר של קשת, "חדשות הבוקר עם ניב רסקין", שעורך ניר נוימן, עם כ-0.9% ייצוג בלבד.

התמקדות בתוכניות הרדיו המרכזיות מעלה כי "סדר יום" של רשת ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', הגיעה לשיעורי ייצוג גבוהים יותר מכל מתחרותיה. זאת ועוד, מבין הדוברים הערבים שעלו לשידור ב"סדר יום" נרשם מספר גבוה יחסית של מומחים ערבים ומספר גבוה יחסית של נשים ערביות.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות בשלושת הערוצים מעלה כי למהדורה של כאן 11, שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין, שיעורי ייצוג גבוהים משתי המהדורות המתחרות גם יחד (שוב, בזכות "קול איסראיל" של ערן זינגר). בערוצים המסחריים, שמנהלים מאבק חריף בחודשים האחרונים מאז האיחוד בין ערוץ עשר ורשת והרכישה של קשת את חברת החדשות, מעדיפים שלא לתת ביטוי רב לחברה הערבית בישראל.

השוואה בין תוכניות האקטואליה בשעות הפרה-פריים מעלה כי "קלמן וסג"ל" של כאן 11, בהגשת קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל ובעריכת נתנאל בן-שושן, מצטיינת יחסית במתן ביטוי לחברה הערבית לעומת מתחרותיה מהערוצים המסחריים, עם שיעור ייצוג של כ-4.4%. במקום השני "6 עם אמנון לוי" של חדשות 13, בעריכת אוהד כהן, שהגיעה לשיעור ייצוג של כ-3.4%. במקום השלישי "שש עם עודד בן-עמי, של חדשות 12, שעורכת תירזה אליה-זיסמן, והגיעה לשיעור ייצוג של כ-3.2%.

"6 עם אמנון לוי", נזכיר, מחליפה במשבצת השידור שלה את "לונדון את קירשנבאום", מצטיינת שלוש השנים הראשונות של מדד הייצוג שהצליחה להגיע לשיעורי ייצוג חריגים לתוכנית פרה-פריים יומית (למעלה מ-10%).

בדיקה נפרדת שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה לאיתור הדוברים הערבים שהופיעו כמומחים בתחומם העלתה כי הערוץ המוביל מבחינה זו הוא כאן ב' של תאגיד השידור הישראלי, לא מעט בזכות "סדר היום", שמרבה לארח מומחים ומומחיות מהחברה הערבית. בתחתית הטבלה ניצבת קשת 12. רק 12% מכלל הערבים שהופיעו בתוכניותיה (כולל "אולפן שישי" שהגיעה למקום הראשון בטבלת התוכניות) היו מומחים.

הנשים הערביות סבלו גם ברבעון הראשון של 2019 מהדרה כפולה, הן כנשים והן כערביות. מתוך כאלף דוברים ערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוצים המרכזיים, רק 242 היו נשים, כ-24%. מתוך כלל הדוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה המשודרות, רק 0.7% היו נשים ערביות, למרות שהן מהוות קרוב לעשירית מאזרחי המדינה.

בחלוקה של ייצוג נשים ערביות לפי גופי שידור בולט לטובה ערוץ רשת 13. כ-27% מכלל הדוברים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוץ היו נשים. בתחתית הטבלה, אם כי הפעם לא בהפרש ניכר, ניצבת גלי צה"ל. רק כ-21% מהדוברים הערבים בתוכניות התחנה היו נשים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה