שער "הארץ", היום

שער "הארץ", היום

נראה שמערכת "הארץ" החליטה להתערב במערכת הבחירות במפלגת העבודה. איני יודע אם ניתן לפרש אחרת את שתי הכותרות שהיו מרוחות, לאחרונה, לרוחב העמוד הראשון של העיתון ועסקו בהתבטאויותיו של ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג מלפני כמה שנים.

כדי להבהיר, החתום מטה אינו חבר מפלגת העבודה וממילא לא ישתתף בפריימריז המתוכננים להיערך במפלגה זו. אשר על כן אני מבקש לטעון ואף לקבוע כי כל ניסיון להשפיע על התנהלות מערכת בחירות דמוקרטית שלא באופן ענייני הוא ניסיון נלוז.

כך, למשל, התערבותו הנלוזה של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס במהלך מערכת הבחירות ב-2006, כאשר העלה חשדות נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בעניין רכישת הבית ברחוב כרמיה (מאוחר יותר התברר, כזכור, שלחשדות הקולניים ההם לא היה בסיס). כשם שהעלאת החקירה נגד מועמד לראשות ממשלה בעיצומה של מערכת הבחירות היא ניסיון נלוז, כך גם, על פניו, הכותרות בעיתון "הארץ" בימים האחרונים.

מאמר בעמוד הדעות המצדד במועמדות של מועמד או מועמדת כזה או אחרת, כגון מאמרו של ארי שביט בחלק ב' של "הארץ" בשבוע שעבר, מאמר שבו הביע תמיכה בח"כ שלי יחימוביץ' ונימק את עמדתו, הוא מאמר לגיטימי וראוי. הוא נכתב בחלק ב', ושם מקומו; לא בעמודי החדשות של העיתון.

מערכת "הארץ" החליטה, ככל הנראה – זה, מכל מקום, הרושם שיוצרת התנהלותה – לקבוע סדר יום, או להשפיע על סדר היום, ואין זו הפעם הראשונה. הכותרות המתייחסות להתבטאויותיו של ח"כ הרצוג אינן מתיישבות עם "זכות הציבור לדעת". הכותרות הללו פועלות על הלכי הרוח של בוחרים במפלגת העבודה מתוך התססה של רגשות, שלא לומר מדנים. כך פוגעת, לכאורה, מערכת "הארץ" באחד הכללים החשובים של האתיקה העיתונאית.

ד"ר אריק כרמון הוא נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, מו"ל שותף של אתר "העין השביעית"