עסקת התוכן השיווקי בין משרד התחבורה לחברת קשת היא הגדולה ביותר שנחשפה עד כה בין גוף ממשלתי לכלי תקשורת: תמורת כ-3 מיליון שקל קיבל השר ישראל כץ נוכחות בולטת בשלל תוכניות אקטואליה ששודרו בערוץ 2 ועלו לאתר mako. כשדווח כאן על העסקה לראשונה, לפני שנה וחצי, טענו אנשיו של כץ כי השר לא היה מעורב כלל בניהול הקמפיין – ואולם, מסמך פנימי שנחשף כעת לראשונה מציע כי כץ דווקא כן היה מעורב במגעים עם קשת.

העסקה בין משרד התחבורה לקשת, שבמהלכה אף ניסו במשרד לשלם עבור שילוב מסרים ממשלתיים בתוכנית "ארץ נהדרת" (ונענו בשלילה), יצאה לפועל בחודשים הראשונים של 2014. לצד מסרים בנושא הקמפיין – צמצום השימוש בטלפונים סלולריים בזמן הנהיגה – העניקה קשת לכץ שלושה ראיונות טלוויזיוניים: בתוכנית הבוקר, בתוכנית "חי בלילה" וב"סרט תיעודי" ממומן בהנחיית גלית גוטמן, ששודר בפריים טיים. בנוסף פורסם באתר mako טור בחתימת כץ.

השימוש בכספי המשרד הממשלתי לקידום עצמי עומד בסתירה להוראות היועץ המשפטי לממשלה והחשב הכללי במשרד האוצר, האוסרים על שרים להשתמש בתקציבי הפרסום של משרדיהם באופן זה. על רקע זה טענו במשרד התחבורה, בתגובה שנמסרה ל"העין השביעית", כי השר "כלל לא היה מעורב בניהול הקמפיין".

ואולם, ממסמכים שטרם התפרסמו עד כה עולה תמונה אחרת. בשנה שעברה, במענה לבקשת חופש מידע שהגישה עמותת "הצלחה", נמסרו ממשרד התחבורה תדפיסים של יומני הפגישות של מנכ"ל המשרד לשעבר, עוזי יצחקי. מעיון במסמכים עולה כי ב-2 בינואר 2014 נפגשו השר כץ והמנכ"ל עם "נציגי קשת" בלשכת השר בתל-אביב. בחודש שלאחר מכן ביקשה קשת מהרשות השנייה לאשר לה לקבל כסף ממשרד התחבורה עבור שילוב המסרים בשידורי ערוץ 2 – ובמרץ 2014 אושר הקמפיין ועלה לאוויר.

עד כמה היה השר כץ מעורב בהתקשרות שהניבה לו טור אישי ושלושה ראיונות נוחים בערוץ הטלוויזיה הנצפה בישראל?

מהחוזה שנחתם בין הצדדים, שנחשף כאן בשנה שעברה, עולה כי קשת העניקה למשרד הממשלתי זכות וטו על תוכן הפינות הממומנות, שחלקן שודרו בשידור חי – וכי בחברת קשת התחייבו להעביר מראש לאנשיו של כץ תכנים מערכתיים וליין-אפים כדי לקבל אישור לשדרם. "קשת מתחייבת לא לעלות לשידור את התוכנית/פינות לפני שלפ"מ + המשרד ראו את החומרים", הובהר בחוזה, בין היתר.

כיצד נולדה ההתחייבות הבעייתית הזאת, ועד כמה היה השר כץ מעורב בהתקשרות שהניבה לו טור אישי ושלושה ראיונות נוחים בערוץ הטלוויזיה הנצפה בישראל? בעקבות גילוי דבר הפגישה בין השר לבין נציגי קשת הגישה עמותת "הצלחה" בשיתוף עם "העין השביעית" בקשת חופש מידע נוספת, שבה התבקש המשרד הממשלתי למסור את פרוטוקולי הישיבה, את סיכומה ואת החומרים שהוצגו בה, כמו גם את שמותיהם של נציגי קשת שנכחו בה.

הבקשה, שהוגשה בחודש מרץ 2016, זכתה למענה סופי רק כעבור למעלה משנה, ותוך הפרת הוראות חוק חופש המידע, המחייב לטפל בפניות בתוך כחצי שנה לכל היותר. מהתשובה, שנמסרה רק בשבוע שעבר, עולה כי במשרד התחבורה איבדו את המידע על תוכנה של הפגישה בין כץ לנציגי קשת.

"המידע המבוקש לא אותר", מסרה הממונה על חופש המידע במשרד, אפרת קילשטוק. דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, נשאל גם הוא לגבי הפגישה עם נציגי קשת, ומסר ל"העין השביעית" כי הוא אינו זוכר את תוכנה. "זה לא בהכרח מה שאתה חושב", אמר.

משרד התחבורה: "השר השתתף בפגישה מקצועית"

לאחר פרסום הכתבה מסר דובר משרד התחבורה את התגובה הבאה: "השר כץ לא היה מעורב בשום דרך בהתקשרות עם ערוץ 2. הכל בוצע על-ידי הנהלת המשרד, בהתאם לחוק ולאישורים הנדרשים. השר השתתף בפגישה מקצועית לגבי התכנים ודרך ההסברה של הקמפיין החשוב נגד שימוש במסרונים בזמן הנהיגה, ולכן גם ברור שנטל חלק בהעברת המסר בתוכנית עצמה" (הכוונה לסרט הממומן ששודר בפריים טיים).

"השר השתתף בפגישה מקצועית לגבי התכנים ודרך ההסברה של הקמפיין החשוב נגד שימוש במסרונים בזמן הנהיגה, ולכן גם ברור שנטל חלק בהעברת המסר בתוכנית עצמה"

עוד הוסיף הדובר כי "הטענות לגבי הופעות נוספות בתמורה הן נלעגות, לשר כץ יש פניות בלתי פוסקות והזמנות פתוחות להופעה בתוכניות הבוקר והלילה בערוצים השונים וכן פניות להופעה בכלי תקשורת רבים, אותן כמעט ואינו מממש, ולכן הניסיון לקשור בין הדברים הוא מופרך לחלוטין". חרף הצהרה זו, ראוי להזכיר כי מראייניו של כץ הציגו את הראיונות עמו כחלק מהפרויקט המשותף עם משרד התחבורה.

"יצוין", הוסיף הדובר, "כי הנושא עצמו של מניעת שימוש במסרונים בזמן נהיגה הוא אחד החשובים ביותר במאבק בתאונות בדרכים, והוא לא בגדר פרסומות למשרד התחבורה".

בחברת קשת בחרו לא להגיב לדברים.

* * *

ביומני הפגישות של מנכ"ל משרד התחבורה ניתן לעיין כאן (חלק א') וכאן (חלק ב'). במסמכים נוספים שנמסרו ממשרד התחבורה ניתן לעיין בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת "הצלחה"