ארגון העיתונאים ומועצת העיתונות מגנים את האלימות שהפגינה משטרת ישראל כלפי עיתונאי גלי-צה"ל יאיר אורביטו בעת שסיקר הפגנה בבני-ברק. תקיפת אורביטו, שבוצעה אף שהציג תעודת עיתונאי, באה על רקע גרירת רגליים של משטרת ישראל לקביעת נהלים ברורים בכל הקשור ליחס של כוחותיה בשטח כלפי אנשי תקשורת.

חלפו כבר למעלה משלושה חודשים מהמועד שקבע בית-המשפט העליון לאישור הנוהל להסדרת יחס כוחות המשטרה לעיתונאים בשטח, אך המשטרה טרם הצליחה לגבשו, וכבר הגישה שלוש בקשות ארכה לבית-המשפט העליון. שלושתן אושרו.

אורביטו, כתב גלי-צה"ל לענייני דתות, הגיע אתמול לבני-ברק לצורך סיקור הפגנה. על-פי עדותו, הוא צילם את הנעשה כששוטרים החלו להדוף את המפגינים אל מחוץ לכביש. לדבריו, בעודו מסקר את האירוע תקף אותו שוטר. "שוטר התחיל להכות אותי ולגרור אותי על המדרגות", צוטט אורביטו ב"מעריב". התקיפה המשיכה גם אחרי שהדגיש כי הוא עיתונאי, ואף הציג תעודה. "אמרו לי 'זה לא מעניין' והמשיכו לבעוט בי", טען.

במדור הברנז'ה של "וואלה" דווח כי ארגון העיתונאים פנה למפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, כדי שיבדוק לאלתר את האירוע. בארגון הזכירו כי "זה יותר משנה מתנהל בבית-המשפט הגבוה לצדק דיון בעתירת ארגון העיתונאים וגופים אחרים נגד משטרת ישראל בגין התנהגות שוטרים בסביבה רוויית תקשורת. [...] בית-המשפט העליון הורה על הידברות בין העותרים לבין המשטרה, בניסיון להגיע לכללי התנהגות לשוטרים המוסכמים גם על העותרים. הידברות כזאת החלה בלשכת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד רז נזרי – אך טרם הביאה לתוצאות".

גם במועצת העיתונות הודיעו כי פנו למפכ"ל כדי לבדוק את התקיפה. לפי המועצה, בדיון שנערך לאחרונה בלשכתו של רז נזרי "הצהירה נציגת המשטרה, אילת אלישר, כי הופץ בשורות המשטרה נייר 'המאמץ את זכות התקשורת לסקר', אך גם לדבריה שלה הוא טרם הפך לנוהל מחייב והיא קראה לתקשורת 'להציף בתלונות כשיש"'.

כבר בחודש נובמבר האחרון הודיעה משטרת ישראל, בעקבות שלוש עתירות שהוגשו נגדה, כי בכוונתה לקדם נוהל להסדרת התנהלות כוחותיה מול עיתונאים בשטח. אף על פי כן, הסוגיה לא הוסדרה מאז – והאלימות המשטרתית נמשכת.

בית-המשפט העליון חייב את המשטרה לעדכנו על התקדמות ניסוח הנוהל עד תחילת חודש מאי האחרון, אולם כשהגיע המועד ביקשה המשטרה ארכה של חודש. בית-המשפט אישר את הארכה וחייב את המשטרה למסור הודעת עדכון עד סוף חודש יוני, אך גם אז ביקשה המשטרה ארכה. העליון שוב נעתר לבקשה, ואיפשר למשטרה למסור עדכון על אישור הנוהל עד 23 ביולי, אולם המשטרה לא עמדה גם במועד זה וביקשה לדחות את מועד העדכון בחודשיים נוספים. בית-המשפט נעתר גם לבקשה זו, וקבע את מועד העדכון ל-20 בספטמבר, כחמישה חודשים אחרי המועד המקורי.