לרגל יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים הכריז אתר nrg על שינוי במדיניות הסיקור של נפגעות ונפגעי אלימות מינית. העורך הראשי של האתר, אלעד טנא, שוחח על כך עם נמרוד הלברטל ואורן פרסיקו בתוכנית "קול העין" ביום חמישי האחרון (26.11.15).

"הקרדיט הוא לעורכת פלורית שויחט, עורכת בדסק, שדחפה אותנו לנושא", אומר טנא. "היום השנתי למאבק באלימות נגד נשים היה יום מתאים להשיק את סדרת הכתבות שאנחנו מעלים בנושא, ומעבר לכך להודיע על שינוי במדיניות של האתר בנוגע לסיקור תקיפות מיניות".

טנא מסביר כי בשל החיסיון שחל על קורבנות עבירות מין, "נוצר צורך בתמונות אילוסטרציה להמחשה. מה עשו כלי התקשורת – ואני לא מאשים, ככה כולם היו וגם אנחנו עד אתמול – לכלי התקשורת יש בנק תמונות, שבו יש כל מיני תמונות שבהן נראות בעיקר נשים מגוננות על הראש שלהן ובוכיות, וגם ילדים בכתבות פדופיליה ולעתים גם גברים שמותקפים, כשהדגש הוא על הקורבן.

"מומחים ומחקרים שחקרו את העניין זה לעומק מגלים שהמסר שעובר מתמונות כאלה הוא פשוט מסר של קורבנוּת, של אשמה, של בושה של הקורבנות. אנחנו בוחרים כרגע לנסות לשדר מסר שמעביר את האחריות ואת הזרקור לתוקף. הזמנו צלם ותמונות שקנינו, שבהם הזרקור מופנה אל התוקף. רואים את התוקף ופחות את האשה המגוננת על הפנים".

אלעד טנא (צילום: אריק סולטן)

אלעד טנא (צילום: אריק סולטן)

החלטתם גם לשנות את הגישה בראיונות עם קורבנות עבירות מין.

"כן, זה פרויקט גדול, וכל יום אנחנו מעלים הרבה כתבות לאתר, אז אני באמת מקווה ומתפלל שאנחנו לא ניפול, אבל אנחנו מנסים עכשיו לייצר במערכת איזשהו קוד שכבר תלוי פה בדסק, שקודם כל מורכב משינוי בנק התמונות, ואנחנו גם מנסים לדווח בצורה יותר מאופקת, לחשוף פחות מיניות וכמובן להיצמד לדיווח העיתונאי. יש הרבה דברים שראויים לפרסום, אבל לחפש את הדברים שהם יותר מהותיים לצורך הידיעה".

תפסידו קליקים, לקחתם בחשבון, אני מניח.

"יש כל מיני צורות להביא קליקים. הייתי השבוע בפאנל בכנס העיתונות ודובר על זה שאתרים שלא מראים סנאף ופורנוגרפיה מפסידים. ונתתי כמה דוגמאות לידיעות שזכו להמון שיתופים, והן לאו דווקא ראשים כרותים של דאע"ש וסנאף וידיעות מיניות. אנחנו לוקחים בחשבון שתפארתנו לא תהיה בנושא הזה".

ב-nrg גם לא מעלים סרטונים של חיסולים ונטרולים, כמו שקוראים לזה?

"הקלטת חטיפת שלושת הנערים שהופצה אחרי האירוע, שבה שמעו את הרגעים האחרונים שלהם, חשבנו שהיא עיתונאית וחשובה לפרסום. מצד שני, אני חשבתי שיותר נכון להציג את זה בטקסט ולא להשמיע את הרגעים האלה – גם מתוך כבוד לנערים. ולקחנו פה החלטה לפרסום פחות מצמרר".

אבל בימים האלה, כשיש סרטונים של נטרולים?

"לא אמרנו שלא נעלה אף סרטון. בכל מקרה צריך לשקול את החשיבות העיתונאית שלו, ואני לא רוצה לומר קטגורית שלא נראה את זה. אבל אנחנו כן דורשים מכל עורך לטשטש, והטשטוש פה הוא מהותי. לא יראו ראשים כרותים".

"משנים סיקור, משנים מסר: nrg מתמקד בתוקפים" (צילום מסך)

"משנים סיקור, משנים מסר: nrg מתמקד בתוקפים" (צילום מסך)

נחזור ברשותך לסיקור עבירות המין. מיהם האנשים שגיבשו את הרעיונות שמאחורי הקוד?

"פלורית הגיעה אלי וליואב סגני לפני כמה חודשים עם הרעיון הזה, אחרי שהיא ערכה כמה כתבות ונחשפה לתמונות שלנו. במקביל, כששלחנו אותה למחקר בנושא, נחשפנו לקוד שבנו במכון הישראלי לדמוקרטיה, תא העיתונאיות וח"כ עליזה לביא, ובהשראה שלו בנינו את הטיוטה שלנו. ואני חושב שזה נושא חשוב מאין כמותו".

את המניפסט אפשר למצוא באתר, ובפסקה המסיימת אתם כותבים: "מערכת nrg מקווה כי אופן הסיקור המדובר יאומץ על-ידי כלי תקשורת נוספים, ויחד נביא לשינוי בשיח החברתי על תקיפות מיניות בישראל". נוצר כבר קשר עם כלי תקשורת אחרים?

"אנחנו ניסינו, כרגע הבאז סביב העניין הזה הוא יותר ברשת. אתר 'סלונה' פנה אלינו ואמר שהוא מברך על העניין וייתן לנו גב בנושא. בעיקר ברשת אנחנו מקבלים פידבקים מאוד חיוביים על חשיבות העניין, עדיין לא קיבלנו תגובה מכלי תקשורת גדול ורשמי".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. את התוכנית מפיקה רתם שרעבי, סטודנטית בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית".