כ-12.4 אלף דוברים ומרואיינים הופיעו במהלך חודש פברואר בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל. מתוכם, רק 300 היו ערבים, כ-2.4%, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש הטבלה ניצבת מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, "חדשות הערב", שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין. מתוך כ-600 דוברים ומרואיינים שהופיעו במהדורה לאורך החודש, 55 היו ערבים, כ-8.9%. לשיעור הגבוה יחסית הגיעה "חדשות הערב" בין היתר בזכות הפינה החדשה "קול איסראיל", שמגיש ערן זינגר, ראש הדסק הערבי, ומוקדשת בכל פעם לפן אחר של החברה הערבית בישראל.

במקום השני ניצבת "מה בוער" של גלי-צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי. מתוך כ-110 דוברים שהופיעו בתוכנית, תשעה היו ערבים (ומתוכם ארבע נשים). במקום השלישי – עוד נציגות לכאן 11 של תאגיד השידור עם "קלמן וסג"ל", תוכנית האקטואליה החדשה יחסית שמגישים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל ועורך נתנאל בן-שושן. מותר להניח כי להיותו של דרור זרסקי העורך האחראי של התוכנית יש קשר לנתונים הגבוהים. עד לאחרונה ערך זרסקי את "לונדון את קירשנבאום" של חדשות ערוץ עשר, תוכנית שהובילה באופן קבוע את מדד הייצוג בשנים האחרונות.

חלוקה לפי גופי שידור במדד הייצוג, לראשונה מאז האיחוד של ערוץ עשר עם רשת וההשתלטות של קשת על חברת החדשות, מעלה כי השינויים במפת הטלוויזיה המסחרית רק הזיקו לשיעור הייצוג של החברה הערבית בישראל. מתוך כ-2,700 דוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של רשת 13, רק 40 היו ערבים, כ-1.5%. ומתוך כ-2,500 דוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של קשת 12, רק 48 היו ערבים, כ-1.9%.

שני הערוצים המובילים שייכים לתאגיד השידור הישראלי, כאשר כאן 11 מגיע למקום הראשון בפער ניכר מכאן ב'. גם במקרה זה יש לתת קרדיט ל"קול איסראיל" של ערן זינגר. מתוך 90 הדוברים הערבים שהופיעו בחודש שעבר בכל תוכניות כאן 11, 40 הופיעו במסגרת הפינה של זינגר (והקדימונים לקראת שידוריה).

בשלוש תוכניות מרכזיות של חדשות 13 לא הופיע בחודש שעבר אפילו דובר ערבי אחד. אילה חסון מגישה שתיים מתוך שלוש התוכניות: "שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש, ו"המטה המרכזי", שעורכת הדס ריבק. גם "המגזין" של חדשות 13, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר, הדירה לחלוטין את החברה הערבית בישראל בחודש שעבר (מדד הייצוג מתייחס רק לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נספרים).

מבין תוכניות הרדיו המרכזיות, "מה בוער" של גלי-צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, הגיעה לשיעורי הייצוג הגבוהים ביותר. תקופת הבחירות והעיסוק המוגבר בפוליטיקה תרמו ככל הנראה לנתונים הנאים. במקום האחרון בחודש שעבר ניצבת "הבוקר הזה" של כאן ב', שמגיש אריה גולן ועורך ינון סרוסי.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות בשלושת הערוצים מעלה כי למהדורה של כאן 11, שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין, שיעורי ייצוג גבוהים בהרבה משתי המהדורות המתחרות גם יחד (שוב, בזכות "קול איסראיל" של ערן זינגר). מאכזבים במיוחד הנתונים של מהדורת חדשות 13, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג. מתוך כ-500 דוברים שהופיעו במהדורה בחודש שעבר רק שישה היו ערבים, כ-1.2% בלבד.

השוואה בין תוכנית האקטואליה בשעות הפרה-פריים מבליטה עד כמה "קלמן וסג"ל" של כאן 11 מצטיינת במתן ביטוי לחברה הערבית לעומת כל מתחרותיה מהערוצים המסחריים. התוכנית היחידה שמתקרבת אליה, "6 עם אמנון לוי" של חדשות 13, הגיעה לשיעור ייצוג הנמוך במחצית מזה של "קלמן וסג"ל". "החדשות עם יעקב אילון", שעורך אסף ברנע, מאכזבת במיוחד. מתוך כ-300 דוברים שהופיע בתוכנית רק שניים היו ערבים, כ-0.6% בלבד.

כאן 11 של תאגיד השידור הישראלי מוביל לא רק בשיעור הדוברים הערבים, אלא גם בשיעור המומחים מתוך אותם דוברים ערבים. גם בהקשר זה ראויה לציון "קלמן וסג"ל", שם כשני-שלישים מכלל הדוברים הערבים היו מומחים.

הנשים הערביות סבלו גם בחודש פברואר מהדרה כפולה, הן כנשים והן כערביות. מתוך 300 דוברים ערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים, רק 64 היו נשים, כ-21%. מתוך כלל הדוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה המשודרות, רק 0.5% היו נשים ערביות, למרות שהן מהוות קרוב לעשירית מאזרחי המדינה.

בחלוקה של ייצוג נשים ערביות לפי גופי שידור בולט לטובה ערוץ רשת 13. להישג זה הגיע הערוץ בזכות "העולם הבוקר", שמגישים אברי גלעד, הילה קורח וטלי מץ. בחודש שעבר הופיעו בתוכנית שש דוברות ערביות, מחצית מסך הדוברות הערביות בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של רשת 13.

מבדיקה שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה עולה כי מבין האייטמים שבהם הופיעו בחודש שעבר דוברים ערבים, כ-41% עסקו בנושאים פוליטיים ומפלגתיים, לקראת הבחירות לכנסת. 43% מהאייטמים עסקו בנושאים אזרחיים כלליים כגון רפואה, חברה ותרבות.

השר איוב קרא הוא הדובר הערבי שהופיע בתקשורת הכי הרבה בפברואר – 26 פעמים – בעיקר סביב הבחירות המקדימות בליכוד. ח"כ אחמד טיבי הופיע 14 פעמים, ואילו ח"כ איימן עודה הופיע עשר פעמים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה