התוכנית ה-72 במספר של "קול העין", תוכנית הרדיו של "העין השביעית" וקול-הקמפוס, עוסקת בשתי תעשיות חזקות המקיימות יחסים מורכבים עם העיתונות הישראלית: תעשיית הנשק ותעשיית המזון. השבוע באולפן: המנחים איתמר ב"ז, נמרוד הלברטל ואלעד מן.

המרואיין הראשון שעולה לשידור הוא עו"ד איתי מק, פעיל לחשיפת תעשיית הנשק הישראלית והייצוא הבטחוני של מדינת ישראל. השיחה עמו מתקיימת בעקבות החלטה שקיבל לאחרונה בית-המשפט העליון, שבה נדחתה בקשתו להורות למשרד הביטחון לחשוף מידע על עסקאות שביצעה ישראל במהלך מלחמות יוגוסלביה, לפני כשני עשורים.

לדברי עו"ד מק, היחס הציבורי לתעשיית הנשק המקומית, ששרויה ברובה בצללים, הוא כזה של ביצה ותרנגולת: משום שהמידע בעניין הוסתר מהציבור באופן כמעט גורף במשך עשרות שנים, הציבור אינו מגלה כמעט עניין בפרטי העסקאות.

ומה באשר לעיתונות, שתפקידה לחשוף את מה שהשלטונות מסתירים? "מצד העיתונאים זה דורש התעמתות עם הממסד בנקודה הכי רגישה", הוא אומר. "העסקאות שאנחנו מדברים עליהן מעמידות בסימן שאלה את ערכי המדינה, את עמידתה בהוראות החוק הבינלאומי ואת הנרטיב שאנחנו ניזונים ממנו יום-יום, שהתחזק בתקופת נתניהו – הנרטיב של השואה ושל תפקידה של מדינת ישראל. הנרטיב הזה מתנגש כשאנחנו מדברים על ייצוא של נשק לביצוע פשעי מלחמה".

המשך התוכנית מוקדש להמלצותיה של "ועדת האסדרה לתזונה בריאה", גוף שהקים משרד הבריאות כדי לשנות את הרגלי התזונה של אזרחי ישראל – בין היתר באמצעות צמצום הביקוש למוצרי מזון מזיקים ועידוד תעשיית המזון להפוך מוצרי צריכה בסיסיים לבריאים יותר. לצד המלצות על סימון של מוצרים עם שיעורים גבוהים של סוכר, מלח ושומן רווי, דו"ח הוועדה גם מציע להגביל פרסום של מוצרי מזון מזיקים.

פרופ' איתמר גרוטו, שבקרוב ימונה למשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הוא אחד מחברי הוועדה. בשיחה עמו הוא מפרט אילו הגבלות מבקשת הוועדה להחיל על הקמפיינים הפרסומיים של חברות המזון, ומה דרוש כדי שייכנסו לתוקף. פרופ' גרוטו מודה כי ההמלצות בנוגע להגבלת הפרסום אינן פרטניות כמו אלה העוסקות בסימון אריזות המוצרים, למשל, ומכיר בקשיים הצפויים למדינה אם תנסה לאכוף הגבלות מסוג זה – למשל בפרסומות סמויות או בזירה המקוונת.

בהמשך התוכנית עולות לשידור מיקי חיימוביץ', מגישת התוכנית "המערכת" בערוץ 2, והדיאטנית דורית אדלר, חברת הפורום לתזונה בת-קיימא, שעקבו אחר עבודת הוועדה. "בגדול, ההתייחסות למזון מזיק צריכה להיות די דומה להתייחסות לסיגריות – צריך להיות איסור פרסום בצורה מאוד גורפת", אומרת אדלר בנוגע לסוגיית הפרסום.

חיימוביץ', בהמשך השיחה, מתייחסת לאופן שבו סיקרה העיתונות את עבודת הוועדה. "יש כאן משהו מעניין: את עיקר הסיקור בנושא הזה הובילה התקשורת הכלכלית, עיתונים כמו 'דה-מרקר' ו'כלכליסט'", אמרה. "בשבוע שעבר יצא לי לצפות במהדורת החדשות של ערוץ 2, והתאכזבתי לגלות את הכתבה שסיקרה את ההמלצות הסופיות של ועדת האסדרה בדקה הארבעים-משהו של המהדורה. בעיניי, זה צריך היה לפתוח את המהדורה. זה דבר שצריך לתפוס כותרות ראשיות".

בסיום התוכנית מזמינים המנחים את המאזינים להגיע לערב ההצדעה לאתר "העין השביעית", שיתקיים ביום ראשון, 27.11, במועדון הבארבי בתל-אביב. פרטים נוספים כאן.

* * *

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.