גם בשבוע שעבר שולבו מעט מאוד דוברים ומרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בערוצים המרכזיים של ישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל. בשבוע שעבר, שיעור הייצוג של החברה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה היה כה נמוך שאפילו שלוש התוכניות שהגיעו לפסגת טבלת מדד הייצוג הציגו שיעורי ייצוג חד-ספרתיים, אף שהחברה הערבית בישראל מונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

המהדורה האחרונה בהחלט של "יומן" בערוץ 1, תוכנית הדגל של מחלקת החדשות בטלוויזיה הישראלית, הגיעה למקום הראשון בטבלה עם שני דוברים ערבים, שהיוו כ-8% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית (מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017).

שני הדוברים נכללו בכתבה שהכין ריאד עלי על פרופ' אחמד עיד, ממדליקי המשואות ביום העצמאות. לצד פרופ' עיד עצמו התראיינה בכתבה גם בתו, נדין עיד (שאמרה למצלמה כי היא אינה רואה עצמה כערבייה). את המהדורה האחרונה של "יומן" הגישה תמר אלמוג וערך קובי פרנג'י.

מהשבוע הנוכחי ואילך לא נוכל לצפות עוד ב"יומן". כמו יתר תוכניות החדשות והאקטואליה של רשות השידור, גם "יומן" תפסיק את שידוריה, וזאת בשל סגירת רשות השידור ופתיחת שידורי תאגיד השידור הישראלי. "יומן" בפרט, ותוכניות רבות אחרות של ערוץ 1 ורשת ב', הגיעו לשיעורים גבוהים יחסית של ייצוג החברה הערבית בישראל מאז הושק מדד הייצוג בתחילת 2016. ב"יומן" שלחו דרך קבע את ריאד עלי להכין כתבות מגזין על הנעשה בחברה הערבית. בתוכניות אחרות בערוץ 1 ורשת ב' מצאו לנכון לשלב מספר גבוה יחסית של דוברים ומרואיינים ערבים, בלי קשר לשאלה האם העיתונאי שיושב באולפן הוא יהודי או ערבי.

חרף איום הסגירה שריחף כל העת ממעל, ולמרות שרבים מהעובדים בערוץ 1 וברשת ב' פעלו בשנתיים האחרונות מתוך מצוקת כוח אדם קשה ובחוסר ודאות לגבי עתידם האישי, בכל זאת הצליחו בשידור הציבורי לשלב בממוצע יותר מרואיינים ערבים מאשר בתוכניות השידור המסחרי בישראל. על כך מגיע לעובדי הערוץ הראשון ורשת ב' ציון לשבח. יש לקוות כי בתאגיד השידור הישראלי יאמצו את המגמה הזו, ויקרבו עוד יותר את שיעור הייצוג של הדוברים והמרואיינים הערבים לשיעורם באוכלוסיית המדינה.

"ערב חדש" של הטלוויזיה החינוכית, שגם עתידה אינו ברור, הגיעה בשבוע שעבר למקום השני בטבלת מדד הייצוג, עם שני מרואיינים ערבים מתוך 26, שהיוו גם כן כ-8%. דובר ערבי אחד נכלל בכתבה על פרויקט ההנצחה "אחד חסר" של בית-הספר רימון, שכן אחד הנופלים היה ערבי מג'וליס, ואביו התראיין לכתבה. חבר-הכנסת לשעבר טאלב א-סאנע העניק ראיון לתוכנית מהאולפן בירושלים, וזאת כחלק מסיקור המפגש בין נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ ליו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. את "ערב חדש" הגישו בשבוע שעבר דן מרגלית, אראל סג"ל, ליטל שמש ושרה ב"ק, וערכו בינה לוז, נועה רנן ושמואל כורזים.

ב"פגוש את העיתונות" של ערוץ 2, אחרי שלוש תוכניות רצופות שבהן השתתפו דוברים ומרואיינים יהודים בלבד ובסך הכל בפעם החמישית מאז תחילת השנה, השתתף בשבוע שעבר גם דובר ערבי. ח"כ זוהיר בהלול קיבל את הזכות לקחת חלק בדיון על תאגיד השידור הציבורי. את התוכנית הגישה רינה מצליח וערך דן שחורי.

בסך הכל, רק 52 מתוך כ-2,800 דוברים ומרואיינים שהשתתפו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת הערוצים המרכזיים (ערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל) היו ערבים. נתון זה שווה ערך לשיעור ייצוג משוקלל של כ-1.9% – נתון נמוך גם בהשוואה להדרה המאפיינת את התקשורת הישראלית. מבט על מצב הייצוג בחודשים האחרונים מעלה כי מאז תחילת השנה, אז נרשמו שיעורי ייצוג גבוהים על רקע אירועי אום אל-חיראן, חלה ירידה במספר הדוברים והמרואיינים הערבים.

שיעור הייצוג הממוצע בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים, ינואר-אפריל 2017

בשבוע שעבר, כאמור, ההדרה היתה חריפה במיוחד. עשר מתוך 23 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות ששודרו נעדרו לחלוטין דוברים ומרואיינים ערבים. בראש טבלת האפסים, שמונה מדי שבוע את התוכניות שהדירו לחלוטין ערבים, ניצבת "חמש בערב" של ערוץ 10, שהגישו רפי רשף ואריק וייס וערך ניר נוימן, וזאת בשל המספר הגבוה יחסית של כלל המרואיינים בתוכנית.

אחריה, בסדר יורד, התוכניות הבאות: "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, שמגיש ניב רסקין ועורכים דן דובין ומירון ששון; "שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10, שערכה גילי ברוש; "תוכנית חיסכון" של ערוץ 2, שמגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש; "חשבון יומי" של ערוץ 1, שהגישה מרב מילר וערך נחום סער; "המגזין" של ערוץ 10, שהגישה אושרת קוטלר וערכו ניר בכר והדר שיפר; "המוסף", שהגישה גאולה אבן וערכו ישי צ'רניאק ואדי אהרונוף; "חדשות השבת", שהגישה רדיר כמאל-מריח וערך אלון מזר; "המטה המרכזי", שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק; ו"חדשות סוף השבוע", שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר וגידי ויניש.

בעשר התוכניות המרכזיות הללו השתתפו בשבוע שעבר בסך הכל למעלה ממאתיים דוברים ומרואיינים שונים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

גם אל "שולחן השבת", הבדיקה השבועית שמתמקדת בחברי הפאנל של תוכניות יום שישי בערב, לא הוזמן אף ערבי. זהו השבוע השמיני ברציפות שהדיונים בתוכניות "אולפן שישי", "יומן" ו"שישי" מתנהלים בקרב יהודים בלבד. למעשה, ב"שישי" של ערוץ 10 שומרים על מאזן מושלם של 0% ערבים בפאנלים המרכזיים של כל התוכניות ששודרו השנה.

מחישוב ממוצע התוכניות המרכזיות בכל ערוץ וערוץ עולה כי ערוץ 1 של רשות השידור סיים את השבוע שעבר, השבוע האחרון שבו מחלקת החדשות שלו פעלה באופן מלא, עם שיעור ייצוג מעט גבוה יותר מכל יתר הערוצים. ערוץ 2 מדורג במקום השני, ורשת ב' במקום השלישי. גלי-צה"ל וערוץ 10 סוגרים את טבלת הערוצים. ערוץ 10 מדורג במקום האחרון בפער ניכר מכל היתר.

מבדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה עולה כי מבין 52 הדוברים והמרואיינים הערבים שבכל זאת הצליחו להשתחל לתוכניות החדשות והאקטואליה בשבוע שעבר, קרוב למחצית מהם הופיעו באייטמים שעסקו ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל או ביום העצמאות.

האייטמים על יום העצמאות שבהם השתתפו ערבים עסקו, באופן טבעי, בהדלקת המשואה של פרופ' אחמד עיד. האייטמים על יום הזיכרון בהשתתפות ערבים עסקו בעיקר בסיפוריהם של חללי צה"ל דרוזים.

באופן מעניין, ברשת ב' של קול-ישראל פורסמו יותר אייטמים על חללים ערבים עם יותר דוברים ומרואייינים ערבים מאשר בגלי-צה"ל. ברשת ב' התפרסמו בשבוע שעבר חמישה אייטמים על חללי צה"ל ערבים, שכללו שבעה דוברים שונים. בערוצים 1 ו-2 התפרסמו שני אייטמים עם ארבעה דוברים בסך הכל בכל ערוץ, ואילו בגלי-צה"ל התפרסמו בשבוע שעבר רק שני אייטמים על חללי צה"ל ערבים, ובהם התראיינו יחדיו שני דוברים ערבים.

בטבלת התוכניות המלאה בולט כי בשבוע שעבר לא היתה תוכנית מרכזית אחת עם יותר משני דוברים או מרואיינים ערבים. אפילו לא בתוכניות שכללו כמאה דוברים ומרואיינים, כמו "מבט" של ערוץ 1, "הבוקר הזה" של רשת ב' או המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 30.4–6.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 30.4–6.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה