ימים אחדים לאחר ההודעה על העמדתו לדין של ארנון (נוני) מוזס, פרשה חדשה עשויה לגרור שוב אל חדרי החקירות בעלי תפקידים בקבוצת "ידיעות אחרונות". ביחידה הארצית לחקירות הונאה חוקרים חשד לפלילים בעירייה בצפון שרכשה שירותים מחברת yschool של קבוצת "ידיעות אחרונות" – כך על-פי דיווח שפרסם לפני שעות אחדות (26.11) כתב חדשות 13 עמרי מניב.

קבוצת "ידיעות אחרונות" היא בעלת השליטה ומפעילת yschool, מיזם שיעורים מקוונים שחלק מרכזי מהכנסותיו מגיע מתקציבי ציבור, כפי שדווח לראשונה ב"עין השביעית" במספר פרסומים. כ-60% ממניות המיזם מוחזקים בידי "ידיעות אחרונות". השותף הבכיר של "ידיעות אחרונות" הוא הקומיקאי והיוצר שלום אסייג, שמחזיק בכ-32% ממניות yschool. אתמול דווח כי אסייג נחקר באזהרה ביחידת להב 433 על רקע מעורבותו בחברה. מלבדו נחקרו גם ראש העירייה וסגנו.

בדירקטוריון yschool חברים לצד אסייג עורך ynet יון פדר ואבי בן-טל, שפרש לאחרונה מתפקיד מנכ"ל ynet. בשלב זה, ראוי לציין, לא ידוע על עובד כלשהו של "ידיעות אחרונות" שנחקר או נקרא למסור עדות בנושא. אסייג עצמו מסר ל"הארץ": "המשטרה מתפקידה לבדוק והכל בסדר. היא בדקה את העניין ובזה נגמר הסיפור. אני בטוח שהסיפור ייגמר בלי כלום".

התוכנית העסקית של yschool מבוססת במידה רבה על גיוס תקציבים ציבוריים מרשויות מקומיות ומהממשלה, שרוכשים את שירותי האתר עבור תלמידי תיכון וחטיבות ביניים ברחבי הארץ. ב-2016 זכתה החברה במכרז של המשרד לפיתוח הנגב והגליל בראשות השר אריה דרעי. עד כה, במסגרת ההתקשרות עם משרדו של דרעי הוקצה תקציב בסך 8.2 מיליון שקל לצורך רכישת שירותים מ-yschool.

לפי תחקיר ששודר בשנה שעברה בחדשות 10, כשנציגי yschool פנו לרשויות מקומיות בניסיון לשכנע אותן לרכוש מהם שירותים – אחד מאמצעי השכנוע היה הצעת סיקור חיובי בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות"

רשימת הרשויות שרכשו שירותים מ-yschool כוללת את עיריות רמת-גן, אילת, אשדוד, באר-שבע, פתח-תקווה, חולון, גבעתיים, מודיעין ועוד – ובכלל זה רשות נוספת ששמה אסור בפרסום, העומדת במרכז הפרשה שנחקרת כעת. מבין העסקאות שפרטיהן נחשפו עד כה, העסקה הבולטת היא העסקה עם עיריית רמת-גן, שהסכימה לשלם למעלה מ-2 מיליון שקל למיזם השיעורים הפרטיים של "ידיעות אחרונות" ואסייג.

לפי תחקיר של דוד ראדה ועמרי מניב ששודר בשנה שעברה בחדשות 10, כשנציגי yschool פנו לרשויות מקומיות בניסיון לשכנע אותן לרכוש מהם שירותים – אחד מאמצעי השכנוע היה הצעת סיקור חיובי בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות". "הבטיחו לנו סיקור חיובי, אבל אני לא עטתי על זה", אמר אז ג'קי ונונו, ראש מינהל החינוך לשעבר בעיריית עפולה, שסירב לעסקה.

גורם שהוגדר בתחקיר כעובד לשעבר ב-yschool הוסיף: "אתה בא לפגישה של יישום הסכם, מה שאנחנו מדברים בישיבה, זה מתי עושים את הכתבות ואיך אנחנו מקדמים את הכתבות כמה שיותר מהר". בהסכם עם עיריית רמת-גן, שנחשף באתר "העין השביעית", צוין שאם העירייה תארגן כנס בנושא חינוך ותקשוב – ב-ynet "יירתמו לטובת הכנס" ויעניקו לו חשיפה תקשורתית.

העדויות שהובאו בתחקיר חדשות 10, שהוכחשו על-ידי yschool, משתלבות עם גילויי "תיק 2000", שהמחישו את הנכונות לרתום את מערכות ynet ו"ידיעות אחרונות" לטובת האינטרסים העסקיים של המו"ל, נוני מוזס. השקת המיזם ב-2016 סוקרה בשלושת כלי התקשורת הבולטים של הקבוצה – "ידיעות אחרונות", ynet ו"כלכליסט". בידיעות ההן תואר אסייג כמי שמוביל את המיזם, למרות שכבר אז היתה "ידיעות אחרונות" בעלת השליטה ב-yschool.