קבוצת "ידיעות אחרונות" תקבל למעלה מ-2 מיליון שקל מעיריית רמת-גן בתמורה לאלפי מינויים למיזם השיעורים המקוונים של קבוצת התקשורת, yschool. בשנה שעברה סירבה העירייה למסור נתונים על היקף העסקה, אך בעקבות בקשת חופש מידע שהגישה עמותת "הצלחה" בשיתוף עם "העין השביעית" נמסר לאחרונה החוזה שנחתם בין הצדדים, המתפרסם כאן כעת.

על-פי החוזה, עיריית רמת-גן התחייבה לרכוש 7,100 מינויים בשנה למשך שלוש שנות לימודים, החל מספטמבר 2015, בעלות של 75 שקל למינוי (לא כולל מע"מ) – כ-30% ממחיר המחירון של המינוי ל-yschool, שעומד על 249 שקל. בכך הרחיבה העירייה פיילוט שקיימה עם קבוצת "ידיעות אחרונות" בשנת הלימודים שנפתחה בספטמבר 2014, שבמסגרתו רכשה 2,500 מינויים במחיר של 100 שקל למינוי. בתוספת מע"מ, סך התשלומים שהתחייבה עיריית רמת-גן לשלם ל-yschool עומד על כ-2.1 מיליון שקל.

לצד ההתחייבות לרכישת המינויים, המחולקים בחינם לתלמידים, כולל החוזה גם אופציה לשיתוף פעולה בתחום הכנסים – אפיק הכנסה שבשנים האחרונות נעשה יותר ויותר מרכזי ב"ידיעות אחרונות" ובגופי תקשורת אחרים. "במידה ועיריית רמת-גן תחליט להפיק כנס חינוך בנושא תקשוב בחינוך בחסות עיריית רמת-גן וראש העיר, מר ישראל זינגר, yschool יחד עם ynet יירתמו לטובת הכנס ויפעלו לארגון הכנס וחשיפתו באמצעי המדיה העומדים לרשותם", נכתב בחוזה.

ראש עיריית רמת-גן, ישראל זינגר (צילום: פלאש 90)

ראש עיריית רמת-גן, ישראל זינגר (צילום: פלאש 90)

עם זאת, דובר עיריית רמת-גן סער ורדי מסר ל"העין השביעית" כי האופציה לא מומשה. "נכון לרגע זה לא התקיים כנס חינוך ברוח הדברים המצוינים בחוזה, ולא ידוע לעירייה על כוונה לקיים כנס כזה בעתיד", מסר הדובר. לדבריו, ההצעה לשתף פעולה בארגון הכנס לא הומרה בשיתוף פעולה אחר.

עיריית רמת-גן היא רק אחת משורה של גופים ציבוריים שרכשו מ"ידיעות אחרונות" אלפי מינויים לשירות המקוון. ב-2016 דווח כאן כי המשרד לפיתוח הנגב והגליל בראשות השר אריה דרעי רכש מ-yschool מינויים בעלות של 5 מיליון שקל; לפי דיווח שפורסם ב"דה-מרקר" בחודש מרץ השנה, במשרד הממשלתי שיריינו עוד 5 מיליון שקלים עבור מיזם השיעורים המקוונים. לצד המיליונים שתקבל קבוצת "ידיעות אחרונות" מעיריית רמת-גן ומהמשרד בראשותו של דרעי, היא תקבל גם סכומים נמוכים יותר מכמה עיריות שבחרו גם הן לרכוש מינויים ל-yschool עבור תלמידיהן. מעיריית אשדוד נמסר בשנה שעברה על התקשרות בסך 165 אלף שקל עם המיזם, ומעיריית אילת נמסר חוזה שממנו עלה כי ההתקשרות עמה מסתכמת ב-117 אלף שקל.

גוף נוסף שרכש מינויים כדי לחלקם לתלמידים הוא עיריית גבעתיים. דוברת העירייה, שלומית מועלם, מסרה ל"העין השביעית" כי עלות ההתקשרות עם yschool מסתכמת ב-100 אלף שקל.

שמו של ראש העיר הושחר

"ידיעות אחרונות", קבוצת התקשורת הגדולה במדינה, אינה נוהגת לחשוף נתונים על הכנסותיה ועל מידת החשיפה של כלי התקשורת והמיזמים שבהם היא מחזיקה. כך קרה גם בשנה שעברה, כשכלי התקשורת של הקבוצה, "ידיעות אחרונות", ynet ו"כלכליסט", דיווחו על העסקה הגדולה עם המשרד לפיתוח הנגב והגליל אך לא ציינו את הסכום שיוקצה לה מתקציב המדינה – שנמסר מהמשרד בעקבות פניית "העין השביעית".

גם במקרה של העסקה עם עיריית רמת-גן ניסו ב"ידיעות אחרונות" להסתיר את היקף העסקה ואת עלותה: החוזה בין הצדדים נמסר לעמותת "הצלחה" לראשונה בחודש ינואר. לפני מסירתו, לאחר התייעצות של העירייה עם "ידיעות אחרונות", הוחלט להשחיר חלקים מתוך המסמך – ובכללם מספר המינויים שנרכשו, מחירם, שמו של ראש העיר זינגר וההצעה לקדם את הכנס הפוטנציאלי באמצעות ynet (בחוזה בגרסתו המצונזרת ניתן לעיין כאן).

מנהלת מחלקת חופש המידע בעירייה, אירית ארמוני, מסרה אז כי הפרטים הושחרו משום שמדובר ב"מידע מסחרי וסודי" שחשיפתו עלולה "לפגוע באינטרס הכלכלי של חברת yschool". בסופו של דבר בוטלו ההשחרות, שכן אף שמדובר בסוד מסחרי של קבוצת "ידיעות אחרונות" – עיריית רמת-גן היא גוף ציבורי, והשימוש שהיא עושה בכספי הציבור מחויב בשקיפות.

במסמכים נוספים על "ידיעות אחרונות" ניתן לעיין בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת "הצלחה"

* * *

לעיון בחוזה שנחתם בין עיריית רמת-גן ל-yschool

להורדת הקובץ (PDF, 263KB)