נראה כאילו לא היה גורם במדינה שלא התייחס לשריפה הגדולה שפרצה השבוע בבתי-הזיקוק בחיפה. אלא שבכל מאות הידיעות והדיווחים שקראתי ושמעתי לא נתקלתי בשום גורם שהעלה את שאלת האחריות של בעל הבית, או לפחות התעניין מה יש לו להגיד בנושא.

כידוע, בעל הבית של מתחם בז"ן אינו יונה יהב. גם לא המשרד להגנת הסביבה או רשות הכבאות וההצלה. את כל אלו שמענו בהרחבה, אבל אף אחד לא שמע את קולו של בעל הבית, עידן עופר. עופר הוא מנהל קבוצת האחים העופר, השולטת באמצעות החברה לישראל בבתי-הזיקוק (בז"ן). עידן עופר היה איש העסקים העשיר ביותר בישראל, עד שהעתיק לפני שלוש שנים את מקום מגוריו ללונדון – בין היתר מסיבות מס, נכתב בעיתונות הכלכלית.

נכון, שמענו את מנכ"ל בז"ן אבנר מימון, שאמר לקרן נויבך ברשת ב' שהשריפה שפרצה היא חלום הבלהות של כל בית-זיקוק, שקשה מאוד לכבות בעירה של מיכל "מתקופת המנדט" כמו זה שנדלק. אולי שווה לשאול את בעל הבית, האם גם בבתי-זיקוק בלונדון ישנם מתקנים פעילים בני 70 שנה? באותה הזדמנות כדאי גם לתהות: האם הוא הסתובב אי פעם במתחם שבשליטתו? או לפחות מאז שהחלו לצוץ במתחם הזה עוד ועוד תקלות, איזה לפיד בוער שמשחרר לאוויר מאות טונות של חומרים מסוכנים.

ואם עופר אינו זמין לשיחה, אולי חברי העיתונאים ישאלו את הנהלת החברה, מתי לאחרונה היה פה בעל הבית וראה את הדברים בעיניים? מה הוא באמת יודע על המתקן שהוא מחזיק פה ומסכן מאות אלפי תושבים של מטרופולין שלם? כי אולי, אם היה מודע אישית, ממקור ראשון, לכל הבעיות, היה דואג להשקיע את הכספים הרבים שהוא מרוויח מהמפעל כדי לנסות ולמנוע את התקלות החוזרות ונשנות בו ואת הסיכון הרב שהן מהוות לציבור הגדול שחי מסביב ולעובדים הרבים במתחם עצמו.

הרי המפעל חילק בחודש שעבר דיבידנד של 85 מיליון דולר. אולי הסכומים האלה יכלו לכסות עוד כמה תיקונים ודליפות של מיכלים ישנים במתקן המיושן? יכול להיות שאם התקשורת היתה מכריחה את בעל הבית להיות יותר מעורב, המנכ"ל מימון לא היה צריך להתעורר בבוקר נר ראשון של חנוכה לתוך חלום בלהות? אולי מימון היה מקבל מבעל הבית דמי חנו[ק]ה – כדי לבנות מיכלים חדשים במתקן.

כל בעל בית יודע שכאשר יש תקלה בגג, בדוד או במיכל הניאגרה בבית שבבעלותו, הדיירים באים אליו ומבקשים ממנו לקחת אחריות ולתקן את התקלה. אבל במקרה של בז"ן נוצרה מעין הפרדה תדמיתית בין הבעלים ובין המציאות הנפיצה והמסוכנת. אם עידן עופר היה מתגורר בחיפה, אולי הדברים היו מתנהלים אחרת, אבל הוא בלונדון. אז נכון, לונדון לא מגיעה לחיפה, אבל בכוחה של התקשורת להביא את חיפה אל לונדון, אל עופר.

ליאורה אמיתי מלמדת במרכז להנהגת הבריאות, לשעבר מנהלת הקואליציה לבריאות הציבור ועמותת אזרחים למען הסביבה, המובילה קמפיין להצלת מפרץ חיפה