העיתון "ידיעות אחרונות" הסתיר עסקה מסחרית שחתם עם המשרד לנושאים אסטרטגיים בראשות גלעד ארדן. הכסף הועבר לקבוצת התקשורת של משפחת מוזס ב-2016 כדי לממן כנס הסברה גדול שבו השתתפו השר ארדן, עובדי המשרד לנושאים אסטרטגיים ונציגים של ארגונים חוץ-ממשלתיים שפועלים בשיתוף עם המשרד. בעיתון פרסמו בהבלטה את נותני החסות של הכנס – בנק הפועלים, חברת האנרגיה אפק, סודה-סטרים וארגונים של הקהילה היהודית בחו"ל – אך השמיטו מהרשימה את המשרד הממשלתי.

רון ירון, עורך "ידיעות אחרונות" דאז, שימש כ"יו"ר הוועידה". כשנשאל בעבר על-ידי "העין השביעית" האם המשרד לנושאים אסטרטגיים מימן את האירוע, התחמק ממתן תשובה. גם מנכ"לית המשרד, סימה וואקנין-גיל, סירבה להשיב לשאלה בנושא. עם זאת, ממסמך שהגיש ארדן בשבוע שעבר לוועדת השקיפות של הכנסת עולה כי "ידיעות אחרונות" קיבל מהמשרד כ-145 אלף שקל לשם מימון הכנס. ארדן לא קופח: הוא הוזמן לשאת נאום באולם המרכזי, לצד פוליטיקאים נוספים שככל הידוע לא השתתפו במימון האירוע.

כנהוג ב"ידיעות אחרונות", נותני החסות של הכנס קיבלו גם כתבות מקדימות שהציגו אותם באור חיובי. המקרה הבוטה ביותר היה זה של בעל ההון רון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי, שנתן חסות לכנס וקיבל ראיון נרחב במוסף הפוליטי של "ידיעות אחרונות". במקרה של המשרד לנושאים אסטרטגיים, בשל הסתרת ההתקשרות הכספית עם "ידיעות אחרונות" לא ניתן היה להבין שסדרת הפרסומים המקדימים על תחום העיסוק של ארדן ואנשיו קשורה איכשהו למתן חסות. במקום גילוי נאות, בכתבות שובץ רק סמליל הוועידה.

רשימת נותני החסות הגלויים של ועידת "ידיעות אחרונות" (צילום מסך)

רשימת נותני החסות הגלויים של ועידת "ידיעות אחרונות" (צילום מסך)

בשנה שלאחר מכן קיבלה קבוצת מוזס ממשרדו של ארדן סכום נוסף, כ-410 אלף שקל, בתמורה למכירת כתבות ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet. בסך הכל קיבל "ידיעות אחרונות" כ-550 אלף שקל מהמשרד לנושאים אסטרטגיים.

סדרת הכתבות הקנויות, שהתפרסמו בחתימת כתבי העיתון והאתר בקיץ 2017, נועדה לקדם ארגונים חוץ-ממשלתיים שפועלים בשיתוף עם המשרד לנושאים אסטרטגיים. לרוב, במשרד מסרבים למסור פרטים על עצם הפעלת הארגונים הללו, ומסרבים גם לחשוף האם הועברו לרשותם תקציבים ממשלתיים. כעת מתברר שב-2016, לזמן מה, גם "ידיעות אחרונות" פעל במימון המשרד לנושאים אסטרטגיים – אך בחר להסתיר זאת מהציבור הרחב.

העורך לשעבר: המחלקה המסחרית אחראית

העורך לשעבר רון ירון, יו"ר הוועידה הממומנת, מסר בתגובה: "כל אמצעי התקשורת בישראל מקיימים ועידות במימון גורמים שונים. ב'ידיעות אחרונות' נושא החסויות לוועידות, ובכלל זה ועידת החרם, הוא באחריות המחלקה המסחרית. לעורך 'ידיעות אחרונות' או למערכת העיתון אין ולא היה כל קשר לכך".

ירון ביקש להוסיף כי הוא "גאה מאוד במאבק שהוביל 'ידיעות אחרונות' כנגד תנועת החרם על ישראל ובכלל זה בוועידה החשובה שהתקיימה בבנייני האומה במעמד נשיא המדינה, רובי ריבלין, ובהשתתפות שורת דוברות ודוברים נכבדת מהארץ ומהעולם".

במשרד לנושאים אסטרטגיים בחרו שלא להגיב לפניית "העין השביעית".

מסמכי המשרד לנושאים אסטרטגיים זמינים לעיון והורדה בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת הצלחה