עיתונאית "הארץ" רויטל חובל הוסרה מקבוצת הווטסאפ של דוברות משטרת ישראל, זאת מיד לאחר שהביעה ביקורת על אחת מהודעות הדוברות בקבוצה. על אף פנייה של ארגון העיתונאים להשיבה לקבוצה ולהתנצל בפניה, נראה כי במשטרת ישראל נחושים להותיר את הכתבת מחוץ לקבוצה, המשמשת ערוץ תקשורת מרכזי בין המשטרה לכתבים המסקרים את פעילותה.

ביום שני האחרון (20.11) פסק בג"ץ בעתירה שהגישה קצינה ביחידה להב 433. הקצינה עתרה נגד ההחלטה של מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך להשאיר בתפקידו את מפקד היחידה ניצב רוני ריטמן. העותרת טענה כי יש לבטל את ההחלטה משום שריטמן הטריד אותה מינית. למרות זאת, לאחר פסיקת בג"ץ הפיץ הדובר עידן אילוז את ההודעה הבאה: "במשטרת ישראל מביעים שביעות רצון על כך שבית-המשפט בחר שלא להתערב בהחלטת המפכ"ל להחזיר את ניצב רוני ריטמן לתפקידו ובכך דחה הלכה למעשה את עתירתה לפיטורי או הדחת הקצין".

כתבת המשפט של "הארץ", רויטל חובל, כמו כל עמיתיה בתקשורת הישראלית, הסיקה מסקנה שונה מפסיקת בג"ץ. "בג"ץ ביטל היום (שני) את החלטת מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך להותיר את מפקד יחידה להב 433, ניצב רוני ריטמן, בתפקידו והורה לו לשקול אותה מחדש", כתבה בפתח הידיעה שחיברה על פסק הדין.

אולם חובל לא חיכתה לפרסום הידיעה כדי לסתור את תגובת המשטרה. מיד לאחר שזו הופצה בקבוצת הווטסאפ של הדוברות הגיבה חובל וכתבה: "בחר שלא להתערב? מציעה לכם לקרוא מחדש את פסק הדין. והאם תגובת המשטרה מדברת גם בשם השוטרות בארגון?". בעקבות תגובה זו הוסרה חובל מהקבוצה. חובל שיתפה את עוקביה בטוויטר בסילוקה מהקבוצה, והעירה: "כך ייעשה לכתבת שמבקרת את תגובת המשטרה. בושה למשטרת ישראל".

בעקבות הסרתה של הכתבת מקבוצת הדוברות של משטרת ישראל שיגר ארגון העיתונאים מכתב מחאה למשטרה. "ארגון העיתונאים נדהם נוכח החלטת המשטרה להדיר את רויטל חובל, עיתונאית מוכרת ומוערכת, מקבוצת הווטסאפ של דוברות המשטרה", כתב משה רונן, רכז חופש העיתונות בארגון, לדוברת המשטרה ניצב משנה מירב לפידות.

"קבוצת ווטסאפ היא כיום מכשיר קשר בסיסי שבאמצעותו מעבירה המשטרה מידע לציבור דרך עיתונאים המשרתים את הציבור. דוברי המשטרה אינם יכולים להחליט, על דעת עצמם, מי מהעיתונאים ראוי לקבל את המידע – ומי ייחסם. המשטרה אינה יכולה לבחור לעצמה את כלי התקשורת הנוחים לה, גם אם נוח למישהו שיהיו 'כתבים מטעם'".

בארגון העיתונאים הוסיפו כי "חמורה במיוחד הסיבה למחיקתה של העיתונאית מהקבוצה: לא הפסקת עבודתה בעיתונה, לא עבירה פלילית שביצעה, לא עבירת אתיקה ואפילו לא מעילה באמון של מישהו. רויטל נמחקה מהקבוצה משום שמתחה ביקורת על הודעה של מי מדוברי המשטרה. האם המשטרה מעוניינת לשתף פעולה רק עם כתבים המהללים את אנשיה ונזהרים ממתיחת ביקורת על דובריה?". בארגון דרשו מהמשטרה להשיב מיידית את חובל לקבוצה, ולהתנצל בפניה.

אולם נראה שבמשטרת ישראל לא מתכוונים לעשות כן. בתגובה לפניית "העין השביעית" הבהירו בדוברות המשטרה כי חובל הפרה את כללי הקבוצה, ועל כן הוסרה ממנה. "על מנת לאפשר זרימת מידע מסודרת ולא להכביד עם הודעות שאינן מטעם המשטרה ועלולות להטעות את כלל חברי הקבוצה, אנו לא מאפשרים תגובות או הערות בתוך הקבוצה והכללים ידועים לכולם וגם לרויטל חובל", נמסר מהמשטרה.

כדי לאשש את הטענה שחובל היתה מודעת לכללי הקבוצה צירפו במשטרה לתגובתם צילומי מסך של "אזהרות" שהופצו לפני כשנה בקבוצה, וצילומי מסך שלפיהם חובל צפתה בהודעות האזהרה. יצוין כי באזהרה עצמה לא נאמר דבר על סנקציה של הסרה למפירי הכללים. כל שנכתב הוא: "הקבוצה נועדה אך ורק לדיווחים מטעם דוברות משטרת ישראל! כל תכתובת אחרת שאיננה בגדר הודעת דוברות רשמית המופצת מטעם דוברות משטרת ישראל, אין מקומה בקבוצה זו".

במשטרת ישראל הוסיפו בתגובתם ל"העין השביעית": "צר לנו כי הכתבת בחרה להפר את כללי הקבוצה באופן בוטה ובזדון, וכחטא על פשע לייחס להוצאתה מהקבוצה אמתלות שווא. ראוי היה שאת דעתה הפרטית תשלח כשאילתא מסודרת במייל או שתחווה אותה בעיתון שבו היא כותבת – כפי שמצופה מכל עיתונאי לעשות. למען הסר ספק, רבים מכתבי 'הארץ' מנויים על תפוצת הודעות המשטרה וימשיכו להיות מנויים ולקבל את המידע הרלבנטי לתחום סיקורם בזמן אמת".