"כל בר-דעת יודע שבתצהיר לבית-המשפט אפשר לכתוב כל דבר, אבל האג'נדה ברורה", נכתב הבוקר בכותרת שהתנוססה בראש שער "ישראל היום".

הכותרת בשער נלקחה מטור מאת איציק סבן, שתפס את מרכז הכפולה הפותחת בעיתון. לדעת סבן, התקשורת לא נהגה כראוי כשהקדישה תשומת לב רבה לתצהיר משפטי שהגיש אתמול עובד לשעבר במעון ראש הממשלה על התנהלות רעיית ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו. "איש אינו פוצה את פיו והברנז'ה התקשורתית, במסווה של דאגה ל'זכות הציבור לדעת', מוכנה לקבל רמיסה גסה של כבוד האדם וחירותו ובתנאי שהוא אינו איש שמאל", כתב סבן.

תורמי טורים ב"ישראל היום". מימין: חיים שיין, דן מרגלית ואיציק סבן (צילומים: צילום מסך ופלאש 90)

תורמי טורים ב"ישראל היום". מימין: חיים שיין, דן מרגלית ואיציק סבן (צילומים: צילום מסך ופלאש 90)

פובליציסט "ישראל היום" חיים שיין העלה טענה דומה בטור שפורסם גם הוא הבוקר בכפולה הפותחת של העיתון. "תצהירים שהוגשו בתביעות לבית-משפט נמרחו בעיתונים ובאתרי החדשות, אמיתותם טרם נבחנה בבית-המשפט, וביד זדים הפכו את אשת ראש הממשלה לאלכוהוליסטית", כתב שיין. "כמה רשעות ונבזות צריך להכיל על מנת לתת במה לתובעים בעלי אינטרסים. מעולם בתולדות הפוליטיקה הישראלית לא זכורה התנכלות כה גסה וברוטלית לאשת ראש הממשלה. אם היו נכתבים דברים דומים על אשת ראש ממשלה אחרת, האדמה היתה רועדת. כרגיל, ההתמחות העיקרית של השמאל היא הצביעות והדו-פרצופיות".

אולם לפני כשנה וחצי, כאשר ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הגיש תצהיר לבית-המשפט ובו האשמות חריפות נגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, מערכת "ישראל היום" לא הבהירה לקוראים כי "בתצהיר אפשר לכתוב כל דבר". אז לא היו טענות על כך שתצהירים "נמרחו בעיתונות ובאתרי החדשות" על אף ש"אמיתותם טרם נבחנה בבית-המשפט". ההפך הוא הנכון: על התצהיר שהגיש ברק דיווח "ישראל היום" בהבלטה ובהרחבה.

בשער "ישראל היום" מה-15.8.13 הופיעה הכותרת "קצינים בראשות אשכנזי פעלו נגד הדרג המדיני", ותחתיה נכתב: "ברק בתצהיר חריף לבית-המשפט: 'פרשת הרפז – מהחמורות בתולדות המדינה'".

"ישראל היום": "תצהיר חריף" נגד גבי אשכנזי מובלט בשער העיתון (מימין); ביקורת חריפה על שימוש עיתונאי בתצהירים חריפים מובלטת על שער העיתון (משמאל)

"ישראל היום": "תצהיר חריף" נגד גבי אשכנזי מובלט בשער העיתון (מימין); ביקורת חריפה על שימוש עיתונאי בתצהירים חריפים מובלטת על שער העיתון (משמאל)

למעשה, אם משווים את סיקור תצהיר ברק ב"ישראל היום" לפני כשנה וחצי לסיקור הבוקר של תצהיר עובד מעון ראש הממשלה ב"ידיעות אחרונות", מגלים דמיון רב – כותרת בוטה השאובה ישירות מהתצהיר, הבהרה בכותרת המשנה כי מדובר בתצהיר שהוגש לבית-המשפט, וכן תגובה קצרה הטוענת שהכל הכפשות ממוחזרות.

בעמודי הפנים של "ישראל היום" מלפני כשנה וחצי פורסמה ידיעה שכותרתה היתה אף היא ציטוט מתצהירו של ברק: "אשכנזי הוביל קבוצת קצינים שפעלה נגד הדרג המדיני בכלים עברייניים". לידיעה אף הוצמד תצלום של אחד מהסעיפים בתצהיר ברק, כשהמשפטים הרלבנטיים מודגשים.

"נחוצים תצהירים שטרם נחשפו", "ישראל היום" ב-2013

"נחוצים תצהירים שטרם נחשפו", "ישראל היום" ב-2013

פרשן "ישראל היום" דן מרגלית פירסם במקביל טור שכותרתו הבהירה: "נחוצים תצהירים שטרם נחשפו". "התצהיר של ברק חריף ונוקב", כתב מרגלית. "דברים שסיפר באוזני וינשטיין ואחרים נפלו על אוזניים אטומות. עתה קיבלו גיבוש לשוני-משפטי, והם ייהפכו לעדות בשבועה. עוצמתם מרשימה וחשיבותם רבה, ובעיקר צריך לקוות כי יעודדו אחרים, המכירים את הפרשה ממקור ראשון, ללכת בדרך זאת ולהביא את חקר האמת למיצוי. אלכס פישמן מ'ידיעות אחרונות' נהג בעניין זה כאביר איכות השלטון. הוא מסר תצהיר. ועוד תצהיר. ועוד אחד. ויש עוד תצהירים בדרך שטרם נחשפו. נחוצים עוד ועוד".

העורך הבכיר גונן גינת הוסיף טור פרשנות משלו. "אתמול פורסמו שני תצהירים הנוגעים לתביעה שהגיש בניהו: של שר הביטחון לשעבר אהוד ברק, ושל הפרשן הצבאי רב הניסיון של 'ידיעות אחרונות' אלכס פישמן", כתב גינת והוסיף: "התצהיר של פישמן, שהוא מסמך משפטי לכל דבר ועניין, מצהיר חד-משמעית כי לובש מדים בדרגת תת-אלוף, מינוי של הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי, 'נהג כיועץ פוליטי ותדמיתי' [...]".

בכל זאת הבוקר לא התרשמו בעיתון מגיבושה של גרסה "לשונית-משפטית" לטענותיו של עובד מעון ראש הממשלה, ולא ששו לתת ביטוי ל"מסמך משפטי לכל דבר ועניין".