אי אפשר היה לצפות בתוכנית האחרונה של "שבת ביציע" בערוץ הספורט בלי לנוע על הכסא באי נוחות קלה. התוכנית, המסכמת את אירועי השבת בין היתר בכדורגל הישראלי והעולמי, מציגה את אותו קונספט של פאנל פרשנים כמו ב"יציע העיתונות". את הפאנל של התוכנית האחרונה הרכיבו סוכן שחקנים פעיל, מנהל מקצועי פעיל של קבוצת כדורגל, אדם שקשריו העסקיים לעולם הכדורגל לא תמיד גלויים ועיתונאי אחד. השיבוץ האופייני הזה גורם לאינספור בעיות ועוולות.

באייטם שנגע למכבי תל-אביב בכדורגל, אמר סוכן השחקנים כי לקבוצה יגיעו בוודאות בחלון ההעברות שחל בינואר שני שחקנים. אמירה כזו בוודאי נתפסת כהישג עיתונאי של מערכת התוכנית, אך האם היא נאמרה בתום לב, או שמאחוריה אינטרסים זרים? האם באמירה כזו מקדם הסוכן עסקאות שיש לו בהן עניין כלכלי, או שבאמירות כאלו הוא מסכל עסקאות מתחרות? לעולם לא נדע.

באייטם שנגע למשחק בין הפועל תל-אביב בכדורגל למכבי חיפה הועברה ביקורת על החלטת השיפוט. חלק מהביקורת הועברה על ידי מנהל מקצועי של קבוצה אחרת. מנהל מקצועי פעיל של קבוצת כדורגל מעביר ביקורת על שופט בשידור חי. זה מצב שלדעתי הוא בלתי מתקבל על הדעת. לא ייתכן שבעלי תפקידים רשמיים בקבוצות ספורט, או אנשי עסקים ועסקנים עם זיקה לספורט, ישמשו כפרשנים בשום כלי תקשורת.

הגילוי הנאות שניתן, אם הוא בכלל ניתן, הוא רק עלה תאנה לכסות את ערוותם של אותם ערוצי ספורט. הרי מה מטרת הגילוי הנאות? לגלות לצופה כי יש לקחת בעירבון מוגבל את דבריו של הדובר, משום שהוא בעל אינטרס. זה יכול לעבוד במקרים ספציפיים, חד-פעמיים, ולא כדי למרק את מצפונם של עורכי התוכנית פעם אחת פעם.

אלה הן רק שתי דוגמאות קטנות, אך שכיחות, המדגימות את שוויון הנפש של קברניטי הערוץ למצב הבלתי מתקבל על הדעת של חברי פאנל הנמצאים בניגוד עניינים ומקבלים במה חופשית לייחצן את עצמם ולהביע את דעתם.

הנפגעים העיקריים הם אנחנו, הצופים, שמקבלים מוצר פגום, מתלהם, רדוד ומלא באינטרסים. יש לקוות שבמכרז החדש על שידורי ליגת העל בכדורגל לא יוותרו על מה שמכונה 'סעיף אבי נמני', שאוסר על בעלי עניין לשמש כפרשנים בשידור משחקים, בתוכנית סיכום המחזור או בכל תוכנית אחרת שתשתמש בקטעים ויזואליים של הליגה.

מתוך "קול העין", תוכנית הרדיו של "העין השביעית" בקול-הקמפוס, בבית הספר לתקשורת של המסלול האקדמי במכללה למינהל. את התוכנית המלאה ניתן להוריד כאן.