הגופים הציבוריים בישראל עושים שימוש הולך וגובר ברשתות החברתיות. רק ברבעון הראשון של 2018 שילמה ממשלת ישראל לא פחות מ-13 מיליון שקל על קידום תכנים ופוסטים בפייסבוק. אין ספק שיש לכך תמורות חיוביות, כמו חיזוק השיח הישיר בין האזרח לרשות, אך השימוש הציבורי ברשתות יוצר גם מתח בין הפרטי והציבורי ומטשטש את הגבולות ביניהם. כך, ישנם עובדי ציבור שמשתמשים בפרופיל האישי שלהם למטרות עבודה (למשל לצורך גיוס כוח אדם), אך מנגד יש מי שמשתמשים בפלטפורמה הציבורית באמצעות פרופיל אישי.

מקרה כזה הוא של שלמה רז, דובר משרד מבקר המדינה. פרופיל הטוויטר של מבקר המדינה, עם לוגו משרד המבקר, הוא למעשה הפרופיל האישי והפרטי של רז ונושא את הכתובת twitter.com/shlomorz. אמנם באתר המבקר אין קישור ישיר לחשבונו של רז, אך רק ביום שבת האחרון (2.6) הופנו חברי קבוצת הטלגרם הרשמית של מבקר המדינה לציוצו של רז.

על-פי רוב, סגנון ההתבטאות בחשבון הטוויטר של רז ממלכתי והולם גוף ציבורי, אך יבוא היום שבו יחליט רז לעזוב את משרד המבקר. או אז, המוניטין והקניין הרוחני ינדדו עם רז לעסקיו הפרטיים, יחד עם חשבון הטוויטר. אפשר לדמיין תרחיש שבמסגרתו יבחר רז להתפרנס כמי שמספק שירותי יחצנות עבור מבוקרים של מבקר המדינה. במסגרת שירותים אלה, רז עשוי לצייץ שלל עניינים הקשורים ללקוחותיו, והנה, בן רגע, קהל היעד הטבעי לפעילותו הפרטית יהיה קהל המתעניינים במשרד המבקר בתקופה שבה היה החשבון חשבונו של המשרד.

ומה יהיה על הדובר שייכנס במקומו של רז? הוא יהיה מעוניין להמשיך את פעילותו של הדובר שהחליף ולצייץ בשם מבקר המדינה, אך יגלה כי אותו דובר לקח לביתו את חשבון הטוויטר והעוקבים של המשרד, ועליו, הדובר הנכנס, לשוב ולייצר חשבון חדש, לבנות את קהל היעד והמוניטין. הרי רק לאחרונה, בתום מאבק משפטי מתוקשר, זכה העיתונאי גיא לרר בזכות הניהול והשימוש של דף הפייסבוק של תוכנית הטלוויזיה שלו ("הצינור") למרות שעזב את מקום עבודתו בערוץ 10.

חשבון הטוויטר של רז (צילום מסך)

חשבון הטוויטר של רז (צילום מסך)

קהל היעד בעידן הרשתות החברתיות הוא נכס של ממש וחלק מקניינה של הרשות הציבורית. יש לוודא שהוא אכן נמצא ברשותה ובשליטתה, בלי שהעובדים עושים או עשויים לעשות בו שימוש פרטי. מורכבות דומה קיימת ביחס לניהול עמודי פייסבוק ממשלתיים, שנעשה דרך פרופילים פרטיים לחלוטין. גם במקרה זה עשויות להיות השלכות למעמד העמוד, המידע והשליטה עם סיום העסקת העובדים בעלי ההרשאה.

מסיבות אלו ואחרות, הגופים הציבוריים בכלל, ובוודאי מבקר המדינה, חייבים לקבוע כללים ברורים להסדרת הפעילות הציבורית ברשתות החברתיות, ולתחום את הגבול בין הפרטי והציבורי.

שלמה רז מסר בתגובה: "חשבון הטוויטר אינו חשבון פרטי כלל ועיקר. זה החשבון שלי כדובר משרד מבקר המדינה ולצורכי עבודתי בלבד. כל העוקב אחר הציוצים שלי בטוויטר ייווכח שעניינם אך ורק משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור. לכשאפרוש, החשבון יישאר בידי המשרד, ככל שיימצא לנכון. כן יוכל המשרד כבעל החשבון לעדכן את הפרופיל. אשר לכתובת – הרי שמדובר בכתובת המייל שלי במשרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, שאותה קיבלתי ביום שנקלטתי במשרד, ולא בכתובת פרטית. גם כאן לא מיותר לציין שברגע שאפרוש תתבטל כתובת מייל זאת. אם כאדם פרטי אמצא לנכון, אזי אפתח חשבון חדש וכתובת מייל חדשה".