הדולה שנעצר בתחילת השבוע בחשד כי ביצע עבירות מין במטופלותיו ביקש לאסור את פרסום שמו ותמונתו. כמו בכל-כך הרבה מקרים קודמים, גם הפעם הציג האינטרנט את האיסור כחסר תוחלת, בדומה לניסיון להדוף שיטפון באמצעות תמרור "עצור".

בדיון אתמול על הארכת מעצרו של הדולה בבית-משפט השלום בפתח-תקווה נימק פרקליטו, עו"ד ששי גז, את הבקשה לאיסור הפרסום: "במידה ושמו יתפרסם הוא יכול להתאבד, מדובר בעורך-דין ויש את אמו וכן את בני משפחתו. שמו לא פורסם באף עיתון לפי מה שראיתי. יכול מאוד להיות שהדברים עדיין לא ברורים, שם שמתפרסם אין לו שום תיקון. [...] זה יכול לפגוע במתלוננות, כי עצם העובדה שיפרסמו זה יזהה גם אותן".

השופטת דבורה עטר סירבה לבקשה: "אף אם אצא מנקודת הנחה כי יהא מטבע הדברים בפרסום שמו של החשוד כדי לפגוע באינטרס הפרטי שלו, ייסוג זה האחרון מפני האינטרס הציבורי, זאת בשים לב למהות החשד המיוחס לחשוד ולנסיבות בהן בוצעו לכאורה המעשים. וזאת אף על מנת לקדם את החקירה ומתן אפשרות לגילוי מקרים נוספים, היה וקיימים". עם זאת, היא נענתה לבקשת פרקליטו לתת לו ארכה לערער על ההחלטה, ואסרה את הפרסום עד היום (28.12.10) בארבע אחר הצהריים.

למרות האיסור, באינטרנט לא היה קשה לאתר את השם. הנה כמה דוגמאות:

1. פרטיו של החשוד שלא נכללו בצו איסור הפרסום, ולכן פורסמו בתקשורת – עורך-דין מרחובות שבחר בעיסוק נדיר לגבר – איפשרו לאתר את זהותו בקלות באמצעות חיפוש בגוגל.

2. אחת התוצאות הראשונות בגוגל היא כתבה חיובית על החשוד, שפורסמה לפני שנה במקומון והועלתה ל-nrgמעריב, כשעוד היה מבוקש בהקשר החיובי של עיסוקו. מי שייכנס לכתבת הארכיון הזאת ייחשף לזהותו של החשוד: בראש הכתבה מופיעים שמו של האיש ותמונתו בפנים גלויים; בתחתית הכתבה, במשבצת שכותרתה "עוד באותו עניין", המתעדכנת אוטומטית בכתבות קשורות, מופיעה הפניה לכתבה עדכנית על המעצר והחשדות. הכתבה העדכנית עושה שימוש באותה תמונה של האיש, כשפניו בה מטושטשים. מי שעדיין לא עשה את הקישור יבין אותו מהתגובות העדכניות של גולשים, שהגיבו ביומיים האחרונים לכתבת הארכיון.

3. בכתבה ב-ynet, שבה צוין איסור הפרסום על זהות החשוד, פורסם בטעות שם משפחתו של החשוד, כך דווח בבלוג "ולווט אנדרגראונד". קוראי ynet שהבחינו בשם העירו על כך, והוא נמחק מהכתבה.

4. כמה מהמגיבים ב-ynet שהעירו על פרסום השם הזכירו אותו בתגובותיהם. מגיבים אחרים פירסמו את השם בהתרסה. אחד מהם, שחתום על הטוקבק בשמו של החשוד, פירסם את שמו המלא, כתובתו ומספר הטלפון שלו, שאותם השיג לדבריו "מלשכת עו"ד", והסביר את מעשיו: "נראה לי מטריד צו איסור פרסום בעידן האינטרנט". התגובות הללו לא נמחקו.

5. תמונות ב-ynet מוזנות למערכת התמונות עם טקסט המיועד לשימוש פנימי: תיאור התמונה, מקורה, מלות מפתח והנחיות שימוש. בעוד שבאתר עצמו התמונות מופיעות עם תיאור וקרדיט לצלם, בפיד ה-RSS של האתר הן מלוות דווקא בטקסט לשימוש פנימי. בעבר הראינו איך נחשף כך שמה האסור בפרסום של אשה שאנסה את ילדיה, לצד ההנחיה המפורשת "השם לא לפרסום !!!", שהוצגה אף היא לגולשים. גם שמו של הדולה החשוד נחשף כך בכיתובי התמונות, למשל: "[השם המלא] דולה ביצע הטרדה מינית אונס אנס מעשים מגונים יולדות הריוניות".

6. בכתבה בוואלה פורסמה תמונת פרקליטו של הדולה, ששי גז. הקלקה על התמונה מציגה עותק מוגדל של התמונה, עם כיתוב שבו נחשף שמו של האיש: "עו"ד ששי גז, מייצג את [השם המלא] הדולה שחשוד בהטרדת מטפליו, דצמבר 2010".

7. ידיעה על מעצרו של החשוד פורסמה באתר news1 עוד לפני שזה הובא בפני בית-המשפט, ושמו צוין בה. אתמול פורסמה ידיעה על הארכת מעצרו, ואף שדווח בה כי "ההחלטה לפרסם את שם החשוד תהיה בתוקף ממחר, 28.12.10, בשעה 16:00 אחר-הצהריים", שמו של החשוד בכל זאת מופיע בה.

תודה לקוראים דנה בארי-שדה, עידן בכור, חיים, אריאל קסיס, אפי פוקס, ירון שהרבני ושי פרנס