אתמול פורסמה בעמודי החדשות של "הארץ" רשימה מאת ליטל לוין, כתבת העיתון ובת זוגו של העורך הראשי דב אלפון, על צעדה שאורגנה לרגל יום האשה הבינלאומי. הגרסה שהופיעה בגיליון המודפס היתה שונה מזו שפורסמה תחילה באתר העיתון. נשמטו ממנה כמה משפטים שעסקו, בין היתר, בפנינה מולדובנו, שדיברה בפני משתתפי הצעדה על חייה כסאדו-מזוכיסטית.

בעקבות עריכת הטקסט של לוין, פירסמה כתבת "הארץ" בחשבון הטוויטר שלה את מחאתה. "פעם שמעתי את עמירה הס אומרת שעורכים תמיד יקצצו מטקסטים את הפסקאות שמבקרות באופן נוקב את מרכזי הכוח, ששוברות את הנורמטיבי באופן המובהק ביותר", צייצה.

"הבוקר התנסיתי בזה, כשדבריה של ביסקסואלית בדס"מית שנאמה אתמול בעצרת ליום האשה נמחקו לחלוטין מכתבתי, לכאורה לצורכי קיצור. זה מדהים ומקומם כל-כך", הוסיפה (מיד אחרי פניית "העין השביעית" נמחקו הציוצים), והפנתה את חבריה לרשת החברתית אל הגרסה הבלתי מקוצצת של הטקסט שלה, אשר הופיעה באתר "הארץ". כעבור כמה שעות, גם גרסה זו נערכה וקוצצה כך שתהא תואמת את הגרסה שפורסמה בעיתון המודפס.

יש לציין כי משפט אחר ברשימתה של לוין, הבוחן את גבולות חופש הביטוי של כתבי "הארץ" לגבי העיתון עצמו – "אשכר אלדן כהן פתחה במלים: 'לפני 20 שנה פרץ לביתי באלימות ואנס אותי המשורר ועיתונאי 'הארץ' יצחק לאור'; וקבלה על התמיכה הממסדית שהוא מקבל" – פורסם בשתי הגרסאות.

הבעת מחאה זו של לוין מלמדת אולי על שינוי במדיניות "הארץ": לפני חודשים אחדים פוטרה עורכת בעיתון לאחר שהפיצה ברשת חברתית תצלום מסך שכלל תכתובת פנימית היתולית מדסק החדשות, שהתייחסה בין היתר לכתבי העיתון. כמו כן, ב-2008 זומנה כתבת "הארץ" רותי סיני לשיחת שימוע לפני פיטורים בעקבות ביקורת שהעבירה בפומבי על מדיניות העיתון בסיקור תחומי הרווחה והתעסוקה.

בעקבות פרסום דבריה של סיני באתר זה, כתב לה אלפון, במכתב שהגיע לידי האתר וואלה, כי טענותיה הן "מסכת שקרים שתכליתם העיקרית, מלבד להציג אותך בפני הקהל כקדושה מעונה, היא להכפיש בציבור את עיתונך ואת העובדים בו". עוד הוסיף אלפון באותה הזדמנות כי "האשמותייך נטולות הבסיס ושלוחות הרסן נגד עמיתייך לעבודה מרעילות את האווירה עד כדי חוסר יכולת להמשיך ביחסי עבודה תקינים".

במכתב נוסף מאת אלפון לסיני, שהגיע אף הוא לידי האתר וואלה, התייחס עורך "הארץ" לטענתה של סיני בדבר "זכותך-כביכול לבקר את 'הארץ' בפומבי", לשון מכתבו.

אלפון כתב כך: "לא רק שאין זו זכות ש'הארץ' תומך בה, אלא ההפך הוא הנכון", והזכיר לסיני הוראה קודמת של העורך לשעבר חנוך מרמרי, שקבע כי "חבר מערכת צריך לקחת בחשבון את היותו נציג העיתון גם באורחותיו כפרט וגם בהתבטאויותיו הפומביות. המערכת מצפה ממי שמתבטא בציבור, שהתבטאותו לא תגרום נזק לתפקידו העיתונאי, שלא תפגע בחבריו לעבודה ובוודאי שלא תזיק לעיתון. מטעמים אלה מבקשים עורכי העיתון מחברי המערכת להיוועץ עימם לפני שהם מתבטאים בפומבי אודות העיתון".

בתשובה לשאלה אם יש כוונה לנקוט סנקציה נגד הכתבת לאחר שפירסמה ביקורת פומבית על עבודת העריכה בעיתון, מסר האחראי על מערכת החדשות וסגן עורך העיתון אבי זילברברג: "בכל יום יש לכתבים טענות כאלה ואחרות על שיקולי עריכה וקיצור בידיעות שהם מעבירים לעיתון. 'הארץ' מעודד את הדיאלוג הזה, אשר מקומו אכן בתוך המערכת". כמו כן מסר כי "קריאת 'הארץ' מדי יום מוכיחה שהוא ניצב בחזית הביקורת כלפי מרכזי הכוח במדינה".