בתחילת חודש יולי האחרון הודיעה הפרקליטות על סגירת תיקי החקירה של ראש עיריית טירת-כרמל אריה טל, סגן ומ"מ ראש העירייה מוריס אסייג, ואחיו – הבדרן והשחקן שלום אסייג. ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 חקרו את השלושה על רקע רכישת שירותים מ-yschool – מיזם שיעורים מקוונים של קבוצת "ידיעות אחרונות" וכמה שותפים, ששלום אסייג הוא אחד המרכזיים שבהם.

ההחלטה לסגור את התיקים בלי להגיש כתבי אישום הסירה את העננה שריחפה מעל ראש העירייה טל והאחים אסייג. אבל מבחינת עיריית טירת-כרמל, כך נראה, כל מה שקשור ליחסים עם yschool הוא עדיין בגדר חומר נפץ. הניסיון להשיג מהעירייה מסמכים ונתונים על הסוגיה – או לפחות הסברים ברורים – מדגים זאת.

בנובמבר 2019, זמן קצר אחרי שדווח כי המשטרה חוקרת את הקשר בין yschool לבכירי עיריית טירת-כרמל, פנינו לדוברות העירייה וביקשנו מידע בנושא. אחרי שהדובר, העיתונאי לשעבר יורם כרפיס, התעלם מפניית "העין השביעית", הוגשה לעירייה בקשת חופש מידע. בעירייה התבקשו למסור שורה של מסמכים ונתונים על השימוש בכסף ציבורי – כספי הארנונה של תושבי העיר – לרכישת שירותים מהמיזם של משפחת מוזס ושלום אסייג. ביקשנו הסכמים, פרוטוקולים שבהם נידונה ההתקשרות – וגם את הסכם ניגוד העניינים של מוריס אסייג, אחיו של בעל המניות שלום אסייג.

למחרת קיבלנו טלפון מעו"ד ערן ארבלי, היועץ המשפטי של עיריית טירת-כרמל והממונה על חופש המידע. עו"ד ארבלי מסר שבגלל חקירת המשטרה אסור לו לחלוק מידע על ההתקשרות עם yschool – ולפיכך הוא דוחה את בקשת חופש המידע באופן גורף. את הנימוק הרשמי קיבלנו לאחר מכן בכתב: "חשש לשיבוש הליכי חקירה". החוק אכן מאפשר לרשות שלטונית להימנע ממסירת מידע במקרים שבהם הדבר עלול לפגוע בחקירה. ידענו שאם החקירה תבשיל לכתבי אישום – המידע ממילא ייחשף. ואם היא תיסגר, נוכל להגיש את הבקשה מחדש. אז חיכינו.

שלום אסייג (צילום: דוד כהן)

שלום אסייג (צילום: דוד כהן)

חצי שנה עברה, והתיק נסגר. עילת הסגירה לא פורסמה רשמית. במחוז הצפוני של הפרקליטות מסרו לאתר "העין השביעית" כי הסיבה לכך היא "חוק ההמלצות הקטן" שעבר בכנסת ב-2018 על רקע חקירותיו הפליליות של ראש הממשלה בנימין נתניהו והטיל מסך עשן על עילות הסגירה של תיקים פליליים. בעקבות החוק, שאותו הוביל ח"כ דוד אמסלם מהליכוד, נאסר על המשטרה והפרקליטות לפרסם את עילות הסגירה של חלק גדול מתיקי החקירה.

לאורך תהליך החקיקה נטען שמדובר בניסיון לסייע לנתניהו במקרה שבו תיקיו הפליליים ייסגרו באמתלה של מחסור בראיות. נתניהו כידוע הועמד לדין בסופו של דבר – אך החוק כמובן נותר בעינו. כמה מהאנשים שנהנים ממנו הם פוליטיקאים שנחקרו בחשד לעבירות מתחום טוהר המידות – בהם ראש העירייה אריה טל וסגנו מוריס אסייג, שמייצגים בעיריית טירת-כרמל את מפלגת הליכוד.

העירייה אמנם הוציאה הודעה שלפיה עילת סגירת התיקים בפרשת yschool היתה חוסר אשמה – אבל בפרקליטות גרסו שהתמונה מורכבת יותר. שם מסרו כי תיקיהם של שלושת החשודים נסגרו בגלל יותר מעילה אחת – כלומר, לא כל התיקים נסגרו מחוסר אשמה. בפרקליטות סירבו למסור מידע מפורט יותר בנוגע לעילות סגירת התיקים בטענה שהחוק אוסר על כך.

זמן קצר אחרי ההודעה על סגירת התיקים הגשנו מחדש את בקשת חופש המידע. כעת, כשאין יותר חקירה שניתן לפגוע בה, לא היתה יותר הצדקה להימנע ממסירת המידע על ההתקשרות עם yschool. אך הבקשה החדשה נענתה בדממה. בירור עם הממונה על חופש המידע בעירייה, עו"ד ארבלי, העלה שהוא העביר את התפקיד לסגנו, עורך-דין בשם משה אליק.

אבל למרות שהתנאים השתנו, הבקשה שוב נדחתה באופן גורף. הפעם, הטיעון היה מפתיע: בעצם, מסר עו"ד אליק, "עיריית טירת-כרמל לא חתמה על הסכם התקשרות עם חברת yschool". לפיכך, טען הממונה חופש המידע, בקשת המידע אינה רלבנטית – ודינה להידחות.

התשובה הזאת לא עלתה בקנה אחד עם דיווחים מן העבר, שבהם נטען שהעירייה דווקא כן היתה מעורבת בהתקשרות עם yschool – כולל מסמכים שחשף כתב חדשות 13 עמרי מניב כשהחקירה נעשתה גלויה.

אחד המסמכים הללו הוא העמוד הראשון של חוזה בין yschool לעירייה (אם כי הוא אינו חתום). מסמך אחר הוא הודעת אימייל של מנהלת הכספים בבית-הספר התיכון ע"ש שיפמן בעיר, שממוען לראש העירייה טל: "מצ"ב חשבונית לפרויקט yschool שהעירייה אמורה להעביר. כפי שסוכם עם מר מוריס אסייג, הסכום ישולם לחברה עם העברת הכסף לחשבון שיפמן". מסמך שלישי הוא חשבונית של yschool שנרשמה לחובת בית-הספר, ועליה שרבט מישהו בכתב יד את המלה "למוריס".

הודעת האימייל של מנהל אגף החינוך בעיריית טירת-כרמל (לחצו להגדלה)

"על-פי בקשתו של ראש העיר". הודעת האימייל של מנהל אגף החינוך בעיריית טירת-כרמל (לחצו להגדלה)

מסמך נוסף הוא הודעת אימייל של מנהל אגף החינוך בעירייה, עמינדב וייס, לגבי תקצוב ההתקשרות. ההודעה נשלחה לבית-הספר עם העתק לגזבר העירייה, ונכתב בה כך: "על מנת שאוכל לטפל בהחזר כספים לבית-הספר, על-פי בקשתו של ראש העיר, אבקש לצרף הסכם חתום עם חברת וואי סקול לימודים מקוונים בע"מ + דרישת תשלום מן העירייה".

חלק ניכר ממאמצי השיווק של מיזם yschool הופנה לרשויות מקומיות. תחקיר של עמרי מניב ודוד ראדה, שהסתייעו בעיתונאי תומר אביטל ומיזם "100 ימים של שקיפות", העלה ב-2018 שבחלק מהעסקאות נציגי yschool הציעו לרשויות סיקור חיובי בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות" בתמורה לחתימה על עסקת שיעורים מקוונים.

"הבטיחו לנו סיקור חיובי, אבל אני לא עטתי על זה", אמר בתחקיר ראש מינהל החינוך לשעבר בעיריית עפולה, ג'קי ונונו, שסירב לעסקה. גורם שהוגדר בתחקיר כעובד לשעבר ב-yschool הוסיף: "אתה בא לפגישה של יישום הסכם, מה שאנחנו מדברים בישיבה זה מתי עושים את הכתבות ואיך אנחנו מקדמים את הכתבות כמה שיותר מהר".

בפרסומים על החקירה בעיריית טירת-כרמל, ראוי להדגיש, צוין שהחקירה התמקדה בחשד למעורבות של סגן ראש העירייה מוריס אסייג בעסקה עם חברה שאחד מבעלי המניות המרכזיים בה הוא אחיו, שלום אסייג. לפי נתוני רשות התאגידים, מוריס אסייג מכהן מאז 2007 ועד היום כדירקטור בחברת ההפקות של אחיו שלום – הגוף שבאמצעותו מוחזקות מניותיו של הבדרן ב-yschool.

בתחקיר של חדשות ערוץ 10 מלפני כעשור נטען כי ראש העירייה טל העביר לחברת ההפקות של שלום אסייג כ-1.8 מיליון שקל עבור שירותי דוברות, שסופקו לו על-ידי מוריס אסייג. לאחר נצחונו בבחירות שהתקיימו לאחר מכן, ב-2013, מינה טל את מוריס אסייג לתפקיד סגנו וממלא מקומו.

"לא רוצה להקשיב לך. אני לא רוצה להקשיב"

גם אם נכונה הטענה שלא התקיימה התקשרות כספית ישירה בין העירייה ל-yschool, המסמכים שנחשפו בחדשות 13 מעלים אפשרות הגיונית שלפיה בעירייה הוציאו כספים ציבוריים כדי לכסות את עלות העסקה עם המיזם – או לפחות דנו בכך. ואם לא די בכך, המסמכים מצביעים על מעורבות ישירה של שני החשודים לשעבר, ראש העירייה טל וסגנו אסייג.

הפנינו את הממונה על חופש המידע אל המסמכים הללו וביקשנו ממנו להסביר את הפער בינם ובין הסירוב הגורף שלו למסור מידע בנושא. הבהרנו לו שחלק מהמידע שביקשנו לא בהכרח נוגע להתקשרות ישירה בין העירייה ל-yschool, אלא גם להתקשרויות של גופים אחרים – שבוצעו לכאורה תוך מעורבות של העירייה. הממונה, עו"ד אליק, נמנע מלהסביר את הפער וחזר על ההסבר התמציתי שמסר: "עיריית טירת-כרמל לא חתמה על הסכם התקשרות עם חברת yschool".

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של "העין השביעית", כתב לו בתגובה: "גם אם העירייה לא חתמה על ההסכם, ככל שתקצבה אותו או דנה בו, יש למסור מידע זה. האם לטענתכם לא היה תקצוב הנוגע להתקשרות זו מטעם העירייה? האם לא נערך דיון כלשהו בפורום כלשהו של העירייה בהתקשרות כזו ובהוצאות ובתשלומים הנלווים לה?". הממונה על חופש המידע השיב: "עיריית טירת-כרמל לא תקצבה את הפרויקט, לא דנה בו, והפרויקט לא עלה לדיון במועצת העיר".

עו"ד מן, בתגובה, שלח לממונה על חופש המידע עותקים של המסמכים שנחשפו בחדשות 13, וביקש ממנו להסביר את הסתירה בין תשובותיו לתוכן המסמכים. הממונה סירב למסור הסברים, וחזר על הקביעה שלפיה לא היתה כל התקשרות בין yschool לעירייה. לטענתו, המסמכים אינם משנים את עמדת העירייה ו"בוודאי שאין בהם בכדי להעיד על סתירה כלשהי".

מוריס אסייג, סגנו של אריה טל בעיריית טירת-כרמל ואחיו של שלום אסייג, מתוך תחקיר של חדשות ערוץ 10 (צילום מסך)

מוריס אסייג, סגנו של אריה טל בעיריית טירת-כרמל ואחיו של שלום אסייג, מתוך תחקיר של חדשות ערוץ 10 (צילום מסך)

ההתכתבויות עם הממונה על חופש המידע יצרו רושם שמישהו בעיריית טירת-כרמל מעוניין להסתיר מידע על הפרשה שהולידה חקירת משטרה. שיחת טלפון שקיימנו עם הממונה בניסיון לקבל הסברים רק חידדה את הרושם העגום. "אין שום אי-הבנה", התעקש עו"ד אליק. "בוא אני אעשה לך את זה קל: אני הייתי ברור, לגמרי ברור. לא היתה שום התקשרות של עיריית טירת-כרמל עם yschool. העניין נבחן על-ידי המשטרה, התיק נסגר".

לא זו הנקודה.

"מה, אני לא מספיק ברור?".

כן. בוא אני אסביר לך למה אתה לא ברור.

"אז אני אומר לך שאין לי יותר מה להוסיף. זה מה שיש".

בוא תקשיב לי לפחות.

"לא רוצה להקשיב לך. אני לא רוצה להקשיב".

למה לא?

"זה מה שיש. אני הייתי ברור. יותר מזה אין לי מה להוסיף".

אני משקף לך שלא היית ברור. אני רוצה להסביר לך מה לא הובן.

"זו כבר בעיה שלך, אני לא יודע להסביר יותר טוב. זה מה יש".

אז אני אומר לך מה לא היה מובן בהסבר שלך: אני לא אומר לך שבהכרח היה הסכם בין העירייה ל-yschool. אני אומר שלכאורה היה חוזה בין yschool לבית-הספר שיפמן, ושהכסף הזה לכאורה יצא מתקציב העירייה.

"אז יש טעות בידך".

המסמך מזויף?

"אתה אומר שיש לך מסמך, לך תעשה איתו מה שאתה מבין".

שלחתי לך את המסמך, שפורסם בחדשות 13. אם הוא מזויף, אני רוצה לדעת שהוא מזויף.

"אז תפנה לחדשות 13, מה אתה רוצה ממני?".

אני פונה אליך. אתה יודע אם הכסף הזה יצא מהעירייה.

"אז אני הסברתי את עצמי. אם אתה מעוניין שאני אחזור בפעם העשירית, אז אני חוזר בפעם העשירית: לא היתה שום התקשרות בין עיריית טירת-כרמל לחברת yschool".

אבל לא על זה שאלתי.

"אני מסיים את שיחתי".

משה, זה נראה רע מאוד. זה נראה כאילו אתם מנסים לכסת"ח למרות שהחקירה נסגרה. ואתה שומר סף, אתה אמור למנוע דברים כאלה.

"אל תטיף לי מוסר ואל תלמד אותי מה המקצוע שלי".

אז בוא תענה עניינית. יצא כסף מהעירייה עבור ההתקשרות של בית-הספר שיפמן עם yschool?

"אתה שוגה".

אני לא שוגה, אני שואל אותך.

"מה שהיה לי לענות עניתי לך. מעבר לזה אין לי מה להוסיף".

השיחה עם הממונה על חופש המידע, שהוא כאמור גם סגן היועץ המשפטי בעירייה, לא סיפקה תשובות לשאלות. אם העירייה לא חתמה על החוזה עם המיזם של "ידיעות אחרונות" ושלום אסייג – מה פשר החוזה הבלתי חתום שפורסם בחדשות 13? ואם כסף ציבורי של תושבי טירת-כרמל באמת לא הגיע איכשהו ל-yschool, מדוע גורמים בבית-הספר ובעירייה סבורים שהיה סיכום כזה – ושראש העירייה אריה טל וסגנו מוריס אסייג מעורבים בכך? ואם המסמכים מזויפים או כוללים מידע שגוי, והפרסומים בתקשורת מסולפים, מדוע העירייה לא מתייצבת ומפרסמת את גרסתה המלאה והרשמית לאירועים?

מאז סיום החקירה וההודעה על סגירת התיקים עברו כבר כמעט ארבעה חודשים. ראש העירייה אריה טל, סגנו מוריס אסייג ושלום אסייג לא יועמדו לדין. אבל ההתעקשות הבלתי מוסברת של עיריית טירת-כרמל להסתיר מידע מעלה את האפשרות שמבחינתם, הקשרים עם yschool מקבוצת "ידיעות אחרונות" הם עדיין עניין שחשיפתו לעין הציבורית עשויה להזיק להם.

דובר העירייה, יורם כרפיס, לא השיב לפניית "העין השביעית".