"להרשעת אורי בלאו תהא השפעה שלילית ביותר על תדמיתה של מדינת ישראל, הדבר יביא לכך שישראל תצורף לרשימת המדינות שכולאות את עיתונאיהן אך ורק משום שביצעו את עבודתם", כך טוען הארגון עיתונאים ללא גבולות במכתב שהעביר בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין. בלאו, עיתונאי "הארץ", מחכה כבר כמה חודשים להכרעת הפרקליטות אם להעמידו לדין לאחר שהחזיק מסמכים צבאיים מסווגים.

אורי בלאו (צילום: טל כהן, "הארץ")

אורי בלאו (צילום: טל כהן, "הארץ")

הארגון, שפועל למען חופש עיתונאים ברחבי העולם, שלח את המכתב בעקבות גזר הדין של ארבע וחצי שנות מאסר שניתן למדליפה ענת קם, שהיתה מקור עיתונאי של בלאו. "העונש החמור ביותר שהושת על קם", ממשיך המכתב, "מהווה אזהרה ברורה לכל העיתונאים המשתמשים במידע מסווג כבסיס לעבודתם. הוא משדר מסר מטריד באשר לחופש העיתונות בישראל.

"בשלב זה או אחר, כל העיתונים מקבלים ומשתמשים במידע מסווג", נכתב עוד, "זהו הבסיס של עיתונות חוקרת. אינספור סקנדלים וחשיפות של מעשים בלתי ראויים באו לעולם הודות למסמכים שהושגו ללא רשות. במקרה כזה, רק שאלה אחת קובעת: האם היה עניין ציבורי במידע שהושג בדרך זו. אם כן, הרי שחופש העיתונות עדיף ומערכת המשפט חייבת להכיר בטבע עבודתו של העיתונאי ולהימנע מלהעמידו לדין".

המכתב כלל התייחסות לכתבה שפירסם בלאו ב-2008 על סמך מסמכים שהדליפה לו קם, ושנגעה לחוקיות פעולה צבאית שהתרחשה כשנה קודם לכן: "במקרה הנוכחי, המסמכים המדוברים שפכו אור חיוני על הדרך שבה צה"ל פועל, ובמיוחד על הסיכולים הממוקדים של פלסטינים חמושים אותם ניתן היה לעצור. פעולה זו מפרה את הוראות בית-המשפט העליון". יצוין כי בעקבות עתירה שהוגשה על סמך המידע בכתבה קבע היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז, כי צה"ל פעל בהתאם להוראות בית-המשפט.

"העובדה שישראל נמצאת במלחמה אינה שוללת מהציבור הישראלי את הזכות למידע חיוני התורם להבנה טובה יותר של דרכי פעולת כוחות הצבא", מוסיף הארגון. "אין כאן שאלה של סכנה לבטחון המדינה, אלא של מימוש הזכות למידע על אודות זרוע של המדינה. עיתונאים אינם מעל החוק, וכך גם גנרלים".

בסיום המכתב פונה הארגון לווינשטיין ומבקש ממנו למשוך את האישומים נגד בלאו. "עיתונאים חוקרים הם אבן הפינה של שקיפות, אשר הכרחית לחברה החפצה לפעול בצורה דמוקרטית. הם מספקים שירות חיוני. הרשעתו תזיק מאוד לשטף החופשי של חדשות ומידע".