אחרי חמישה שבועות רצופים ללא דובר או מרואיין ערבי אחד, מהדורת "חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2 זינקה בשבוע שעבר למקום הראשון בטבלת התוכנית של מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

ב"חדשות סוף השבוע", אותה הגישה בשבוע שעבר לראשונה דוריה למפל וערכו קלי בן-יאיר וסיגל רובין-שהם, הופיעו שישה דוברים ומרואיינים ערבים בשני אייטמים שונים. ארבעה דוברים ערבים לקחו חלק באייטם קצר שהכין פוראת נסאר על הפגנה נגד אלימות נגד נשים שנערכה במג'ד אל-כרום. שני דוברים נוספים השתתפו בכתבה שערכה רעות ברזילי על הזמרת לינה מחול. ממוצע כלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית עומד על 15, ועל כן אותם שישה דוברים ערבים היוו בשבוע שעבר כ-40% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

ראיון עם רנא אבו פריחה, "לונדון את קירשנבאום", 10.9.2017

במקום השני ניצבת "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10, עם ארבעה דוברים שונים. בתוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, הופיעו דוברים ערבים בשלושה אייטמים נפרדים: ראיון עם רנא אבו פריחה, במאית הסרט "אחרייך", שעוקב אחר ניסיונה של משפחה בדואית לקבור את אם המשפחה ביישוב מגוריה עומר; שיחה עם קמר טאהא, תחקירנית ארגון גישה, על מצבם העגום של צעירי עזה; וראיון עם ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת.

"סדר יום" של כאן ב' הגיעה בשבוע שעבר למקום השלישי עם 13% ייצוג בזכות חמישה דוברים ומרואיינים ערבים. בתוכנית, שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', השתתפו בשבוע שעבר שלושה דוברים ערבים באייטם שהוקדש לבתי ספר במגזר הבדואי ושני דוברים נוספים באייטם שהוקדש לילדים בדואים אשר לא הולכים לגן.

כל יתר התוכניות סיימו את השבוע שעבר עם שיעורי ייצוג חד ספרתיים. ובכל זאת, מביניהן, ראויה לציון "המטה המרכזי" של ערוץ 10. תוכנית זו, שמגיש ספי עובדיה ועורכת הדס ריבק, כללה בשבוע שעבר הופעה של ח"כ ערבי, זה השבוע השני ברציפות.

בטבלת האפסים בולטת לרעה המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג. מהדורה זו ניצבת בראש טבלת האפסים בגין המספר הגבוה של דוברים ומרואיינים שמופיעים בה מדי שבוע, למעלה מ-120 בממוצע. בשבוע שעבר, מתוך כל אותם 120 דוברים ומרואיינים שונים ששובצו באייטמים מגוונים בשלל נושאים, אף לא אחד היה ערבי.

חמורה מכך העובדה כי זהו השבוע השלישי ברציפות שמהדורת החדשות המרכזית של חדשות ערוץ 10 מסיימת ללא אף דובר או מרואיין ערבי. במילים אחרות, כבר למעלה מ-360 דוברים ומרואיינים שונים הופיעו בשבועות האחרונים במהדורה המרכזית של הערוץ מבלי שיהיה ביניהם אפילו ערבי אחד.

ההתעלמות המוחלטת מכחמישית מאוכלוסיית המדינה זה השבוע השלישי ברציפות היא אות קלון למהדורת חדשות שאמורה לסייע לצופיה להבין טוב יותר את המקום שבו הם חיים

כחמישית מאוכלוסיית ישראל הם ערבים. ההתעלמות המוחלטת מהם זה השבוע השלישי ברציפות היא אות קלון למהדורת חדשות שמתיימרת להביא לצופיה את סיכום אירועי היום ואמורה לסייע להם להבין טוב יותר את המקום שבו הם חיים. לא ייתכן שבמשך שלושה שבועות רצופים לא התרחש בקרב חברה שמונה כל כך הרבה בני אדם אפילו אירוע אחד ראוי לדיווח. לא תאונה, לא הפגנה, לא פסטיבל, לא התבטאות, לא שחיתות חדשה שהתגלתה, לא סיפור אנושי מרגש, לא מוות של אישיות בכירה ולא הישג יוצא דופן. ובכל זאת, לפי מערכת המהדורה המרכזית של "חדשות 10", במשך שלושה שבועות לא אירע בקרב חברה בגודל של כחמישית מאוכלוסיית המדינה שום דבר שצריך לעניין את הצופים.

כפי שניתן לראות מהגרף שלעיל, השוואה בין המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10 למהדורה המרכזית של תאגיד השידור הישראלי מעלה כי המהדורה של השידור הציבורי משתפת באופן קבוע יותר דוברים ומרואיינים ערבים (השיא החריג של דוברים ערבים במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10 בשבוע שבין ה-13 ל-19 באוגוסט נובע מפרויקט שידורים מיוחד מהעיר נצרת). זאת ועוד, בעוד שלמהדורת "חדשות הערב" של כאן 11 לא היה אפילו שבוע אחד בלא דובר או מרואיין ערבי מאז שתאגיד השידור הישראלי עלה לאוויר, מהדורת החדשות של חדשות ערוץ 10 רשמה באותה תקופה, בנוסף לשלושת השבועות המאופסים האחרונים, עוד שני שבועות עם שיעור ייצוג אפסי לחברה הערבית ושבוע אחד עם ייצוג נמוך במיוחד (כ-1%).

תוכנית נוספת שבולטת לרעה בטבלת האפסים היא "שש כלכלי" של תאגיד השידור הישראלי. התוכנית, שבקרוב צפויה לרדת מהמסך, סגרה בשבוע שעבר את השבוע החמישי ברציפות בלי אף דובר או מרואיין ערבי. מדי שבוע מופיעים ב"שש כלכלי", שמגיש דב גיל-הר ועורך אילן שניג, כ-70 דוברים ומרואיינים שונים. משמע שבחמשת השבועות האחרונים הופיעו בה כ-350 דוברים ומרואיינים, מבלי שאפילו אחד מהם יהיה ערבי או ערביה.

תוכניות נוספות שסיימו את השבוע שעבר בלי אף דובר או מרואיין ערבי הן "חמש בערב" של חדשות ערוץ 10, שמגיש רפי רשף ועורך ניר נוימן, "קלמן ליברמן" של כאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר, "שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10, שערכו טל מוסקוביץ וגילי ברוש, ו"פגוש את העיתונות" של חדשות ערוץ 2, שהגישה רינה מצליח וערך דן דובין.

פילוח של 22 התוכניות המרכזיות מהשבוע שעבר לפי ערוץ מציב באופן חריג את ערוץ 2 במקום הראשון עם כ-9%, הודות לאחוזים הגבוהים שהשיגה מהדורת "חדשות סוף השבוע", ואת כאן 11 במקום האחרון עם כ-2%. יתר הערוצים נעים סביב 5%.

כשמפלחים את כל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים, ולא רק את 22 התוכניות המובילות שמופיעות מדי שבוע בטבלת מדד הייצוג, עולה תמונה מעט שונה. ערוץ כאן ב' תופס את המקום הראשון עם כ-2.7% ואחריו ערוץ 2 עם כ-2.5%. יתר הערוצים מגרדים מלמטה את רף שני האחוזים.

גם השבוע לא הוזמן אף דובר או מרואיין ערבי ל"שולחן השבת", השולחן סביבו יושבים חברי הפאנלים של שלוש התוכניות המרכזיות ביום שישי בערב. "חדשות השבוע" של כאן 11, "שישי" של ערוץ 10 ו"אולפן שישי" של ערוץ 2 קיימו דיונים בנושאים שעל סדר היום בהשתתפות 19 דוברים שונים. ביניהם לא היה אפילו ערבי אחד.

בסך הכל השתתפו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים 67 דוברים ומרואיינים ערבים. כ-2.1% מכלל הדוברים והמרואיינים שהשתתפו בתוכניות. החלק הארי מהם הופיע באייטמים שנגעו לנושאי תרבות, אמנות ובידור.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 10-16.9.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה